2009-03-08, 21:31
Medlem
fennomaniuss avatar
Nej, jag håller med Bergakungen där. Jag känner också obehag över de uppräknade anledningarna. vaddå dödslängtan - det får väl vi alla ibland i slutet av lönen.
Skulle läkarna ta allt knepigt som står i journalerna helt på allvar och skita i hjärtstoppet? Journalerna är ju fulla med stilgrodor och lite dödslängta, oro och ångest ska inte inverka på att hålla mig vid liv ialla fall.
Citera
2009-03-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ångest eller en obotlig sjukdom i journalen kan väl inte gärna vara en vettig anledning att man inte gör vad man kan för att häva ett hjärtstopp!
Det är nog helhetbilden som avgör. Det är inte direkt en skön behandling man utsätter dem för som man väcker från de dödas rike, så också det är en behandling som måste motiveras. Grattis Agda 98 år, du lever!(...men tyvärr har vi brutit vartenda ben i din bröstkorg.)
Citera
2009-03-08, 21:34
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Så du menar på allvar att ett par sekunder av svåra kramper, smärta för barnet som omöjligt kan mätas/förstås av oss, är heligt liv?
Har du inte läst vad det innebär för kroppen när respiratorn stängs av?
Kom in i matchen nu..

Jag tror han var ironisk.
Citera
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ångest eller en obotlig sjukdom i journalen kan väl inte gärna vara en vettig anledning att man inte gör vad man kan för att häva ett hjärtstopp!

Golgata beskrev en, tyvärr inte alls sällsynt, patient som led av ångest, obotlig sjukdom, dödslängtan, kronisk svårkontrollerad smärta. Obotlig sjukdom med mycket kort förväntad överlevnadstid är i sig ett fullgott skäl att besluta om behandlingsinskräkningar.

Hur skulle annars de svårt sjuka någonsin få stilla somna in lugnt på våra terminalvårdsinrättningar?

Han menade SJÄLVKLART INTE att människor med "enbart" ångestproblematik inte får full behandling.

Du förstår inte vad han talar om. Prya gärna på en akutmottagning en vecka. Och sluta misstänkliggöra folk bara pga. att du inte förstår vad som skrivs!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bluebell
Allvarlig sjukdom? .... fortsätt ... både moderns och faderns anknytning till sin dotter (mormor och morfar till det döda barnet) intresserar mig

.... hur laddar man upp en bild till sitt alias föresten? mvh

Allt det där finns på bloggen, går du tillbaka några sidor så finns e länk till hennes blogg där.
Citera
2009-03-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag tror han var ironisk.

Svårt att veta...en del TYCKER ju faktiskt så..
Citera
2009-03-08, 21:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Eftersom flickan inte kunde andas utan respirator så behöver du inte fundera mer.

Nä, jag funderar inte på den saken.

Det jag är intresserad av är om det hela verkligen gått till på ett etiskt korrekt sätt? Har det hela gått till på föreskrivet sätt (inga vårdfel den här gången, får vi hoppas) och har läkaren varit noga med att lindringen ges på rätt sätt och av rätt orsaker?

Läkare är inte ofelbara och det finns exempel på läkare som tagit drastiska beslut i sådana här frågor sedan tidigare.
Citera
2009-03-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fennomanius
Nej, jag håller med Bergakungen där. Jag känner också obehag över de uppräknade anledningarna. vaddå dödslängtan - det får väl vi alla ibland i slutet av lönen.
Skulle läkarna ta allt knepigt som står i journalerna helt på allvar och skita i hjärtstoppet? Journalerna är ju fulla med stilgrodor och lite dödslängta, oro och ångest ska inte inverka på att hålla mig vid liv ialla fall.

Jag tror det är viss skillnad på din "dödslängtan" när kontot e tomt, och en som har konstanta smärtor av cancer, en som är en grönsak, en som gång på gång mer eller mindre dör, för att väckas upp igen och sen bara ligga och invänta nästa gång andningen slutar fungera.
Försök vara lite seriös
Citera
2009-03-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Så du menar på allvar att ett par sekunder av svåra kramper, smärta för barnet som omöjligt kan mätas/förstås av oss, är heligt liv?
Precis så resonerar kristna fundamentalister, det var de jag ironiserade.
Citera
2009-03-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Precis så resonerar kristna fundamentalister, det var de jag ironiserade.

Ah, my bad då :P trodde du VAR en kristen fundamentalist :P
Citera
2009-03-08, 21:41
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Nä, jag funderar inte på den saken.

Det jag är intresserad av är om det hela verkligen gått till på ett etiskt korrekt sätt? Har det hela gått till på föreskrivet sätt (inga vårdfel den här gången, får vi hoppas) och har läkaren varit noga med att lindringen ges på rätt sätt och av rätt orsaker?

Läkare är inte ofelbara och det finns exempel på läkare som tagit drastiska beslut i sådana här frågor sedan tidigare.

Vad jag kan se så har läkaren följt de riktlinjer som finns.
Om flickan sedan fick en större dos en vad som behövdes tycker jag är ointressant.
Syftet med att koppla ur respiratorn var att flickan skulle dö.
Citera
2009-03-08, 21:42
Medlem
datjas avatar
Citat:

Självklart är vi inte ofelbara. Men vi försöker göra vårt jobb. Att fatta beslut om liv och död är vår skyldighet -- ingen rättighet -- som vi gör efter bästa förmåga, alltid med patientens, i vissa fall förmodade, bästa för ögonen. Det är klart att vi kan göra fel. Vad vill du egentligen säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in