2009-03-06, 17:56
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De har i princip ingen erfarenhet alls av dem. Prematurer avlider ju alltid på sjukhus, och hamnar således bara på rättsmedicin om det finns en tydlig och konkret brottsmisstanke - vilket det här fallet veterligen är det allra första i Sverige. Rättsmedicinarnas referensmaterial av prematurer är således totalt obefintligt.

Vilken roll det nu skulle spela i det här fallet. Men som den försiktiga experimentalist jag är, skulle jag nog tycka att det vore intressant att få reda på vad nivåerna på tiopental och morfin är på en prematurbäbis som genomgått motsvarande behandling och överlevt. Det är ju det som är kontrollmätningen. Men det skulle förmodligen anses oetiskt att utsätta en premis för en sån provtagning som inte hade något samband med den egna hälsan, bara för att försöka fria en läkare från ett åtal för dråp.

Ja, och med tanke på att kvinnan/läkaren är narkosläkare blir det än mer osannolikt att hon överdoserat medlen, tycker jag
Citera
2009-03-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Ja, och med tanke på att kvinnan/läkaren är narkosläkare blir det än mer osannolikt att hon överdoserat medlen, tycker jag

I alla fall att hon avsiktligt överdoserat för att ta livet av barnet. OM det har hänt, så har det vart högst oavsiktligt och då ska det inte hanteras i rätten, utan av hälsovårdstyrelsen eller vad dom nu heter som varnar läkare
Citera
2009-03-06, 18:04
Medlem
Julius Moscas avatar
Livstid, livstid, livstid.

Släng bort nyckeln för barnamörderskan.

(Ovanstående är min åsikt om hon är skyldig till att ha avsiktligt injicerat en överdos med syfte att flickan skulle dö...sedan kan folk påstå att det är förmildrande omständigheter och barmhärtighetsmord men den läkare som skulle avsiktligt döda mitt barn av någon slags "barmhärtighet" utan att rådfråga mig betackar jag mig för.)

Hon är häktad på sannolika skäl så nu kan vi väl börja skriva ut namnet i tråden, det här börjar bli larvigt då vi på Flashback skriver ut namn på folk för bra mycket mindre än mord på barn.

Sådärja, låt mig bli först: Viveka Lindén, bosatt på Öfvre Östermalm i Stockholm.
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-03-06 kl. 18:18. Anledning: Sällar mig till det av massmedia uppviglade uppbådet med facklor och högafflar (bespara mig era moralkakor tack, folks anseende har lynchats för bra mycket mindre på Flashback än det här).
Citera
2009-03-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Livstid, livstid, livstid.

Släng bort nyckeln för barnamörderskan.

(Ovanstående är min åsikt om hon är skyldig till att ha avsiktligt injicerat en överdos med syfte att flickan skulle dö...sedan kan folk påstå att det är förmildrande omständigheter och barmhärtighetsmord men den läkare som skulle avsiktligt döda mitt barn av någon slags "barmhärtighet" utan att rådfråga mig betackar jag mig för.)

Hon är häktad på sannolika skäl så nu kan vi väl börja skriva ut namnet i tråden, det här börjar bli larvigt då vi på Flashback skriver ut namn på folk för bra mycket mindre än mord på barn.

Sådärja, låt mig bli först: Viveca Lindén, bosatt på Öfvre Östermalm i Stockholm.

Absolut, använd hennes namn. Men i så fall får du sluta använda barnamörderska som beskrivning då hon FAKTISKT inte är dömd ännu
Citera
2009-03-06, 18:13
Medlem
Citat:
Observera prepositionsvalet i texten. "...ha avlidit efter en för hög dos...". Men det är inte brottsrekvisitet. Det är "...ha avlidit till följd av en för hög dos...".

Post hoc non est propter hoc.
Det är Elisabeth Brandt som säger det ,vilket är ok eftersom hon är åklagare.

Lars Lindström säger annat i texten.
Blir väldigt konstigt för läkaren att en lagman uttalar sig så innan åtal-
ska han fria eller fälla henne sen?
Citera
2009-03-06, 18:19
Medlem
Ska inte vara samma domare

Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Lars Lindström säger annat i texten.
Blir väldigt konstigt för läkaren att en lagman uttalar sig så innan åtal-
ska han fria eller fälla henne sen?

