2011-03-05, 10:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Kan du, i saklighetens namn, vara hygglig att ange vilka "tilläggsutredningar" och "dubbelkontroller" som du menar att Hurtig har begärt i syfte att "fördröja" och "stöta och blöta" ärendet. Hans begäran om vertikal revision av RMV/RK's arbete (som åklagaren vid lika upprepade tillfällen avslagit med motiveringen att den ingenting skulle tillföra) kan du lämna därhän eftersom den visade på högst väsentliga brister (det var nämligen inte frågan om ackrediteringen dedn saken gällde) när den väl genomfördes och kritik från såväl prof Beck som officiellt från Swedac och beslut om ändrade rutiner på RMV/RK.

Det är naturligtvis fullständigt omöjligt för mig att veta något om det. Om du tänker efter förstår du varför ingen mer än parterna I NULÄGET kan veta vad som begärts, vad som lagts till i utredningen och vad som bedömts som onödigt eller redan klarlagt.
Citera
2011-03-05, 10:56
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är naturligtvis fullständigt omöjligt för mig att veta något om det. Om du tänker efter förstår du varför ingen mer än parterna I NULÄGET kan veta vad som begärts, vad som lagts till i utredningen och vad som bedömts som onödigt eller redan klarlagt.

I så fall tycker jag att du bör avstå från att, på det sätt som du vid upprepade tillfällen gjort, tillvita Hurtig att avsiktligt ha fördröjt ärendet.
Citera
2011-03-05, 12:26
Medlem
Citat:
Här finns nu Rättsliga rådets yttrande till åklagaren för nedladdning. Länken är aktiv i 7 dagar from idag. Återstår nu alltså bara att få Mørlands yttrande utlämnat. Av skäl som redan redovisats i avandra här i tråden har jag svårt att se varför förundersökningssekretess enligt TF resp. OSL skulle vara tillämplig annat än möjligen för vissa uppgifter.

http://tinyurl.com/5s2f2gg
Tackar Bustopher!

Det troligaste är kanske att det blir som de inblandade myndigheterna verkar vilja dvs att ärendet prövas offentligt i domstol. Efter alla utspel och taffligheter från åklagarmyndighet och RMV kanske det även gynnar läkaren. Möjligen såg sig Mörland tvingad att invända skarpt mot mätvärdet och då bör det få konsekvenser.

Sedan verkar det som RMV redan tagit lärdom både på provtagningssidan (Solna) och mätning (RK). Det är tragiskt att så många ska behöva lida för att dessa vad jag förstår enkla riktlinjer inte följts.
Citera
2011-03-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
OM det hade gått till rättegång när det var tänkt, dvs efter det att åtalets väckts , så hade bevisningen bestått i det som finns upptaget i stämningsansökan - inget annat. Så åklagaren var beredd att gå till huvudförhandling på det material som framgår i stämningsansökan.

Nu kommer det ju att tillkomma yttrande från Mörland och ev mer som framkommit i den återupptagna FUn.
Det fanns sekretessbelagda uppgifter i FUP för gällande stämning?

Vissa har gjort ett nummer av att dessa skulle vara helt avgörande för åklagarens agerande och den eventuella förhandlingen.
Citera
2011-03-05, 13:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
I så fall tycker jag att du bör avstå från att, på det sätt som du vid upprepade tillfällen gjort, tillvita Hurtig att avsiktligt ha fördröjt ärendet.

Du menar att det är OK att ifrågasätta hederligheten och motiven för åklagarens beivrande av brott, medan att man bör avstå att påpeka det självklara och uppenbara avseende ombudets upplägg av försvaret ?
Citera
2011-03-05, 14:57
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Vilka skulle det vara?
Citera
2011-03-05, 15:33
Medlem
datjas avatar
Citat:
Här finns nu Rättsliga rådets yttrande till åklagaren för nedladdning. Länken är aktiv i 7 dagar from idag. Återstår nu alltså bara att få Mørlands yttrande utlämnat. Av skäl som redan redovisats i avandra här i tråden har jag svårt att se varför förundersökningssekretess enligt TF resp. OSL skulle vara tillämplig annat än möjligen för vissa uppgifter.

http://tinyurl.com/5s2f2gg

Tack!

