2011-06-06, 18:36
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det ursprungliga provet bestod nog inte av enbart blod men spädningen gjordes med blod från svin enligt uppgifter i tråden.

Du har rätt. Måste förtydliga mig med att säga att det inte bestod av rent blod.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har varit så många turer att det är svårt att komma ihåg allting.

Har åklagaren ens försökt utreda när och om tiopental har tillförts tidigare. Och om åklagaren gjorde detta så undrar jag om han gjorde det inom rimligt tid när det fortfarande fanns en chans att berörda personer i personalen hade en chans att komma ihåg detta på ett korrekt sätt?

Sent omsider, har faktiskt vittnesmål kommit fram som säger att tiopental givits någon dag innan.
Citera
2011-06-06, 18:50
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Du har rätt. Måste förtydliga mig med att säga att det inte bestod av rent blod.

Sent omsider, har faktiskt vittnesmål kommit fram som säger att tiopental givits någon dag innan.
Närmare bestämt åtta (8) dagar innan.
Citera
2011-06-06, 20:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Observera också att Mørland till sist öppnar upp för möjligheten av en helt annan förklaring när han skriver att:

"Det er videre i denne saken knyttet noen usikkerhet til hvordan medikamenter har passert blodhjernebarrieren hos barnet som har hatt økt væskemengde i hjernens hulrom. Barnets hjerneskade representerer også en usikkerhet med hensyn til om respirasjonssenteret har reagert annerledes enn normalt på medikamenter. Begge disse forhold innebrerer at det kan foreligge større usikkerhet enn ellers med hensyn til hvorvidt en medikamentkonsentrasjon som er målt i blodet er knyttet til livstruende virkninger i hjernen." Här är man antagligen ute på "okänt territorium" men frågeställningen bör i vart fall inte negligeras!
Inget som Mörland skriver bör negligeras!

Här skulle det kunna finnas en förklaring till ett "farmakologiskt styckmord", som Sikhander brukar skriva om. Går det inte att döda men normalt sett dödliga doser, så återstår det inte annat än att fylla på med mer och mer. På det sättet kunde det byggas upp extremt höga koncentrationer i blodet.
Citera
2011-06-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Inget som Mörland skriver bör negligeras!

Här skulle det kunna finnas en förklaring till ett "farmakologiskt styckmord", som Sikhander brukar skriva om. Går det inte att döda men normalt sett dödliga doser, så återstår det inte annat än att fylla på med mer och mer. På det sättet kunde det byggas upp extremt höga koncentrationer i blodet.

Var ser du den förklaringen?
Citera
2011-06-06, 20:47
Medlem
eloges avatar
Citat:
Var ser du den förklaringen?
Mörland skriver om möjligheten att flickan var näst intill imun mot aktuella gifter. Om vi då tänker att någon försökte döda henne med de gifterna så kan några försök misslyckats fast dosen har fördubblats mellan varje försök. Det kan ha tvingat fram mycket stora sammantagna doser.
Citera
2011-06-06, 20:53
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Du blandar kanske ihop "någon dag innan" med den MRT som flickan genomgick dagen före dödstillfället? Vad jag minns kunde det inte beläggas att flickan fått tiopental också denna sistnämnda gång. (I den första, datortomon, har jag för mig att "dosen" var 30 mg.)

De rent medicinska behoven av olika preparat för dessa undersökningar kanske du kan redogöra för själv. Vid den första (CT) 8 dagar före - har det vad jag förstår belagts att tiopental givits flickan. Om det ger vid hand att det sannolikt krävts liknande behandling för att kunna genomgå en MRT, vore intressant att få reda på av en medicinare. Det skiljer bara en vecka mellan tillfällena. Och kanske lite journalslarv?
Citera
2011-06-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Mörland skriver om möjligheten att flickan var näst intill imun mot aktuella gifter. Om vi då tänker att någon försökte döda henne med de gifterna så kan några försök misslyckats fast dosen har fördubblats mellan varje försök. Det kan ha tvingat fram mycket stora sammantagna doser.

Ja men så fungerar ju all palliativ vård; Det är ju inte dosen i sig, den numeriska storleken på dosen, som är den springande punkten, utan effekten av den. Stämmer det att flickan var "immun" mot tiopental kan det ju aldrig bli frågan om dråp.

Det där har jag skrivit om tidigare, nu senast till PCuri; Det fiinns inga olagliga doser och därav inga olagliga halter, däremot kan det vara en felbehandling att ge en allt för stor dos, givetvis.

Vad som är "för stor dos" kan däremot vara svårt att avgöra. All ansestesipersonal vet att en given dos kan vara dödande för en person men leda till underbehandling för en annan. De har små knep för att utröna om en patient är tillräckligt sederad, exempelvis att kittla ögonfransarna för att se om man får en blinkreflex mm. mm. Får man det måste man höja dosen för att patienten inte ska vakna.

