Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur tänker du här?
Givetvis var alla införstådda med att barnet skulle dö när vården (respiratorn) togs bort. Hela släkten samlades ju för att ta adjö och stötta mamman och pappan - vad du vill.
Men det finns ju en mycket tydlig rågång mellan att lindra plågor under dödsförloppet och att aktivt avsluta patientens liv. Misstanken mot läkaren handlar om det senare. Det är en viktig principiell skillnad, som inte gärna kan mildras av att "patienten skulle ändå dö".
Det är nog just vad det gäller
rågången vi har helt olika synsätt: Om man höjer sig över det aktuella fallet och verkligen närmar sig fallet principiellt så tänker jag så här: För att få en fällande dom i ett sådant fall måste man närmast ha ett erkännande från den misstänkte eller misstänkta, eftersom det då egentligen bara handlar om skillnader i uppsåt (och inte i några absoluta tal av doser av det ena eller andra substansen).
Detta eftersom HSL, som jag skrev, ger läkarna mycket fria händer när det gäller vården av moribunda patienter att handla på olika sätt.
Sikhander har varit inne på gränslandet mellan etik och juridik, jag är inte lika säker som han att det enbart är fråga om juridik i det här fallet utan minst lika mycket frågor av etik kontra just - juridik.
Jag kastar ut en brandfackla: SoS och legitimerad personal anser att etiken har företräde och ska tolkas till patientens (här finns mycket starkt stöd i HSL) och även
anhörigas bästa (här finns svagare stöd men SoS har stärkt detta i skrivningar gjorda efter det att detta fallet blev känt).
Samtidigt tycker jurister att juridiken och brottsbalken har företräde för annan lagstiftning (HSL men kanske även SoL i de delar som berör patientsäkerhet och felbehandlingar, jag ska erkänna att jag inte numera är så inläst på SoL).
Där tror jag den allra största brännpunkten i den här diskussionen finns. Möjligen hamnar vi då off topic, så som tråden är skapad men jag anser ändå att sådana saker måste vägas in.
Jag anser att polis och åklagare borde konstaterat att "brott inte kan styrkas" i det här fallet, då man inte kan avgöra uppsåtet med de eventuella tiopentalinjektionerna. Ett mycket tråkigt besked för den nu misstänkta men det mest rättssäkra beslutet man kunnat ta, nu fortsätter istället dessa myndigheter sin jakt efter halmstrån mest av prestigeskäl.
(Pentyl är välkommen att anse att jag är en rättshaverist men de som känner mig IL vet att det inte är på det viset.)