Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan dela upp problemet i två. Det ena är om RMV har agerat optimalt, och det har de naturligtvis inte. Som detta har utvecklats hade det varit utmärkt bra med ytterligare prover - det är helt odiskutabelt.
Men å andra sidan är ett enstaka prov som analyseras utan möjlighet till kompletterande undersökningar inget ovanligt inom rättsmedicin. I det här fallet är provet fortfarande en pusselbit bland flera i uredningen även om bevisvärdet går ner eftersom man inte optimalt utnyttjat möjligheterna till flera olika prover.
Jag tror på något sätt att många påverkats i sin bedömning av vad som är bevisning eller kan vara bevisning av de rättssystem som har regler för när bevisning inte får användas.
Jag har förmodligen dåligt minne, men har vi rett ut vilka det var som tog kroppen från RMV?
Jag antar att jag delvis har påverkats av populärvetenskapliga deckare på TV, ja
Och du har säkert rätt när du skriver att det inte behövs några fler prov tagna när man
går efter den svenska modellen med fri bevisprövning. Det där kan du säkert på dina
fem fingrar.
Lite kan man säga att jag uppenbarligen levt i tron att när det gäller så allvarliga och
väsentliga saker som t ex mord, dråp, misshandel och annat liknande, så gäller det att
ha torrt på fötterna. Därav diverse regelverk för provtagning och annat. När dessa
riktlinjer och regler inte följs så borde det resultera i man som åklagare inte vill ta i
skiten som kommit ut på papper från labbet.
Jag kan också förstå att ett enda litet prov kan bli en del i ett stort pussel även om det
inte tagits uppföljande prov. Men när pusslet egentligen bara består av en del, provet,
och resten av delarna verkar klippas till för hand för att passa på plats så blir det lite...
tja.. jag vet inte vad det blir.
När det gäller kroppen har jag för mig att det fanns något frågetecken om var den fanns
rent fysiskt under någon vecka sådär.Det var visst lite motstridiga uppgifter från två håll.
Men det där har nog Bustopher benkoll på, så i väntan på honom får vi väl rulla tummarna