Om tiopentalet inte hade någon effekt på patienten har givetvis inget olagligt skett så den där skrivningen är ju närmast ett argument för försvaret.
Citera
2011-06-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Du blandar kanske ihop "någon dag innan" med den MRT som flickan genomgick dagen före dödstillfället? Vad jag minns kunde det inte beläggas att flickan fått tiopental också denna sistnämnda gång. (I den första, datortomon, har jag för mig att "dosen" var 30 mg.)

De rent medicinska behoven av olika preparat för dessa undersökningar kanske du kan redogöra för själv. Vid den första (CT) 8 dagar före - har det vad jag förstår belagts att tiopental givits flickan. Om det ger vid hand att det sannolikt krävts liknande behandling för att kunna genomgå en MRT, vore intressant att få reda på av en medicinare. Det skiljer bara en vecka mellan tillfällena. Och kanske lite journalslarv?

Ssk. Szpilman har enligt uppgifter i tråden, uppgett att man använt kramplösande lm. under en MRT dagen innan hon avled. Möjligen finns dessa uppgifter i omvårdnadsjournalen för flickan men den är skyddad av patientsekretess, så om den kan åberopas som bevis vet inte jag. (Den finns inte med i FUPen i alla fall, vad jag har sett.)
Citera
2011-06-06, 21:21
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga

Ja, jag var tvungen att kolla upp eloges svar och för en gångs skull måste jag ge honom rätt.

Barnet dog 20 september, eller hur.

Vi har vittnesmål att barnet fick tiopental den 12 september, och dessutom är det "intill visshet sannolikt" att det också gavs den 11 september. Jag har blandat ihop datumen för CT och MR. Men jag skulle tro att det också gavs den tiopental i samband med MR (den gjordes väl den 19 september, eller?).
Citera
2011-06-06, 21:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja men så fungerar ju all palliativ vård; Det är ju inte dosen i sig, den numeriska storleken på dosen, som är den springande punkten, utan effekten av den. Stämmer det att flickan var "immun" mot tiopental kan det ju aldrig bli frågan om dråp.

Det där har jag skrivit om tidigare, nu senast till PCuri; Det fiinns inga olagliga doser och därav inga olagliga halter, däremot kan det vara en felbehandling att ge en allt för stor dos, givetvis.

Vad som är "för stor dos" kan däremot vara svårt att avgöra. All ansestesipersonal vet att en given dos kan vara dödande för en person men leda till underbehandling för en annan. De har små knep för att utröna om en patient är tillräckligt sederad, exempelvis att kittla ögonfransarna för att se om man får en blinkreflex mm. mm. Får man det måste man höja dosen för att patienten inte ska vakna.

Om tiopentalet inte hade någon effekt på patienten har givetvis inget olagligt skett så den där skrivningen är ju närmast ett argument för försvaret.
Lika viktig som effekten är uppsåtet och uppsåtet att döda kan styrkas om det går att fastställa att dosen var så hög så det kan inte ha varit frågan om någon palliativ vårdinsats. Så då är vi vid dråp eller dråpförsök ändå. Dråp om flickan var näst intill immun och giftet tog ut sin rätt till slut, annars dråpförsök.

Edit: Men visst! I ett annat scenario där vi haft en läkare som medgett att hon ökade dosen till det absurdas gräns för att medlet inte gav någon effekt kunde Mörlands förslag vara en bra förklaring som skulle göra läkarens berättelse trovärdig.
Senast redigerad av eloge 2011-06-06 kl. 22:27.
Citera
2011-06-06, 23:15
Medlem
Resonemanget om "centralnervös immunitet" är i sammanhanget helt felaktigt,och Mörlands resonemang är i det stycket löjeväckande.

Döden,vid pentothalöverdos,givet att andningen inte är utslagen i förväg,sker genom direkt hjärtpåverkan;här finns ingen toleransutveckling.Det är detta faktum som gör hela överdos-mord-teorin så omöjlig.
Citera
2011-06-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
För det första så är jag inte läkare.

Du kan ju börja med att studera vad rättsläkare sa om morfinhalten i samtalet med poliserna den 11 februari 2009:

PR-A: ”Halterna är för höga med det skulle jag liksom inte hoppat på för den här flickan är ju på väg att dö”.

PR-A: ”Jag kan bara säga det att morfinet hade jag aldrig skrivet på det här sättet även om det är väldigt högt. Då hade jag bara resonerat att man hade gett litet mycket. Sen kanske jag hade skrivit att det var en hög dosering och att … man typiskt kan se vid dödliga förgiftningar men att det här är givet i terminalvården. Det är högt också men det tror jag bara man har dragit på för att det ska gå fort… det kanske de har som rutin, det har jag ingen aning om … de kanske inte räknar så väl där i slutskedet.”

Tja, överdosering av morfin i "livets slutskede" (som läkare och annan sjukvårdspersonal kan definiera litet hur de vill) har väl blivit allmänt accepterad som praxis även om detta inte rättsligt prövats.

En variant som Björn Hurtig skulle kunna köra med är kanske att eftersom ingen bryr sig om när man tar kål på folk genom överdoser av morfin (i alla fall inte om patienten inte antas ha något år kvar att leva) så borde man kanske kunna göra detsamma när det gäller tiopental.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in