Tidigare svar till Sikhander:
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Eller förresten, du skarvade nog litet mer i ditt ursprungligaste inlägg om du nu står fast vid din uppgift på 330 ml/min. Med 7 sekunder får du lägga till 64 % för att komma upp i 11,5 sek:
https://www.flashback.org/sp31214485
[- - -]
Kom på ytterligare en sak, Sikhander, när jag scrollade litet i den där artikeln av Dershwitz du brukar hänvisa till så ofta, alltså denna artikel:
http://www.law.berkeley.edu/clinics/dpclinic/LethalInjection/LI/documents/articles/journal/dershwitz.pdf
På sidan 15 redovisar Dershwitz en tabell för 5 g-injektioner av tiopental (i vuxna, manliga fångar)
Den högsta infusionshastigheten Dershwitz anger är 167 mg/sek. Om en vuxen fånge väger 80 kg och babyn väger 3,5 kg blir motsvarande infusionshastighet för babyn (167/80)*3,5 = 7,3 mg/sek. 250 mg, som korrigerat för vikt motsvarar 5 g för en vuxen fånge, kan då sprutas in i babyn på 250/7,3 = 34 sek. Med dubbelt så hög koncentration tiopental i samma mängd vätska, alltså 500 mg i samma mängd vätska, så tar det 17 sek att få 250 mg. Då är alltså hälften av innehållet kvar i sprutan.
Skall man upp i vad som motsvarar 5,7 g för en vuxen fånge (vilket var Mörlands beräknade minimidos för babyn) så får vi lägga på drygt 10 % till de 17 sekunderna för att hinna få i allt, vilket ger ca 19 sekunder.
För infusionshastigheten 167 mg/sek för en vuxen fånge (vilket skulle motsvara 7,3 mg/sek för babyn) så är den tid Dershwitz anger innan andningen med 95 % sannolikhet stoppas 1,5 min. (Motsvarande tid om man tar hänsyn till att blodflödet p g a tiopentalet minskar med 75 % blir 2,2 min enligt Dershwitz.)
Om vi utgår från alternativet 1,5 minuter ovan och antar halverad tid p g a dubbelt så hög koncentration tiopental (500 mg i stället för 250 mg i samma mängd vätska) så landar vi på 0,75 minuter, eller 45 sekunder, innan andningen stoppar. Frågan är väl dock om det finns något sådant här linjärt samband om man dubblar koncentrationen. Kräver vi sedan mindre sannolikhet än 95 % går det väl att kapa tiden ytterligare, men då hinner man ju å åndra sidan inte få i babyn lika mycket tiopental.
Frågan är väl också hur lång tid det tar innan hjärtat stoppar. Gången är ju att andningen stoppar först och hjärtat senare.
Men visst är det möjligt att babyns andning stoppar snabbare än inom 45 sekunder om babyn samtidigt får en massa morfin. Och som sagt, hjärtat slutar ju slå efter att andningen stoppats. Men om inte Sikhanders husgud Dershwitz inte är ute och cyklar verkar det väldigt knepigt att hävda att hjärtat MÅSTE slåta slå efter 5-10 sek (varför tillräckligt med tiopental inte skulle hinna ut i blodomloppet varför mätvärdet skulle vara "omöjligt").
Förresten, när lägger någon upp det där diagrammet från Price bok som skulle visa att babyns hjärta stannar efter 5-10 sek (varför merparten av tiopentalet inte skulle hinna skickas ut i blodomloppet varför mätvärdet var "omöjligt").