Citat:
Vad som är känt är ett mycket märkligt mätvärde i ett stickprov.
Ursprungligen postat av Bergakungen
[...]
4. De små argumenten mot detta är av varierande klass, allt från "proven måste vara förväxlade" över "det måste vara instrumentfel" till "RMV måste vara idioter, åklagare är onda och någon vill den fina sjukvården illa av ideologiska skäl".
4. De små argumenten mot detta är av varierande klass, allt från "proven måste vara förväxlade" över "det måste vara instrumentfel" till "RMV måste vara idioter, åklagare är onda och någon vill den fina sjukvården illa av ideologiska skäl".
Vad som återstår är att söka utröna hur detta mätvärde uppstått.
I en situation där förbryllningen är stor må man tillåta ganska vilda hypoteser, bl a så att de kan avfärdas. (Exempelvis är tanken på en aktiv mördare en ganska långsökt ehuru ej helt orimlig hypotes). Generellt (i detta fall såväl som i de flesta andra) utgår hypoteserna ofta från en aktiv agent - man söker efter någon som illvilligt eller av okunskap saboterat kunskapsprocessen. Det är ofta ett allt för smalt synsätt.
Detta misstag synes mig ha begåtts av förundersökningsledarna såväl som av flera av denna tråds kommentatorer.
Jag inbillar mig att att provtagning av det slag som utförts är en ganska vansklig procedur och att tagning och hantering av provet inbegriper åtskilliga potentiella felkällor. Jag vet vidare att det finns väl utvecklade system för rutinisering, bl a kopplat till ackreditering, för att på förhand mota väntade eller oväntade fel. Vad jag efterlyst, mest av allmän nyfikenhet, är t ex data som visar med vilken säkerhet ett lårvenblodprov innehåller just bara blod. Av tiotusen motsvarande provtagningar på prematurt föda barn världen över - hur många gånger har man funnit avvikelser i provet, av vilken anledning som helst? Hur bra är de bästa labben ("best practice"). Hur stor är variansen? Och detta nedbrutet i alla provhanteringens led. Jag tror det finns data kring detta och att det inte är några märkligheter.
En till långsökt liknelse, rörande statistiken, inspirerat av ett annat aktuellt rättsfall:
En flicka befinns vara gravid. Hon uppger sig ha haft summa ett samlag i ett mörkt rum. Av rädsla för HIV har hon avkrävt kondomanvändning. Samtliga inblandade tillstyrker den gymnastiska delen av akten och en utpekad blivande far minns starkt att han begagnat nämnda preventivmedel.
Åklagaren åtalar nu mannen för sexuellt ofredande, bestående i att han i spe inte alls använt kondom. Beviset är den otvistiga graviditeten.
Kan man utifrån dessa data finna åtalet styrkt?
Svaret är nej.
Internationella och mångfalt reproducerade data ger vid handen att kondomanvändning i typfallet (normalanvändning) skyddar mot graviditet till 85% och att det i idealfalet, vid perfekt användning (best practice) till 98% (Pearl-index 2%). Normaldata visar i vi fallet inte har tillräckliga data för att fälla mannen
Citat:
För dig som är juridiskt bevandrad torde det väl vara ganska självklart att sanningsfrågan och skuldfrågan (i brottsmålsmening) är två olika saker. Domstolen ensam sluter auktoritativt skuldfrågan. Sanningsfrågan kommer för evinnerliga tider ligga öppen.
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har sagt tusen gånger (det är en överdrift, men säkert 20 ggr) att vi får helt enkelt se vad åklagaren har att komma med i rättegången och hur rätten uppfattar den saken.