2014-09-02, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Blev det dålig stämning här?

Åter igen vill jag föra fram frågan om ändamålsenlig eller inte, framför rätt eller fel. Gruppgenitiv anses numera ändamålsenligt, i förhållande till rotgenitiv på den centrala ägaren. Tydlighetskommatering är ändamålsenlig därför att den bidrar till tydlighet bättre än kommatering för kommateringens egen skull. Skrivning 10 000 för stora tal är inget annat än ändamålsenlig särskrivning. Särskrivning kan vara ändamålsenlig för att avbilda en analytisk prosodi:

... den nya 10 meters trampolinen ... = den {nya 10 meters trampolin}en ...

... en stackars halv timmes lunchrast ... / ... en stackars halvtimmes lunch ...

Jämför »en stackars halvtimmeslunch« som minimerar särskrivningen, men tappar must och mening i en klagovisa.

Gruppgenitiv i engelskan är oproblematiskt, därför att apostrofen antyder räckvidd flera ord bakåt. Bara för resonemanget vill jag demonstrera hur en mellanpunkt kunde indikera utökad räckvidd för bestämd-form-suffix -en / -et i svenska.

She read her older brother’s book.

– Hon utklassade alla på 5 000 meters lopp·et.

Nu tar SVT-textaren bort mellanpunkten för husfridens skull. Voilà, så har inget hänt.

Åter igen?

Skribentens avsikt är ett objektivt faktum. En skribents intention är inte en fråga om åsikt. Rätt och fel förblir oförändrat.
Citera
2014-09-02, 17:20
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Åter igen?

Skribentens avsikt är ett objektivt faktum. En skribents intention är inte en fråga om åsikt. Rätt och fel förblir oförändrat.
Remember interpunktion?
(FB) Varför kan inte gemene man/kvinna bruka korrekt interpunktion?

En skribents intention formuleras på basis av antaganden och prognoser om avnämarens förutsättningar, bland annat. Rätt i en läsekrets kan vara fel i en annan, åtminstone inte ändamålsenligt. Jag minns hur jag blandade in en cirkel för förklara vad tangens. Svaret var att tangens kommer från latin. Min intention var en minilektion i geometri, vilket var fel i Forum Språk.
Citera
2014-09-02, 17:21
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Särskrivning kan vara ändamålsenlig för att avbilda en analytisk prosodi:

... den nya 10 meters trampolinen ... = den {nya 10 meters trampolin}en ...
OK? Jag förstår egentligen inte vad denna omanalys från foge- till genitiv-s egentligen tillför. Förutom då att orsaka förvirring i tråden.

Sen förstår jag inte heller vad det har med gruppgenitiv att göra. Ett exempel på gruppgeinitiv i detta fall hade väl snarare varit Trampolinen jag står pås höjd är 10 meter.
Citera
2014-09-02, 18:26
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
OK? Jag förstår egentligen inte vad denna omanalys från foge- till genitiv-s egentligen tillför. Förutom då att orsaka förvirring i tråden.

Sen förstår jag inte heller vad det har med gruppgenitiv att göra. Ett exempel på gruppgeinitiv i detta fall hade väl snarare varit Trampolinen jag står pås höjd är 10 meter.
Nu ska vi vara försiktiga med att utnämna försteförvirrare.

Ditt sista exempel, med en grupp som slutar på preposition, är otypiskt och just förvirrande. De allra flesta skriver òm fraser som skulle ge genitiv-s på icke-nomen. Ett typiskt exempel på gruppgenitiv är
... mannen på gatans åsikt ... mannen-på-gatan·s åsikt ...
Jag har inte gjort en omanalys av foge- oich genitiv-s. Ett foge-s är inbakt:
... på 1000 meters höjd ... en fyra meters trampolin ... en tiometerstrampolin ...
Senast redigerad av egon2b 2014-09-02 kl. 18:55.
Citera
2014-09-02, 21:55
Medlem
JaneCs avatar
OK, då är jag bättre med. Du menar att man kan se det som hela satser inklusive mellanslag som omfattas av en bestämd artikel?

Fast jag tycker nog ändå att du kunde vara tydligare med att det är din (högst) privata analys och att Elof-Brink så klart hade rätt i traditionell mening.

Du menar väl inte att fem kronors myntet inte är en (felaktig) särskrivning bara för att den går att analysera som {fem kronors mynt}et om man vänder in och ut på sig?
Citera
2014-09-02, 23:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
(1) OK, då är jag bättre med. Du menar att man kan se det som hela satser inklusive mellanslag som omfattas av en bestämd artikel?

(2) Fast jag tycker nog ändå att du kunde vara tydligare med att det är din (högst) privata analys och att Elof-Brink så klart hade rätt i traditionell mening.

(3) Du menar väl inte att fem kronors myntet inte är en (felaktig) särskrivning bara för att den går att analysera som {fem kronors mynt}et om man vänder in och ut på sig?
1. Ja, en hel fras. Närmare bestämt avsåg jag bestämd-form-suffix, som jag nog skrivit ett par gånger. Svenska skrivregler skriver visserligen vad-var-det-jag-sa-minen för {vad var det jag sa min}en.

2. Elof-Brink må ha rätt i traditionell mening, men vi lever inte längre i en traditionell språkvärld. Mediet TV-text inbjuder till analytisk redigering av så triviala skäl som radbrytning på det knappa mediet. Folk sitter och står och går och kör med 50-60 teckens sidbredd som lämpar sig dåligt för tyska nötköttsreglementen med 48+ tecken.

