2009-03-10, 22:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om det i obduktionsprotokolet står höga mängder och en åklagare påstår att det är 1000-falt större mängd än vad som borde finnas så är det ett solklart fall där åklagaren ljuger. Nu måste åklagaren som sagt av detta förklara vart uppgiften kommer från att det fanns 1000 gånger högre mängd än vad som borde ha varit normalt.
Har åklagaren nämnt 1 000-falt större? Jag har för mig att jag läste det i en intervju med Peter Althin. Kanske båda har
hävdat det eller så har jag missat någon artikel.
Citera
2009-03-10, 22:02
Medlem
Citat:
F.ö. så är det inte frågan om aktiv dödshjälp (fatta det och sluta snacka skit!) utan om att lindra lidandet inför en oundviklig snar död och åklagaren hade inte ens någon aning om standardförfaranden i dessa situationer. Hon är en idiot som skjuter först och frågar sen.
On point, typ.
Citera
2009-03-10, 22:15
Medlem
RallyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frutti_di_mare
Jag baserar det på den beskrivna situationen (från båda sidor) dvs - Flickan skulle dö strax efter att respiratorn kopplades ur, man kunde inget mer göra för att skapa mer än ett förlängt lidande. Man ordinerade och gav läkemedel för att stilla hennes smärta, ångest, lidande och den oundvikliga dödskampen, samt för att skapa en värdig och mer hanterbar situation för de anhöriga (om de nu var med inne i rummet, vilket ofta är fallet). - Det är inte aktiv dödshjälp, det är palliation, per definition all vård som är symtomdämpande men ej botande.

OK, men det finns ju uppenbarligen uppgifter som kan tyda på annat...

Citat:
Det handlar, enligt obduktionsprotokollet, om en dos som ligger tusen gånger över den normala dos som brukar ges och därmed långt över de nivåer man kan se vid dödliga förgiftningar.

Citat:
Även morfinhalten hos barnet låg på nivåer som leder till dödliga förgiftningar, enligt uppgifter till TT.

Citat:
Det misstänkta brottet avslöjades sedan Västerortspolisen beordrat en obduktion av den döda flickan. Bakgrunden till det beslutet var att barnets familj anmält att det var " något konstigt" med barnets död efter att hon fått hjärnblödning på grund av en överdosering av natrium.

Citat:
Morfin har angetts i flickans journal men inte i den mängd som flickan hade i kroppen. Medlet tiopental har inte förts in alls och det är anmärkningsvärt, säger hon.

http://dn.se/sthlm/sjukjournal-kan-ha-missat-lugnande-medel-1.817591

1000-gånger över normal dos? Smärtlindring eller aktiv dödshjälp?

En injektion av en dödlig dos morfin blir inte till passiv dödshjälp (i lagens mening) bara för att beslut finns om att avsluta livsupprätthållande åtgärder.
Senast redigerad av RallyHarry 2009-03-10 kl. 22:25.
Citera
2009-03-10, 22:19
Medlem
cheringens avatar
*Harkla*

Flickebarnet var född 3 månader för tidigt och mycket sjuk.

Hon var döende, tragiskt, fruktansvärt tragiskt. Man kopplar bort respiratorn...vet NI vilka kramper som förekommer i en kropp, i denna situation?

På ALLA palliativa enheter förekommer sedering för att lindra fysiska och psykiska smärtor. Vilket är lindrigast? Att se ett spädbarn krampa sig till döds, eller stilla insomna? Babyn hade dött oavsett...

Ja, jag jobbar inom den palliativa vården. VAD tror ni att en ALS-drabbad patient väljer, en patient som är mycket medveten om slutet?

-Låt mig få sova......

Läkarvetenskapen kan inte bota ALLT, hur förtvivlat gärna än anhöriga önskar...det finns ingen bot.

Det blir helt jävla horribelt om polis ska gå in och häkta läkare...de skulle få en massiv arbetsinsats. Dessutom, VILKA läkare VILL/VÅGAR jobba i den palliativa vården fortsättningsvis??
Citera
2009-03-10, 22:27
Medlem
Sälklubbarns avatar
Varför är detta ett sånt uppmärksammat fall?

För att det är ovanligt? För att drevet kan fälla en läkare? För att offret var så ungt? Jag fattar inte.
Citera
2009-03-10, 22:29
Medlem
Adonirams avatar
Är det bara läkare här, eller är det fängelsekunder som hatar åklagare?

Det är en smal grän mellan hjälte och mördare i sådana här fall.

Om det är pallitativ sedering så är det enligt praxis (ev är också det mot svensk rätt men det bruk ar man se mellan fingrarna med, eller så handlar det omdödshjälp avsedd att få flickan att dö.

