2005-01-11, 11:37
Bannlyst
Sluta klaga på på människor som har skriv svårigheter
Citera
2005-01-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Borde kanske starta en tråd angående detta i Flashback, så att någon ser det.

Jo det är ju en bra idé kanske.
Citera
2005-01-11, 16:23
Medlem
L0darens avatar
Är det inte en rättighet att kunna stava som man vill?

Allt som har ordet "polis" i sig hör verkligen inte hemma på FB.
Det enda som behövs är rättningar i felstavade trådnamn, så att inte förvirring sker. Och detta görs av moderatorerna
Citera
2005-01-11, 16:27
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren

Allt som har ordet "polis" i sig hör verkligen inte hemma på FB.
Det enda som behövs är rättningar i felstavade trådnamn, så att inte förvirring sker. Och detta görs av moderatorerna

Givetvis har du rätt! Men även vi språkfascister måste få drömma lite våta drömmar med jämna mellanrum. Det är väl en rättighet du kan unna oss? Skulle språkproblemen försvinna från har vi ju dessutom inga att förakta längre (och då avser jag ju inte de som har legitima skäl till att skriva fel)...
Citera
2005-01-11, 16:39
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Det kunde väl bli en användare, som ett antal språkintresserade kunde ha tillgång till lösen till, och vid behov nyttja.
Briljant idé!

Med 66000 medlemmar på FB, motsvarande en betydande andel av landets internetanvändande befolkning, skulle detta vara början på en betydande språkvårdande institution!
Citera
2005-01-11, 16:44
Medlem
Då är frågan, vem orkar titta igenom varje inlägg som görs? Vi pratar ju om ganska många per dag.
Citera
2005-01-11, 16:53
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Med 66000 medlemmar på FB, motsvarande en betydande andel av landets internetanvändande befolkning, skulle detta vara början på en betydande språkvårdande institution!

Ååhhh... Språket kan få en renässans. Ljuva tanke!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Då är frågan, vem orkar titta igenom varje inlägg som görs? Vi pratar ju om ganska många per dag.

Mitt drömlösning är, som jag skrev ovan, att vem som helst kunna språkanmäla inläggen på samma sätt som de kan anmälas idag. Då uppmärksammas de/den som är ansvarig och en insats kan göras... Antingen fördelas forumen mellan språkmoderatorerna, eller så samlas alla anmälningar på en lista som där man kan bocka av att man ska rycka in och sen gör man det som måste göras. Då blir det en form av organiserad först till kvarn-princip!
Citera
2005-01-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F

Jag ser det som att man inte måste vara heltäckande på något vis.

Det ska inte vara så att man prompt ska få med alla missar, bara att man rättar de fel man stöter på när man läser inlägg som vanligt.
Citera
2005-01-11, 17:23
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Ligger mycket i det... Men det verkar ju närmast vara i form av något virus som sprider sig genom samhället, verkar nästan ostoppbart!

Ni som kunde läsa redan på 60- och 70-talet, upplever ni att situationen har förvärrats?

Farbror Hisper, några och de 40 år gammal, garanterar att särskrivningen blir ett allt större problem.
Citera
2005-01-11, 17:25
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren

Nej!
Citera
2005-01-11, 17:29
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Nej!

Hehe, ord och inga visor!
Citera
2005-01-11, 22:11
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Till modsen: Vore det ok att skpa en användare som heter typ språkpolisen som endast helt OT påpekar folks språk?

Det skall göras på ett bra sätt och inte förstöra trådar så fort någon missat en bokstav.

Alltså enbart större språkliga fel.

För något år sedan försökte jag mig på detta, tyvärr kunde jag inte sitta så många timmar per dag för att det ens skulle märkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in