2024-08-01, 08:42
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det märks att du inte förstår vad särskrivning och sammanskrivning är:

Särskrivning - Flerordsammansättningen separeras

Sammanskrivning - Flerordsammansättningen fogas ihop

Att tala och att skriva är två olika saker.

Han verkar också missa att svenskan har grav accent och engelskan bara akut. 'Vattenklosett' har ju annan intonation bara av det skälet.
Citera
2024-08-03, 15:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Så enkelt är det inte. Oaktat att svenskan tenderar att sammanskriva det mesta, är situationen annorlunda i exempelvis danska: https://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%A6rskrivning

I svenskan skriver vi hellre "framför allt" än "framförallt"; "efter hand" snarare än "efterhand"; "över huvud taget" hellre än "överhuvudtaget"; "till godo" snarare än "tillgodo"; "nu för tiden" hellre än "nuförtiden".

Är det ett "extra val" eller ett "extraval"? Uttalet bestämmer, även om det är ett ord.

Vilken svenska avses? Vad är källan till ditt påstående?
Det blir bak läxa på det där.
Citera
2024-10-19, 22:28
Medlem
mammanmedbollars avatar
Dyslexi. Vad är så svårt?

Jag förstår inte vad som ska vara så svårt med att inte särskriva. Skriv ihop alla dubbel-ord bara? Och varför blir det alltid fel vid "de" och "dem"? Det är ju hur lätt som helst att se skillnaden? Det finns enkla regler för detta. Det finns lätta knep. Men okej, om någon har svårt att fatta när det ska vara "de" och "dem" så skriv för fan bara "dom" då? Det är mycket bättre än att ständigt skriva fel..

Kan någon med dyslexi förklara vad som är så svårt? Hur är det att ha dyslexi?
Citera
2024-10-19, 22:34
Dyslektiker ser ett mishmash av bokstäver. Ofta har de lättare att läsa särskriven text. Jag särskriver ibland när jag chattar med dyslektiker.
Citera
2024-10-19, 22:38
Medlem
Stenballes avatar
Nu är det ju inte så att det i första hand är dyslektiker som särskriver, men bortsett från det så är jag helt säker på att det finns befintliga trådar om särskrivare.
Citera
2024-10-19, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Dyslexi är mer komplext än så. Det där du räknar upp kan folk utan dyslexi ha problem med också.

Det är som att säga till en blind att varför provar du inte glasögon, det hjälper ju mot min närsynthet.

Dyslexi är tämligen ofta ärftligt. Dvs hjärnan är från start annorlunda kopplad och det går inte att rätta till. Precis som att glasögon inte får en blind att se.

Jag har det inte själv, men jag vet att det är tämligen vanligt att förväxla bokstäver både när man hör dem och ser dem. Att ett d kan se ut som ett b. Att ett ö när man hör det kan förväxlas med ett u, t ex döma och dumma.

Och att bokstäverna liksom kan vara huller om buller. Man ser inte orden. Bara en massa bokstäver.
Citera
2024-10-19, 23:02
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Jag förstår inte vad som ska vara så svårt med att inte särskriva. Skriv ihop alla dubbel-ord bara? Och varför blir det alltid fel vid "de" och "dem"? Det är ju hur lätt som helst att se skillnaden? Det finns enkla regler för detta. Det finns lätta knep. Men okej, om någon har svårt att fatta när det ska vara "de" och "dem" så skriv för fan bara "dom" då? Det är mycket bättre än att ständigt skriva fel..

Det heter ”sammansatta ord”, inte ”dubbel-ord”.

Varför har du själv dubbla skiljetecken?
Citera
2024-10-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar

Ja har inte dyslexi men särskriver säkert, blir vad det blir per automatik, o nu fixar oftast autokorrect till de ändå...
De o dem gav ja upp på, förstår att de är som o jämföra jag och mig, men minns aldrig vilken som motsvarade de eller dem....
Kommer ett de eller dem ibland per automatik när man försöker snygga till skrivandet o man inte kommer ihåg o skriva dom, ibland blir de rätt ändå ibland inte
Citera
2024-10-19, 23:07
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Dyslexi är mer komplext än så. Det där du räknar upp kan folk utan dyslexi ha problem med också.

Det är som att säga till en blind att varför provar du inte glasögon, det hjälper ju mot min närsynthet.

Dyslexi är tämligen ofta ärftligt. Dvs hjärnan är från start annorlunda kopplad och det går inte att rätta till. Precis som att glasögon inte får en blind att se.

Jag har det inte själv, men jag vet att det är tämligen vanligt att förväxla bokstäver både när man hör dem och ser dem. Att ett d kan se ut som ett b. Att ett ö när man hör det kan förväxlas med ett u, t ex döma och dumma.

Och att bokstäverna liksom kan vara huller om buller. Man ser inte orden. Bara en massa bokstäver.
Aa okej! Om så är fallet så förstår jag bättre. Men om det inte är fallet (för i många fall är det ju säkert inte just så att man inte ser ordentligt) så borde det ju inte vara så svårt att lära sig enkla regler? Till exempel: Alltid stavas alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L. Men lik förbannat så blir det ständigt fel med dessa ord bland felstavare. Speciellt "alltid".

Ska det vara så svårt att lära sig den enkla regeln?
Citera
2024-10-19, 23:08
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det heter ”sammansatta ord”, inte ”dubbel-ord”.

Varför har du själv dubbla skiljetecken?
Dubbel-ord fungerar alldeles utmärkt. Ett bindestreck är inget fel.
Citera
2024-10-19, 23:10
Medlem
Whatelseshouldis avatar
De som särskriver och inte kan skillnaden på de/dem är sällan dyslektiker. De är bara språklata och ointresserade av hur man skriver korrekt. Som sagt det är inte ett dugg svårt, det handlar bara om ointresse.
Citera
2024-10-19, 23:17
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Ja har inte dyslexi men särskriver säkert, blir vad det blir per automatik, o nu fixar oftast autokorrect till de ändå...
De o dem gav ja upp på, förstår att de är som o jämföra jag och mig, men minns aldrig vilken som motsvarade de eller dem....
Kommer ett de eller dem ibland per automatik när man försöker snygga till skrivandet o man inte kommer ihåg o skriva dom, ibland blir de rätt ändå ibland inte
Bli inte ledsen nu, men ditt inlägg är precis ett sånt inlägg jag menar. Du skriver "ja" när du menar "jag". Du skriver "de" när det ska stå "det". Du skriver "o" istället för "och". Ibland blir det fel och det är ok. Det jag menar är de personer (förmodligen du) som ständigt skriver fel.

Varför tror du att du stavar så fel om du nu inte har dyslexi? Är du lat? Bryr dig inte? Har du dåligt minne? Är du dum? Vad beror det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in