Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Men sedan börjar man fundera på om det ändå inte är så att "systemet" föreslår möjliga substanser och att sedan kompetenta människor genom att jämföra olika analyser konstaterar vilka substanser det verkligen rör sig om.
Visst är det så!
Problemet som jag ser det är att RMV har inte besvärat sig att
"konstatera vilka substanser det rör sig om" förutom vad gäller Tiopental, Pentobarbital och Fenobarbital. Och de två senare brydde man sig inte ens om att rapportera förrän professor Dahlqvist i sitt yttrande påstod att RMV
inte funnit Pentobarbital och frågan om Fenobarbital dök på här i tråden och i inlägg på Dagens Medicin. Detta trots att man både identifierat och kvantifierat bägge substanserna nio månader tidigare. Och övriga toppar i kromatogrammen (inklusive Pentobarbital i urinprovet) har man lämnat helt åt sidan.
Jag tror att RMV ser sitt rättskemiska uppdrag så att man ska fastställa om det i blod- och/eller urinprov eventuellt finns någon eller några substanser i halter som kan anses dödliga. Gör det det är saken klar, dödsorsaken kan fastställas, och man behöver inte "leta vidare".
Det är ett synsätt som nog håller i de flesta "normala" förgiftningsfall, och det syns också vara ungefär så jurister ser saken, men det duger inte när man stöter på halter som ligger på nivåer som RMV själva aldrig stött på tidigare och som man heller inte sett rapporterade i den vetenskapliga litteraturen och proverna dessutom är tagna 24 dagar post-mortem. I det läget anser i vart fall jag att man, om man vill uppfattas som en institution som arbetar vetenskapligt (och det gör RMV),
måste göra en mycket mer djuplodande utredning för att söka förklara hur sådana värden kan ha uppstått om värdena ska kunna anses trovärdiga. Saken kompliceras dessutom i det aktuella fallet högst betydligt av att man bara har ett enda blodprov och ett enda urinprov att stöda sig på. En sådan utredning kunde t.ex. ha omfattat provtagningen, provhanteringen och analys av metaboliter av såväl tiopental som morfin. Inget av det har
hittills skett.