Härmed deklareras: När egon2b använder måsvingar {såhär} så är det sannolikt en privat analys. Mer om detta strax.

3. Vad gäller analysen {fem kronors mynt}et = fem kronors mynt·et så är den mindre udda än det kan se ut. Jag har redan anknutit till både svenskt gruppgenitiv och engelskt genitiv på flerordiga fraser. Som exempel på att vända ut och in på sig så har min huvudskrynklare sett och hört värre. Där har jag – analytiker emellan – i den storblommiga kretongfåtöljen till och med luftat tanken att citat kan vara en sorts parenteser.

4. On topic: Sen åratal särskriver jag »i dag«.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-02 kl. 23:38.
Citera
2014-09-02, 23:50
Medlem
Elof-Brinks avatar
(Den rekommenderade) traditionen 5 000-metersloppet

Citat:
Fast det är väl bara bra att Elof-Brink inte är? Det är ju solklara särskrivningar.
Solklara särskrivningar är det, ja.
Svenska skrivregler (2008) och dess föregångare från Svenska språknämnden (2000, 1991) – som jag har som referens i det här ämnet, är också väldigt klara i sin anvisning. Rekommenderat skrivsätt ("hur man skriver tal", som senaste Svenska skrivregler formulerar det i inledningen av kaptitlet Tal och siffror på sidan 155) är således: 100-metersloppet, 5 000-metersloppet (för att återanknyta till SVT-exemplet) etcetera. Hur de exemplifierar kan ses nedvid.

Citat:
Fast jag tycker nog ändå att du kunde vara tydligare med att det är din (högst) privata analys och att Elof-Brink så klart hade rätt i traditionell mening.
Citat:
... Elof-Brink må ha rätt i traditionell mening, men vi lever inte längre i en traditionell språkvärld. Mediet TV-text inbjuder till analytisk redigering av så triviala skäl som radbrytning på det knappa mediet. Folk sitter och står och går och kör med 50-60 teckens sidbredd som lämpar sig dåligt för tyska nötköttsreglementen med 48+ tecken.
Att SVT Text särskriver (upprepat) – såsom de gör genom exemplet 5000 meters loppet (och ytterligare fall) – är alltså det jag velat belysa. Språkrådet har som sagt en helt annan rekommendation (som rubriken).

Här alltså vad Språkrådet och tidigare Svenska språknämnden beskriver i det aktuella ämnet – hur de rekommenderar att det bör skrivas:
Svenska skrivregler 2008 (Språkrådet)
I stycket 11.10 (sammansättningar med tal) på sidan 168 – Om måttenheten är utskriven används i stället bindestreck direkt efter siffrorna:
15-kilometerssträckan
Svenska skrivregler 2000 (Svenska språknämnden)
I stycket 271, sidan 179 – med exemplet:
50-årsjubileum
Svenska skrivregler 1991 (svenska språknämnden)
I stycket 234 på sidan 129 – som ovan:
50-årsjubileum

Och som Frågelådan hos Språkrådet anger det: 50-årsjubileum och 30-årsfest.
I beskrivningen: "Om man använder både siffror och bokstäver sätter man ut bindestreck."
Senast redigerad av Elof-Brink 2014-09-03 kl. 00:16.
Citera
2014-09-03, 08:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elof-Brink
Att SVT Text särskriver (upprepat) – såsom de gör genom exemplet 5000 meters loppet (och ytterligare fall) – är alltså det jag velat belysa.

Vi som inte har några högre tankar om Text-TV är inte förvånade. Det ska gå snabbt och då vinnlägger man sig inte om korrekturläsning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-09-03 kl. 08:17.
Citera
2014-09-03, 21:52
Medlem
egon2bs avatar
En elprylskrängare som säger sig designa gott liv, den krängaren annonserar i en flod av halvengelska, och en präktigt felaktig särskrivning:
Kraftfull köksmaskin i läcker koppar design.
För språkvårdens skull, välj ett annat märke!
Citera
2014-09-07, 15:57
Bannlyst
Citat:
OK, då är jag bättre med. Du menar att man kan se det som hela satser inklusive mellanslag som omfattas av en bestämd artikel?

Du menar väl inte att fem kronors myntet inte är en (felaktig) särskrivning bara för att den går att analysera som {fem kronors mynt}et om man vänder in och ut på sig?

Att schackmatt tillåts att särskrivas (schack matt) beror på att det kan utläsas som schack och matt. För dig må det vara att vända in och ut på sig själv, för andra en dag på jobbet.
Senast redigerad av blabla12345 2014-09-07 kl. 16:24.
Citera
2014-09-07, 17:45
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Att schackmatt tillåts att särskrivas (schack matt) beror på att det kan utläsas som schack och matt. För dig må det vara att vända in och ut på sig själv, för andra en dag på jobbet.
Man behöver inte krångla till det. Två adjektiv kan nämnas i rad med mellanslag. I frasen »Vit är schack matt« kan båda de understrukna orden analyseras som adjektiv.

Jämför »ett litet välvårdat torp« med två adjektiv.

Sjön är kav lugn. — även om ordboksredaktörer analyserar kav som adverb
Citera
2014-09-07, 22:24
Bannlyst
Citat:
Man behöver inte krångla till det. Två adjektiv kan nämnas i rad med mellanslag. I frasen »Vit är schack matt« kan båda de understrukna orden analyseras som adjektiv.

Jämför »ett litet välvårdat torp« med två adjektiv.

Sjön är kav lugn. — även om ordboksredaktörer analyserar kav som adverb

Blåslagen - Kan man särskriva det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in