Det är inte samma domare som beslutar/dömer i en häktningsförhandling och i en huvudförhandling. Eller åtminstone som huvudregel ska det vara så, vet inte hur verkligheten ser ut överallt. I detta fallet lär det vara helt uteslutet att de inte skulle följa den principen i alla fall.
Citera
2009-03-06, 18:20
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Absolut, använd hennes namn. Men i så fall får du sluta använda barnamörderska som beskrivning då hon FAKTISKT inte är dömd ännu
Är du moderator? Inte? Knip igen då! Jag har läst bra mycket värre epitet på Flashback om folk som inte varit häktade. Om det kan man tycka vad man vill men jag tycker det ska vara lika för alla personer som diskuteras på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av idem
Det är inte samma domare som beslutar/dömer i en häktningsförhandling och i en huvudförhandling. Eller åtminstone som huvudregel ska det vara så, vet inte hur verkligheten ser ut överallt. I detta fallet lär det vara helt uteslutet att de inte skulle följa den principen i alla fall.
Det kan mycket väl bli samma domare som dömer som beslutat att hon ska vara häktad. Det finns inga regler mot det och det anses inte vara jäv.
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-03-06 kl. 18:22.
Citera
2009-03-06, 18:22
Bannlyst
Citat:
De har i princip ingen erfarenhet alls av dem. Prematurer avlider ju alltid på sjukhus, och hamnar således bara på rättsmedicin om det finns en tydlig och konkret brottsmisstanke - vilket det här fallet veterligen är det allra första i Sverige. Rättsmedicinarnas referensmaterial av prematurer är således totalt obefintligt.

Vilken roll det nu skulle spela i det här fallet. Men som den försiktiga experimentalist jag är, skulle jag nog tycka att det vore intressant att få reda på vad nivåerna på tiopental och morfin är på en prematurbäbis som genomgått motsvarande behandling och överlevt. Det är ju det som är kontrollmätningen. Men det skulle förmodligen anses oetiskt att utsätta en premis för en sån provtagning som inte hade något samband med den egna hälsan, bara för att försöka fria en läkare från ett åtal för dråp.
Fast kliniska obduktioner gör man ju då och då även på personer avlidna på sjukhus, bland annat fanns det ett forskningsprojekt om prematurer för ett antal år sedan då man obducerade nästa alla, vill jag minnas. Ska försöka leta upp det.
Citera
2009-03-06, 18:22
Medlem
Traxdatas avatar
vi får hoppas att den svenska rättvisan fungerar och att den kvinnliga läkaren har mördat sitt sista barn nu.
Citera
2009-03-06, 18:24
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
vi får hoppas att den svenska rättvisan fungerar och att den kvinnliga läkaren har mördat sitt sista barn nu.
Jag hoppas att det här är det enda offret för hennes framfart. Jag vågar knappt tänka på vad som skulle kunna uppdagas om man granskade andra små barn som dött i hennes armar...
Någon kastade fram teorin att någon förälder skulle lida av MBP men är det inte troligare att Viveka Lindén lider av Münchausen Syndrome By Proxy? Ett rent mardrömsscenario där flera barn dött pga enligt hennes egen åsikt "barmhärtighet". Finns ju otaliga exempel på detta, folk inom vården som "av barmhärtighet" dödat mängder med åldringar. I Sverige hade vi en, han fick rättspsykvård, inte omöjligt att Lindén får det, i England fick en man livstid för det...
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-03-06 kl. 18:36.
Citera
2009-03-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
vi får hoppas att den svenska rättvisan fungerar

Precis min tanke. Jag tror dock inte att hon mördat någon överhuvudtaget, men det återstår att se.
Citera
2009-03-06, 18:32
Medlem
......men jag tycker det ska vara lika för alla personer som diskuteras på Flashback.
Det kan mycket väl bli samma domare som dömer som beslutat att hon ska vara häktad. Det finns inga regler mot det och det anses inte vara jäv.[/quote]
Håller helt med dig!

Jag tycker att det är märkligt att det tagit så lång tid, detta hände ju i sep..
Och dom håller henne inlåst nu pga att hon kan undanröja bevis
Vad har hon haft för sig dessa månader isåfall?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in