2009-11-28, 20:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Mitt svar berörde också sakmaterian.

Det behöver inte vara kompletterande information, det kan vara kompletterande tolkningar av informationen, svar på frågor som inte var aktuella när det initala yttrandet begärdes in. Varför den inte infordrats tidigare är ju omöjlig att besvara utan att ha full insyn i utredningen men den troligast förklaringen är att man inte tidigare kände till att ytterligare information/svar på ytterligare frågor/ytterligare slutsatser var behövliga.
Så är det rimligen. Men om förundersökningsledningen först i september i år inser att man har behov av kompletterande information om RMV:s analyser, så är det i sig rätt anmärkningsvärt. Man har haft mycket god tid på sig att komma till insikt om sådana saker i just den här utredningen. Man kan fråga sig vad det egentligen var som kunde ta så ytterligt lång tid mellan det att läkarens häktning hävdes och den inbegärda kompletteringen.
Citera
2009-11-28, 20:59
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så är det rimligen. Men om förundersökningsledningen först i september i år inser att man har behov av kompletterande information om RMV:s analyser, så är det i sig rätt anmärkningsvärt. Man har haft mycket god tid på sig att komma till insikt om sådana saker i just den här utredningen. Man kan fråga sig vad det egentligen var som kunde ta så ytterligt lång tid mellan det att läkarens häktning hävdes och den inbegärda kompletteringen.

I o m att vi inte vet vad kompletteringen bestod i är det svårt att veta varför åklagaren inte begärde denna komplettering tidigare. Har vi någon uppfattning om vilka utredningsåtgärder som utförts i tiden strax innan kompletteringen begärdes?
Citera
2009-11-28, 21:09
Medlem
Citat:
Kan åklagaren ha fått de vetenskapliga rådens utlåtanden i förtid?
(Det ena läckte redan i början av augusti. KN's inkom den 31...)
Citera
2009-11-28, 21:22
Medlem
Citat:
Jo det lär de iofs göra, även om jag har svårt att tro att åklagarna tog det i beaktande vid FU-inledning.
Det hoppas jag också. Å andra sidan är det fortfarande oklart hur det kom sig att det skedde. (Även om det var korrekt baserat på RMV:s resultat och rättsläkarens skrivning.)

Citat:
Hur menar du?
Jag tror att många liv på god grund förkortas med t.ex. morfinbaserad smärtlindring. (ej avslutas). Med många obduktioner och rättsläkarens tolkning av blodkoncentrationer skulle gripandena stå som spön i backen misstänker jag.
Citera
2009-11-28, 21:28
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag tror att många liv på god grund förkortas med t.ex. morfinbaserad smärtlindring. (ej avslutas). Med många obduktioner och rättsläkarens tolkning av blodkoncentrationer skulle gripandena stå som spön i backen misstänker jag.

Om jag för en gångs skulle ska ge mig in på vad jag tycker, så tycker jag att lagstiftaren skall inse vilka konsekvenser nu gällande rätt riskerar att få och våga sig på en ordentlig översyn av straffrättens inverkningar på medicinens område (vilket inte kommer hända så länge vi har KD som en del av regeringsunderlaget). Därefter bör de se till att vi alla kan bli ordentligt smärtlindrade i livets slutskede utan att den aktuella läkaren/ssk riskerar straffansvar för detta.
Citera
2009-11-28, 21:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Engagemanget handlar om patienterna, inte om läkarna. Vi som är bekymrade ogillar perspektivet att tusentals människor årligen - i slutändan kanske också vi själva - ska tvingas dö en väsentligt mer plågsam död än de skulle behöva bara för att det med all önskvärd tydlighet ska demonstreras att de satans förbannade läkarna (av nån anledning glömmer man i sammanhanget gärna sköterskorna, som också har ett betydande medicinskt ansvar) inte ska inbilla sig att de står över lagen.

Vad skulle detta vara för ett problem som inte det demokratiska samhället skulle kunna lösa? Var det inte så att Platon som många fortfarande beundrar förordade ett elitiskt samhälle?

Jag själv vill varje dag i veckan hellre dö av en mäktig dos av morfin än överleva till nästa dag till priser av smärta och ångest. Men det är mitt val.

Hade min tro varit att de två timmar i smärta och ångest hade befriat mig från 5000 år av tusen gånger värre smärta och ångest i skärselden så hade jag hellre avstått ifrån morfinet.

Så vad jag vill komma till är att saker går att reglera. Till en gräns. Demokrati är summan av medborgarnas värderingar och bättre blir det inte.
Senast redigerad av eloge 2009-11-28 kl. 21:40.
Citera
2009-11-28, 21:35
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu undrar jag vad som ger dig rätten att jobba enligt 3? Är det just din läkarlegitimation...