I viss mån en uppsåtsfråga, men har förstås med doseringen t ex att göra.

Vad som gör mig skum att Enqvist först går ut och går ed på att allt skett enlkigt praxis, för han har grnaskat alla journaler. När det visar sig att journalerna kanske inte stämmer med fynden vid obduktionen förklarar han plötsligt att han själv minsann inte granskat journalerna...

Det har ju aldrig hänt att läkare ljugit och ändrat i journaler för att hjälpa en kollega som begått misstag. Eller...
Citera
2009-03-10, 22:43
Medlem
cheringens avatar
Adoniram

Vad har du för erfarenhet av palliativ vård?
Citera
2009-03-10, 22:48
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Det är en smal grän mellan hjälte och mördare i sådana här fall.

Jag tror de flesta neo-IVA läkarna och andra som arbetat med patienter som inte gått att rädda har tidigt i sin karriär känt den känslan nån gång när de tvingast stänga av en respirator.

Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Om det är pallitativ sedering så är det enligt praxis (ev är också det mot svensk rätt men det bruk ar man se mellan fingrarna med, eller så handlar det omdödshjälp avsedd att få flickan att dö.

Det finns inget som tyder på att palliativ sedering och smärtlindring skulle vara emot svensk lag!! Åter igen skitsnack. "Se mellan fingrarna", va fan snackar du om!
Snarare är det grovt tjänstefel att inte göra precis allt man kan för att en patient inte ska lida när h*n dör.
Senast redigerad av frutti_di_mare 2009-03-10 kl. 22:52.
Citera
2009-03-10, 22:49
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Det finns inget som tyder på att palliativ sedering och smärtlindring skulle vara emot svensk lag!! Åter igen skitsnack. "Se mellan fingrarna", va fan snackar du om!
Finns exempel på tex hjärnskadad totalförlamad vuxen som får lunginflammation som man låter bli att behandla så den personen dog. En sorts passiv dödshjälp.
Citera
2009-03-10, 22:50
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Seriöst!
-Åklagaren har haft månader på sig och väljer att storma in med två patruller framför kollegor och patienter vid gripandet.

[klipp]
Nja...
Citat:
Olika personer har i medierna kritiserat att uniformerad polis skulle ha gripit den omskrivna läkaren genom att ”storma” barnsjukhuset och att det påverkat både personal och patienter på ett starkt negativt sätt.

Detta är en missuppfattning. Så gick gripandet inte till.
Ingripandet gick till på så vis att fyra civilklädda poliser kom till läkarens arbetsplats där de lågmält tog kontakt med läkaren.
Hon ville då att hennes chef skulle komma och uppdraget förklarades på ett enskilt rum för de båda.
Efter en stunds resonemang kunde poliserna slutföra sitt uppdrag.

Det var alltså varken fråga om uniformerad polis eller om att ”storma” arbetsplatsen.
http://www.polisen.se/inter/util%5Cnodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=14 807833
Citera
2009-03-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
1000-gånger över normal dos? Smärtlindring eller aktiv dödshjälp?
Det första jag skulle göra om jag fick ett sånt svar var att kolla labutrustningen. 1000 gånger normal dos betyder att 1000 gånger mer läkemede än normalt (dvs tiopentaldos vid sövning ) har sprutats in. Vi snackar 1/2 liter läkemedel som skulle behövts tryckas in i en 3 kg babys blodkärl. Om ingen märkte det då är ALB ett mycket suspekt ställe och bör förmodligen stängas ner och exorceras av Doctare med flera.
Citera
2009-03-10, 23:03
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Finns exempel på tex hjärnskadad totalförlamad vuxen som får lunginflammation som man låter bli att behandla så den personen dog. En sorts passiv dödshjälp.

En lunginflammation hos en totalförlamad person med svåra hjärnskador är sällan samma som om en vuxen och frisk skulle få det. Jag tror inte att fallet du beskriver är så "rakt upp och ned" som du får det att låta.
I vilket fall som helst så är passiv dödshjälp varken olagligt eller kontroversiellt egentligen. Det finns dock en enorm bas för etiska diskussioner i varje individuellt fall. Något man säkert stött och blött i fallet du nämner.

Sjukvårdens teknik kan idag hålla igång en kropp vars hjärna, hjärta och lungor är döda. Även personer med cancer spritt över precis hela kroppen - där tarmarna stannat för längesen, varenda nervkropp retas av tumörer, varje andetag är förenat med sårrupturer, smärtor och interna blödningar - kan hållas vid liv med dropp, respirator och antibiotika. Är det rätt?

Vad har det för övrigt med palliativ sedering och smärtlindring att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in