Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
… så här ser jag på det:
1. Handlar provet om pentotal eller inte? Visar provet på mycket pntotal eller inte? Jag förstår saken som att provet visar på oroande mycket pentotal.
2. Kan man med rimlig logik eller vetenskapliga argument vederlägga att det handlar om pentotal i stor mängd? Jag tycker inte det.
3. Finns det trovärdiga uppgifter om att barnet haft dödliga halter av morfin och pentotal i blodet vid dödsögonblicket? Ja, i min värld verkar detta klarlagt.
4. Finns det vittnesuppgifter som pekar ut någon bestämd person som den som injicerat läkemedel i patienten? Så verkar det för mig.
5. Kan man fästa någon tilltro till uppgifterna från den misstänkta angående att ingen pentotal tillförts eller att pentotalet destruerats i slasken? Nej, det anser jag inte man kan göra.
6. Nu har vi något som ser ut som ett mord.
En kedja är som bekant inte starkare än dess svagaste länk. Din kedja håller inte ihop!
1.
Blodprovet innehöll uppenbarligen extremt mycket tiopental. Exakt hur mycket kan diskuteras (se Beck).
2. Nej, se ovan.
3. NEJ här brister din kedja direkt! RMV, Mørland, SoS vetenskapliga råd och försvarets experter har samstämmigt uttalat att det inte går att utifrån ett enda blodprov taget 24 dagar post mortem uttala sig om vilken dos som getts och inte heller vilken koncentration som fanns i blosystemet vid den tidpunkt då flickan avled. Du får antingen visa vem eller vilka som du anser har lämnat
"… trovärdiga uppgifter om att barnet haft dödliga halter av morfin och pentotal i blodet vid dödsögonblicket" alternativt erkänna att du har misstagit dig på den här centrala punkten.
4. NEJ, och här brister din redan brustna kedja igen! Det finns inte i något av de förhör som redovisas i FUP:en eller tilläggsprotokollet några uppgifter som klart pekar på att en viss person skulle ha gett flickan en överdos tiopental. Nu skriver du visserligen på listigt juristmanér
"… någon bestämd person som den som injicerat läkemedel i patienten". Det finns uppgifter som vidimerar att narkosläkaren spolat PVK:n och hon har även själv sagt detta. Men, det spelar roll i det här sammanhanget vad det är för "läkemedel" som injicerats. Att injicera natriumklorid för att spola PVK:n är ofarligt och faktiskt nödvändigt. Så, du får antingen visa på de uppgifter som du anser visar att
"… någon bestämd person" injicerat
tiopental i flickan alternativt erkänna att du har misstagit dig även på den här viktiga punkten.
5. Jag trodde att grundprincipen var att den de uppgifter den misstänkta lämnar ska accepteras så länge inte annat kan visas. Du får alltså varsågod att redovisa på vilka grunder du anser att narkosläkaren ljuger på de här punkterna alternativt backa från påståendet.
6. Nej, det har vi inte! Det är bara PR-A, kommissarie Anders Hellström och hans medarbetare, EB och PC (och så du då) som tycker det. Deras expertis när det gäller att bedöma vad ett världsrekord i tiopentalhalt innebär känns inte vidare värst övertygande. Övrig expertis, inte minst Mørland som tillkallats för att agera guru, har inte kunnat avge en bestämd uppfattning. Rättsliga rådets en-menings svar till åklagaren är bara genant för de inblandade. Vilken eller vilka av Mörlands "kan-men-behöver-inte-svar" är det man säger sig dela?