Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Tjenare Husvagnen 
Det finns flera möjligheter. Dom har dock redan gåtts igenom i tråden vid ett flertal tillfällen.
När det gäller motivbilden förstår jag inte riktigt hur du tänker. I min värld är det
snarare så att läkaren helt saknar motiv och föräldrar och släkt är dom som lider av
att se sin dotter och barnbarn ligga och dö. Hur du får det till att inte ha rimligt motiv
har jag svårt att greppa.

Det finns flera möjligheter. Dom har dock redan gåtts igenom i tråden vid ett flertal tillfällen.
När det gäller motivbilden förstår jag inte riktigt hur du tänker. I min värld är det
snarare så att läkaren helt saknar motiv och föräldrar och släkt är dom som lider av
att se sin dotter och barnbarn ligga och dö. Hur du får det till att inte ha rimligt motiv
har jag svårt att greppa.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
De injektioner som läkaren har setts göra, kan förklaras med flushningarna, och det bara är " att lökaren sprutade in något i flickan". Labresultaten är så skumma och har så många möjliga felkälloir att de inte enamma borde kunna hålla för fällande dom. Skall åklagagaren lyckas i sitt uppsåt bör han ha, helst flera, vittnesmål som entydigt pekar ut att läkaren injuserade stora mängder thiopental och morfin i flickan - inte bara njektioner i allmähet. Men hade han det så tycker jag han skulle gått till åtal för länge sedan. Å andra sidan har ju svenska domstolar fällt på mycket diffusa grunder förut - Da Costa, Thomas Quick, Tito Beltram, Billy Butt o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är ju inte sant.
Föräldrarna har tre möjliga motiv:
- Värdigt avslut/barmhärtighetsmord
Släkten bad vid ett flertal tillfällen sköterskan och läkaren att avsluta flickans liv men de vägrade.
- Slippa ett till vårdpaket i familjen
Släkten har redan ansvar för en svårt sjuk man (?) efter hjärnskada i samband med förlossning. De vet vilket helvete det kan vara.
- Svärta vården
Möjligtvis mer långsökt men mammans blogg tyder på ett uttalat förakt och en ilska gentemot vårdapparaten.
Avslutningsvis var det endast släkten som hela tiden var med flickan. Undersköterskan var där nästan hela tiden och läkaren var där relativt sett minst av tiden. Således fanns det gott om tillfällen att medicinera för både släkt och sköterska.
Statistik är ju vanskligt men barmhärtighetsmord är vanligast hos nära anhöriga och barn dödas oftast av sina föräldrar.
Min poäng är att 'föräldrarna saknar motiv och möjlighet' är en ren lögn - och jag förutsätter att åklagaren har dragit slutsatsen om läkaren på annat sätt än du ovan (det kan inte vara någon annan och således måste det vara läkaren).
Föräldrarna har tre möjliga motiv:
- Värdigt avslut/barmhärtighetsmord
Släkten bad vid ett flertal tillfällen sköterskan och läkaren att avsluta flickans liv men de vägrade.
- Slippa ett till vårdpaket i familjen
Släkten har redan ansvar för en svårt sjuk man (?) efter hjärnskada i samband med förlossning. De vet vilket helvete det kan vara.
- Svärta vården
Möjligtvis mer långsökt men mammans blogg tyder på ett uttalat förakt och en ilska gentemot vårdapparaten.
Avslutningsvis var det endast släkten som hela tiden var med flickan. Undersköterskan var där nästan hela tiden och läkaren var där relativt sett minst av tiden. Således fanns det gott om tillfällen att medicinera för både släkt och sköterska.
Statistik är ju vanskligt men barmhärtighetsmord är vanligast hos nära anhöriga och barn dödas oftast av sina föräldrar.
Min poäng är att 'föräldrarna saknar motiv och möjlighet' är en ren lögn - och jag förutsätter att åklagaren har dragit slutsatsen om läkaren på annat sätt än du ovan (det kan inte vara någon annan och således måste det vara läkaren).
Jag förespråkar alltså inte att läkaren skulle vara skyldig. Det är fullt möjligt att inget barmhärtighetsmord har skett.
Däremot vidhåller jag att om ett barmhärtighetsmord har skett är inte föräldrarna rimliga kandidater. Däremot kan läkaren vara det. Jag har ingen aning om vad det ligger i föreställningen att det förekommer på svenska sjukhus. Vare sig det skulle vara mycket sällsynt eller frekvent förekommande ā la PCuri är det knappast uteslutet av något slags logiska eller empiriska skäl.
Jag skall försöka förklara mitt resonamng igen.
För det första så anser jagfortfarande i likhet med ett andra att föräldrarna är osannolika som gärningsmän i utgångsläget, därför att de snarast verkar vara emot barmhärtighetsmord. Men också därför att det förutsätter att de medvetet låter VL ta skulden för vad de gjort och dessutom i så ivrar för att hon skall fällas oskyldig. De har ingen uppenbar anledning att vilja sätta dit just denna läkare, om man nu inte tar till motivet att de ser denna som ond representant för en ond sjukvård och att de därför vill straffa henne.
För det andra så ger de varandra alibi för det eventuella mordet, så vitt jag begriper. Det är inget som man ifrågasätter bara så där för att få rimligt tvivel. I alla fall inte i det svenska rättsväsendet. De kan vittna för varandra, i alla fall ganska långt. Teoretiskt kanske det är möjligt att någon av dem passat på medan den andra befann sig utanför rummet, men fanns det sådana tillfällen?
Men för det tredje och viktigaste så uppfattar jag det som om läkaren ger föräldrarna alibi. Om det hade förhållit sig så att föräldrarna gett en spruta med en dödlig dos tiopental eller morfin, så är inte bara läkaren ytterst ansvarig för hela situationen, utan hon bör i så fall ha upptäckt detta faktum, antagligen ganska omgående och annars efter en viss tid åtminstone. Och något sådant har hon vad jag förstår aldrig hävdat.
Om föräldrarna barmhärtighetsmördat sin dotter skulle läkaren kunnat berätta det för rätten. Samma resonemang gäller för undersköterskan.
Däremot har läkaren gett sprutor som skulle kunna ha innehållit den dödliga dosen och kan alltså vara gärningsmannen, utan att någon upptäckt henne.