Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
nono2 och mace2442 jag tar mig friheten att svara er bägge i samma inlägg eftersom ni är inne på samma frågeställning som väl egentligen skulle kunna formuleras som:
Varför lade inte åklagaren ner åtalet efter den vertikala revisionen? – Svaret är enkelt!
I sin rapport från den vertikala revisionen skrev professor Beck beträffande den avgörande analysen av tiopental att:
”Värdet 2000 µg/g tiopental i lårblod är framtaget på ett ogiltigt sätt. Det sanna värdet kan vara lägre eller högre. Utan kompletterande undersökning vore det korrekt att ange > 10 µg/g. Att svaret kunnat ge besked om att tiopental är identifierat med GC/MS kan accepteras ur ett vetenskapligt perspektiv då risken för fel identifikation med GC/MS är ytterst liten. Jag kan själv inte föreslå något alternativ. Trots detta är resultatet ogiltigt ur ett kvalitetsperspektiv då en odokumenterad procedur använts och kriterier för identifikationen är okända. Referensprov är inte heller analyserat vid samma tillfälle. Identifikationen är inte säkrad. Det förhållande att laboratoriet inte förfogar över ett giltigt referensmaterial av tiopental är en ytterst besvärande omständighet.”
Men, rättskemiska laboratoriet delade inte Becks uppfattning utan skrev att:
”Vi är oense om RMV:s sätt att rapportera. Beck anser att koncentrationerna borde ha svarats ut som > 10 µg tiopental/gram och > 0,4 µg morfin/gram. RMV håller med om att det finns en variation i de uppmätta värdena. RMV är fullt övertygade om att provet innehåller en hög koncentration av tiopental, samt morfin och valde därför att rapportera ut de höga ungefärliga värdena.”
När Beck hade påpekat för rättsläkaren att värdet 2000 µg/g tiopental i lårblod i själva verket kunde vara både högre och väsentligt lägre och frågat hur det skulle ha påverkat hennes bedömning om analysrapporten istället angett > 10 µg/g hade hon menat att det sannolikt inte skulle ha ändrat hennes bedömning eftersom 10 µg/g tiopental i lårblod enligt henne fortfarande är en hög koncentration.
Det är viktigt att förstå att professor Becks formulering att: ”Utan kompletterande undersökning vore det korrekt att ange > 10 µg/g” är ett sätt att uttrycka hur, enligt hans uppfattning, ett ackrediterat laboratorium borde ha rapporterat analysresultatet med hänsyn till hur analysen utförts. Det är således inte ett uttryck för hur hög han bedömde koncentrationen vara!
Att åklagaren mot den här bakgrunden skulle desavouera både rättskemiska laboratoriet och rättsläkaren och argumentera baserat på > 10 µg/g är naturligtvis helt uteslutet. Dessutom hade han i så fall vid ett misslyckande fått bära hundhuvudet själv. Genom att hålla fast vid RMV:s uppfattningar kunde han istället skylla ifrån sig - vilket också är vad som skett.
Boven i det här dramat är faktiskt inte rättskemiska laboratoriet, trots bristerna i analysarbetet, utan det är rättsläkaren som genom sin ovetenskapliga och sensationsskapande slutsats av analysvärdena ställt till det från allra första början.
Angående det sista, av mig fetade, stycket: Just det! Rättsläkaren borde insett att det här var helt orimligt. Hon var ansvarig för provtagningen och hon var den som värderade analysen av detta prov! Varför i hela friden gick man vidare med detta analysresultat på det sätt man sedan gjorde?
Brandt kan inte lastas för att hon inte insåg orimligheterna, hon är jurist och inte fysiolog eller farmakolog.
När det gäller den aktuella rättsläkaren däremot . . . . ja var och en får dra sina egna slutsatser . .
(När det gäller konflikten Beck vs. RMV vill jag nog ändå sätta en liten slant på professor Beck - han är nog den största auktoriteten i landet, på analyser av det här slaget och som sagt; I annat analysarbete hade inte den där körningen varit värd mycket mer än papperet som kromatogrammet skrevs ut på - man hade tagit ett annat prov istället för det som gav så uppenbart felaktiga nivåer. Eventuellt gjort en ny körning efter omkalibrering av kromatografen. Nu uttrycker sig Beck inte så respektlöst som jag gör. Han säger bara att denna analys inte kan lova mer än att halten är > 10 mikrogram tiopental / ml, vilket ju är ganska värdelöst om man verkligen vill utröna vilken halt det egentligen var fråga om.)
Sedan är det så och jag viker heller inte en tum från detta, med den provtagningsmetod man använde sig av, faller värdet av prov (och givetvis, analys) än mer, givet att man vill försöka utröna en halt som flickan hade i sitt blodomlopp i dödsögonblicket. (Ja jag kanske är tjatig men jag bryr mig inte om just det) Det hade krävt helt andra mängder och prov tagna på fler ställen i kroppen. Gärna kompletterade med biopsier om man skulle kunna vara säker på hur halterna påverkat organsystemen.
Nu gjordes det inte. Varför kan man alltid spekulera i . . . . . . Var ansvaret även för denna blunder ligger är däremot uppenbart: Det är samma rättsläkare som värderade det analyssvar som RMV fick fram.
EDIT: Sedan är det så att merparten avalla felkällor vid venprovtagning (vilket det strängt taget är frågan om. även om flickan var avliden) är preanalytiska.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=4050
Jag påstår inte att det kan vara på det sättet i detta fall MEN: Mot den bakgrunden är det ju än mer förbryllande att man inte tog mer blod från kroppen, vid obduktionen om man vill vara säker på att få bra svar på sina frågor!