(Den rekommenderade)
traditionen 5 000-metersloppet
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Fast det är väl bara bra att Elof-Brink inte är? Det är ju solklara särskrivningar.
Solklara särskrivningar är det, ja.
Svenska skrivregler (2008) och dess föregångare från
Svenska språknämnden (2000, 1991) – som jag har som referens i det här ämnet, är också väldigt klara i sin anvisning. Rekommenderat skrivsätt ("hur man skriver tal", som senaste Svenska skrivregler formulerar det i inledningen av kaptitlet
Tal och siffror på sidan 155) är således: 100-metersloppet,
5 000-metersloppet (för att återanknyta till SVT-exemplet) etcetera. Hur de exemplifierar kan ses nedvid.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Fast jag tycker nog ändå att du kunde vara tydligare med att det är din (högst) privata analys och att Elof-Brink så klart hade rätt i traditionell mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
... Elof-Brink må ha rätt i traditionell mening, men vi lever inte längre i en traditionell språkvärld. Mediet TV-text inbjuder till analytisk redigering av så triviala skäl som radbrytning på det knappa mediet. Folk sitter och står och går och kör med 50-60 teckens sidbredd som lämpar sig dåligt för tyska nötköttsreglementen med 48+ tecken.
Att SVT Text särskriver (upprepat) – såsom de gör genom exemplet
5000 meters loppet (och ytterligare fall) – är alltså det jag velat belysa. Språkrådet har som sagt en helt annan rekommendation (som rubriken).
Här alltså vad
Språkrådet och tidigare
Svenska språknämnden beskriver i det aktuella ämnet – hur de rekommenderar att det bör skrivas:
Svenska skrivregler 2008 (Språkrådet)
I stycket 11.10 (sammansättningar med tal) på sidan 168 – Om måttenheten är utskriven används i stället bindestreck direkt efter siffrorna:
15-kilometerssträckan
Svenska skrivregler 2000 (Svenska språknämnden)
I stycket 271, sidan 179 – med exemplet:
50-årsjubileum
Svenska skrivregler 1991 (svenska språknämnden)
I stycket 234 på sidan 129 – som ovan:
50-årsjubileum
Och som
Frågelådan hos Språkrådet anger det: 50-årsjubileum och 30-årsfest.
I beskrivningen: "Om man använder både siffror och bokstäver sätter man ut bindestreck."