Det är för helvete inte min rätt, det är min skyldighet!

Citat:
eller skulle du ha tagit dig samma rätt om du vore ... kärnkraftstekniker?

Hm, om datorerna på Ringhals är tänkande, kännande varelser så kan det bli en etisk konflikt att stänga av dem vid risk för härdsmälta, annars fattar jag inte varför du tar upp detta!

Prova att googla "medicinsk etik": 30400 träffar; "nukleär etik": 0; "fysisk etik": 2.

Citat:
Skall en ingenjör kunna strunta i en säkerhetsmarginal på en faktor 6 när han konstruerar ett lyftdon och istället göra ett eget etiskt övervägande när det gäller jordens ändliga resurser när det gäller stål och välja en faktor 2 eller 3 istället?

Långsökt och felaktig allegori, se också ovan.

Däremot har du en poäng: den etiska värderingen är, som du säger, en subjektiv bedömning, så det vill till att den som har skyldigheten eller ansvaret att fatta beslut som rör sjuka människor (japp, oftast läkare alltså) har empatisk förmåga, folkvett och kompetens.

Skål till er som skålat i tråden. Själv dricker jag glögg.
Citera
2009-11-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Skål till er som skålat i tråden. Själv dricker jag glögg.
Jag hoppas att jag inte uppfattas hamnat allt för nära avgrundens brant om jag tar upp den skålen för den mer livsbejakande tonen i debatten!
Citera
2009-11-28, 21:54
Medlem
datjas avatar
Citat:
Om jag för en gångs skulle ska ge mig in på vad jag tycker, så tycker jag att lagstiftaren skall inse vilka konsekvenser nu gällande rätt riskerar att få och våga sig på en ordentlig översyn av straffrättens inverkningar på medicinens område (vilket inte kommer hända så länge vi har KD som en del av regeringsunderlaget). Därefter bör de se till att vi alla kan bli ordentligt smärtlindrade i livets slutskede utan att den aktuella läkaren/ssk riskerar straffansvar för detta.

Vad trevligt...

Bananchoklad kan inte du med ditt juridiska falköga kolla på mitt etikexempel 4 igen? Skulle inte en ilsken (eller sakligt objektiv enligt din terminologi) jurist kalla det för "grovt vållande till annans död"? En sådan tolkning av exempel 4 skulle f.ö. få deletära effekter för sjukvården, värre än det palliativa exemplet, och helt omöjliggöra all sjukvård. Patienterna skulle få det som Alexander den Store med sin letala feber i Babylon: ingen av hans läkare vågade behandla honom (vad nu de kunde göra på den tiden) av rädsla för att anklagas för att förvärrat sjukdomen.
Citera
2009-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
Snarare har patienterna i så fall en fiende i riksdagen.
Inte om riksdagen 2005 konstaterade att praxis före 2004 fortfarande var bra.

Det är nog snarare i juridiken som patienterna finner fienden.
Citera
2009-11-28, 23:13
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Vad trevligt...

Bananchoklad kan inte du med ditt juridiska falköga kolla på mitt etikexempel 4 igen? Skulle inte en ilsken (eller sakligt objektiv enligt din terminologi) jurist kalla det för "grovt vållande till annans död"? En sådan tolkning av exempel 4 skulle f.ö. få deletära effekter för sjukvården, värre än det palliativa exemplet, och helt omöjliggöra all sjukvård. Patienterna skulle få det som Alexander den Store med sin letala feber i Babylon: ingen av hans läkare vågade behandla honom (vad nu de kunde göra på den tiden) av rädsla för att anklagas för att förvärrat sjukdomen.

Initialt vill jag påpeka att det var ett tag sedan jag hade anledning att ge mig in på vårdslöshetsbrotten så jag är på inget sätt lika säker där som avseende de uppsåtliga brotten.

En ilsken (dock inte sakligt objektiv) jurist skulle säkerligen kunna argumentera för att det är vårdlöst att använda sig av den beskriva metoden, min bedömning är dock att en sådan argumentation inte skulle vinna framgång.

Min uppfattning är att det med bakgrund i att metoden möjliggjorde ett förlängt liv, den åtmistonne till viss del var beprövad, det saknades alternativ samt med beaktande av den särskilda ansvarsfrihetsgrund som sjukvården har att ingen seriös åklagare/domare skulle finna att det finns skäl till åtal/fällande dom då läkaren helt enkelt inte varit vårdslös (dessutom skall vårdslöshet enl 3:7 BrB tillämpas försiktigt enl HD, NJA 1991 s. 163).
Citera
2009-11-28, 23:26
Medlem
rogerks avatar
Bananchoklad, vad har du för erfarenheter intensivvård? Neonatalvård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in