2010-02-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
USKan ska ju vittna om att läkaren givit något mer än morfinet (den injektion som enligt morbrodern läkaren iordningstälde och (enligt samtliga närvarande) sedan injicerat), vet inte om läkaren har något svar på vad det skulle vara.

Om alla närvarande hävdar att läkaren gjorde i ordning en stor spruta thiopental och sedan injicerade medlet (anhöriga och USKan) varför denna tidsutdräkt?

Det är något som inte stämmer i den här historien. Skall bli mycket intressant att läsa förundersökningen.
Citera
2010-02-01, 16:09
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Jag blir så fruktansvärt jävla pissförbannad på det här jävla skitsamhället ibland och jag skäms för att läsa juridik och eventuellt en dag få kollegor som den där Peter Claeson - åklagaren i fallet.

En god vän till familjen är läkare på KS och således kollega med "barnläkaren". Hon är en skicklig och kompetent yrkeskvinna som aldrig tidigare fått någon anmärkning. Dessutom så är det mer eller mindre en regel snarare än ett undantag att läkarna försöker att minska patientens lidande i livets slutskede, även om detta leder till en för tidig död.

De där dumma våpen till föräldrar kanske hellre skulle sett sitt hjärnskadade barn plågas till döds.

Ett gott råd till dig som blivande jurist (från en som har några år på nacken), läs hellre det faktiska materialet än rådfråga vänner till familjen som är kollegor med de inblandade om sakomständigheterna så ska du se att du dels inte behöver komma med omotiverad kritik i framtiden och dels kanske du i så fall har en chans att öht få kollegor.
Citera
2010-02-01, 16:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Om alla närvarande hävdar att läkaren gjorde i ordning en stor spruta thiopental och sedan injicerade medlet (anhöriga och USKan) varför denna tidsutdräkt?

Det är något som inte stämmer i den här historien. Skall bli mycket intressant att läsa förundersökningen.
Var det inte bara undersköterskan som förhördes i samband med att läkaren anhölls?

Övriga personer förhördes ca 3 månader senare vill jag minnas.

Om undersköterskan sagt något som gjorde polisen misstänksam, varför väntade han så länge med att förhöra övriga inblandade?

Samma fråga gäller om sköterskan inte sagt något som gjorde honom misstänksam.

Eller minns jag fel (jag hinner inte leta i tråden)?
Citera
2010-02-01, 16:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander

Ingen säger att det är Tiopental (så vitt jag kan förstå från stämningsansökan, vilket är det enda jag har tillgång till i nuläget) de säger bara att hon fått en spruta (och morbrodern säger också att hon berett denna) som inte var morfinet enl USKan och sedan kort därefter avlidit.
Citera
2010-02-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ingen säger att det är Tiopental (så vitt jag kan förstå från stämningsansökan, vilket är det enda jag har tillgång till i nuläget) de säger bara att hon fått en spruta (och morbrodern säger också att hon berett denna) som inte var morfinet enl USKan och sedan kort därefter avlidit.

Har du förundersökningen?
Citera
2010-02-01, 16:17
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528285.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1865706/barnlakarens-egna-ord-om-misstankarna

Skall bli mycket intressant att följa detta fall framöver! Jag är en av dem som undrar över den otroligt långa tid det tagit innan åtalsbeslut kom? Om man nu har vittnen och provsvar.....
Vilka är vittnena undrar jag?
Läkaren är ju, i expressens nätupplaga, mycket klar över vad hon gjort och inte gjort.

Som sagt, detta känns lite underligt nånstans...
Citera
2010-02-01, 16:18
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Har du förundersökningen?

Nej, bara stämningsansökan (uppgifterna som jag redogjort för syftar på (vilket jag försökt poängtera) vad de ska höras om (dvs vad åklagaren förväntar sig att de ska säga) enligt stämingsansökan)
Citera
2010-02-01, 16:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Enligt min förståelse av Ekot (reservation) skulle det förklaras med en koksaltinjektion, som läkaren skulle givit efter att de närvarande bett att barnet skulle få mer medicin.
Citera
2010-02-01, 16:22
Medlem
Jag har alltid försvarat läkaren och gör det i grunden fortfarande. Men som jag ser det hela börjar det faktiskt luta åt att åklagaren har grund för åtal. Ett möjligt scenario är att läkaren faktiskt injicerat tiopenthalet, men målat in sig i ett hörn när hon från början nekat till detta. Med det massiva stöd hon fått och uppmärksamheten i medierna måste gjort det omöjligt att backa från sitt tidigare nekande med mindre att hela hennes trovärdighet blivit skjuten i sank. Om hon ställe hade tillstått, "ja, jag begick ett misstag, rummet där jag arbetade var fyllt med fler än tio upprörda och hatiska anhöriga..." Alternativt: "Jag minns inte, arbetsförhållandena i rummet var minst sagt speciella. Det är möjligt att jag kan ha begått ett misstag...." Vad hade åklagaren då haft att gå på...? På sin höjd oaktsamhetsbrott, men knappast ens det med hänsyn till omständigheterna.
Min teori att detta är ett misstag i arbetet, som blåsts upp till orimliga proportioner på grund av en mängd olyckliga omständigheter.
Citera
2010-02-01, 16:22
Medlem
Joe Bucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528285.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1865706/barnlakarens-egna-ord-om-misstankarna

Skall bli mycket intressant att följa detta fall framöver! Jag är en av dem som undrar över den otroligt långa tid det tagit innan åtalsbeslut kom? Om man nu har vittnen och provsvar.....
Vilka är vittnena undrar jag?
Läkaren är ju, i expressens nätupplaga, mycket klar över vad hon gjort och inte gjort.

Som sagt, detta känns lite underligt nånstans...

Intressant. Enligt läkaren ska alltså familjen ha bett henne att avsluta lidandet, men att hon inte ville det.
Citera
2010-02-01, 16:24
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ett gott råd till dig som blivande jurist (från en som har några år på nacken), läs hellre det faktiska materialet än rådfråga vänner till familjen som är kollegor med de inblandade om sakomständigheterna så ska du se att du dels inte behöver komma med omotiverad kritik i framtiden och dels kanske du i så fall har en chans att öht få kollegor.

Kollegor lär jag nog få vad det lider - om det blir på en byrå eller på samhall återstår dock att se

Jag uttalade mig dock inte i egenskap av juriststudent utan som medmänniska. Det är vidrigt att låta någon lida i slutskedet av livet, det är min bestämda åsikt.
Citera
2010-02-01, 16:25
Medlem
j0h2ns avatar
Citat:
Dessutom undrar jag hur föräldrarna är funtade i huvudet som driver på en undersökning ?
Hela historien är förbannat trist, och självklart värst för föräldrarna, även om läkaren knappast har det kul heller. Med tanke på problemen som varit innan är det inte alls konstigt att föräldrarna försöker lägga allting på någon, det är helt naturligt. Åklagaren och media (?) är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in