Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tycker att Mörlands uttalande har en tillräcklig tydlighet. Hans sammanfattande syn på saken pekar i en tråkig riktning. Sedan får väl åklagaren pressa den övriga sjukvårdspersonalen en smula på vad de sett och inte sett - där kan det finnas mer att hämta än vad som framgått i förhören.
Hur du väljer att tro på den misstänktas uppgifter eller inte får ju stå för dig. Jag bedömer i det här fallet att uppgiften om att tiopentalet på salen destruerats direkt ur en orörd spruta inte bär vad man kallar sannolikhetens prägel, givet vad rättsintygen visar.
Givetvis skall gärningen bevisas bortom rimligt tvivel, det är inte frågan om det, men du förstår ju lika väl som alla människor att ett enkelt påstående från den misstänkta att "nä, så var det inte" inte har mer tyngd än att vara just ett påstående. "Jag har alltid raggsockar på fötterna då det är halt", liksom.
Jag kan ha fel. Kan du? (Ja, det är litet spetsigt)
Jag tycker du intar en ovanligt arrogant "von oben"-attityd och du svarar inte heller i sak på mitt inlägg. Titta igen på punkterna 3 och 4 i mitt inlägg #10816. Sedan tycker jag att du ska sluta med formuleringar av typen
"… men du förstår ju lika väl som alla människor". Du diskuterar inte med barn eller "idioter".
Ett par kommentarer bara:
"Jag tycker att Mörlands uttalande har en tillräcklig tydlighet". Kan du då vara vänlig att tala om vad det är han sagt som är "tillräckligt tydligt". Du har ju tillgång till hans yttrande både på svenska och norska så det är bara att identifiera och redovisa den eller de slutsatser som du vill stödja din uppfattning på.
Du anser dig uppenbarligen ha god insikt i vilka rutiner som gäller inom sjukvården när det gäller hantering av överbliven medicin och annat "riskavfall". Så, om du nu anser att
"…uppgiften om att tiopentalet på salen destruerats direkt ur en orörd spruta inte bär vad man kallar sannolikhetens prägel" så kanske du vara så vänlig att tala om vad du anser att narkosläkaren skulle ha gjort med de sprutor som hon hade dragit upp för att ha i beredskap men inte funnit något behov av att använda. Tala gärna också om vad det är för ett "rättsintyg" som du hänvisar till.
Sedan är det ju faktiskt, som även andra påpekat, så att det inte är narkosläkaren som har att bevisa sin oskuld utan åklagarens sak att leda i bevis det han vill lägga henne till last. Man kan ju inte bevis det man inte har gjort!