[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Alltså, som tidigare framgått i tråden så skall läkaren innan babyn fick en spruta som hon dog av ha sagt att babyn skulle få en spruta som hon eventuellt skulle kunna dö av. Det var alltså inte helt säkert att babyn skulle dö av sprutan men det fanns alltså tydligen en rätt påtaglig risk enligt läkarens budskap. Föräldrarna skall då tydligen inte ha protesterat och sagt något typ "nej, den risken vill vi inte ta".
Du bygger som vanligt ett luftslott av en fluglort.
Ditt första stycke är, om jag inte missminner mig, från ett förhör gjort med "vittnen" EFTER
att hela härvan hamnat i pressen. Inget som sades om det i dom första förhören.
I dom första förhören nämndes dock att fadern velat att läkaren skulle ge mer, antar här
morfin, så att hon inte skulle lida (alternativt så mycket att hon skulle avlida, men därom vet
vi intet)
Citat:
I förhören nämnde inte föräldrarna till skillnad från två släktingar att babyn fått en spruta i samband med döden. Min gissning är som sagt att det i polisförhören slagit dem att deras konkludenta handlande (som det heter på juristspråk), d v s att de indirekt gett sitt godkännande till den injektion som visade sig skulle ända livet på deras baby, skulle kunna göra att de på något sätt också skulle kunna göras ansvariga för babyns död. Uppenbarligen verkar man inte ha pratat ihop sig med släktingarna vare sig innan polisanmälan eller innan polisförhören. Man verkar inte ha tänkt tanken att det kunde vara något skumt med den sista sprutan babyn fick förrän de av polisförhören började dra slutsatsen att detta ansågs vara problemet snarare än den överdos NaCl som sannolikt orsakade babyns hjärnblödning.
Väl i tingsrätten blev också de två släktingar som uppgav sig ha sett en spruta i samband med döden mer svävande om tidpunkten. Min gissning är att de flesta i rättssalen antog att detta berodde på att man vill undvika eventuella problem för föräldrarna.
Det fetade: Fortsatta gissningar och insinuationer utan grund. Pajas!
Vad du TROR är inte detsamma som fakta. Jag förstår att det kan vara
svårt att fatta för religiösa, men det är inte desto mindre sant.
Citat:
Själv tvivlar jag på att föräldrarna hade kunnat straffas för att indirekt ha okejat den sista sprutan eftersom läkaren inte enligt något vittne talade om vad som fanns i sprutan och hur mycket hon tänkt spruta in och eftersom hon inte alls avgav ett explicit budskap om att det var säkert att babyn skulle dö eller att detta var syftet. Men för den som inte själv är jurist kan ju sådant inte vara lätt att veta. Och om man dessutom lägger till att de själva tidigare frågat om inte deras baby kunde få något mer så kan man ju tänka sig att de upplevde någon slags risk att de skulle anklagas för något slags anstiftansbrott. Juridiskt tror jag inte att sådana anklagelser skulle hålla, speciellt med tanke på att pappan blivit så arg att han var tvungen att gå ur rummet när han tidigare konfronterats med förslaget att "avveckla" babyn och med tanke på att föräldrarna tidigare velat flytta babyn till Uppsala. Men med tanke på de krumbukter och saltomortaler man använde för att fria den här läkaren så förstår jag på sätt och vis den rädsla de kan ha känt.
Har du tänkt tanken att dom när läkaren vägrade kanske tog till annan hjälp?
Citat:
Så som anhörig bör man nog tänka sig för innan man säger något om man anar att personalen på sjukhuset vill ta kål på en anhörig. Det kan också vara bra att ha i bakhuvudet att sjukvårdspersonal ibland brukar vilja att det går litet snabbare och att vården speciellt nuförtiden inte har obegränsade resurser. Några exempel på när man velat snabba på saker och ting litet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/06/min-mamma-utsattes-f-r-passiv-d-dshj-lp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16501571.ab
Och som läkare bör man passa sig när man har med religiösa galningar att göra.
När någon föreslår en snabbare lösning, som pappan gjorde, så bör man kanske
dra öronen åt sig. Vilket läkaren också gjorde. Men det hjälpte inte i detta fall.
Hon hamnade mitt i en mediakarusell med uppmärksamhetskåta åklagare och
KD-are som såg sin chans att föra fram sin medeltida agenda.
Tack och lov såg tingsrätten igenom allt taskspel och gjorde det åklagaren borde
gjort från början. Man kastade ut skitåtalet med gårdagens sopor.