Jag tycker att är trist att Socialstyrelsens Rättsliga råd i ärendet representeras av en jurist som ordförande (vad är hans kompetens i ett slikt ärende?) samt två rättsläkare (Eriksson och Grundin) och en politiker.

Denna sammansättning kan bädda för nya jävsdiskussioner.

(Jo, jag är medveten om att ovanstånde är den normala sammansättningen av RR.)
Citera
2011-03-05, 15:43
Medlem
Citat:
Du menar att det är OK att ifrågasätta hederligheten och motiven för åklagarens beivrande av brott, medan att man bör avstå att påpeka det självklara och uppenbara avseende ombudets upplägg av försvaret ?

Kan du visa på de uppenbara bevisen för att åklagaren utrett även de aspekter som talar för narkosläkaren? Kan du förklara varför det är så uppenbart att ingen annan än narkosläkaren har misstänkts? Förklara för oss övriga som ännu inte förstått det du tycker är så tydligt, vad är det som gör åklagarens arbete i detta fall så strålande? Det är få om någon i denna tråd som ifrågasätter "hederligheten" hos åklagaren, vi ifrågasätter om arbetet är av god kvalitet.

När det gäller försvaret, läs återigen vad Hamilkar skrev ...

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bara för att det kan vara i försvarets intresse att grumla vattnet, kan man inte utgå från att allt försvaret gör går ut på att grumla vattnet.

Dina kommentarer om försvaret ger hela tiden sken av att man försöker "grumla vattnet". Borde du inte någon gång kunna komma med lite mer konkreta argument för detta?
Citera
2011-03-05, 16:21
Medlem
Citat:
Vilka skulle det vara?
Det är främst Bergakungen som vill ha det till att åklagaren har en joker bland det sekretessbelagda materialet för att rättfärdiga åklagarens bristfälliga arbete med övrig bevisning.

Jag har för mig att h*n hänvisar till hela vittnesförhör (nya personer) men vad jag vet var inga sådana åberopade som vittnen och det var ganska små delar av de antecknade polisförhören som inte syntes i den offentliga delen av FUP.
Citera
2011-03-05, 16:37
Medlem
Citat:

Aboslut inte. Även vid den senaste genomläsningen av tråden gäller dock det motsatta från juristhåll vilket tillika är fallets kärnproblem. Dvs - åklagaren och rättsväsendets representater agerar under total objektivitet vilket gör deras utsagor till mer trovärdiga än alla andras.

Claesson et al är ju inte mer människor än oss andra och just nu befinner sig juridiken på mycket djupt vatten. Är det någon som på allvar tror att inte självbevarelsedrift och prestige påverkar parternas förhållningssätt just nu i betydande omfattning (och med parterna menar jag RMV, rättsliga rådet, åklagare och polis - hela den grupp som förmodas vara 100% objektiv)?
Senast redigerad av Sikhander 2011-03-05 kl. 16:52.
Citera
2011-03-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
PCuri:Vill du vara snäll och kommentera det som jag som ytterst erfaren narkosläkare,och andra kummiga i tråden med emfas hävdar,nämligen att en tänkt massiv thiopentaldos skulle ha dödat barnet fullständigt omedelbart,under pågående injektion,och inte lett till ett stilla,utdraget förlopp.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Du ställer nu ett antal frågor som inte har något bra svar.

Åklagarens svar på dessa frågor är att barnet fick en stor dos strax innan döden
och sedan somnade in lugnt och stilla.

Erfarna (enl dom själva då vi är anonyma) läkare hävdar med envishet att
detta scenario är fel då barnet dött redan vid injicering. Vet du hur litet barnet var
egentligen?

Det där om levern är ju bara dött utrymme för bokstäver som du skiter ur
dig i brist på annat. Ingen vet hur bra eller dåligt flickans lever fungerade.

OCH INGA YTTERLIGARE PROVER TOGS

[- - -]

Av tidigare länkar i tråden verkar framgå att amerikanska fångar tidigare avrättades med en cocktail av droger som bl a innehöll 2 g tiopental. På senare tid verkar man i alla fall i vissa delstater ha ökat dosen till 5 g för att säkerställa att fången dör av injektionen (men struntat i övriga ingredienser i cocktailen). Med injektioner på 5 g verkar hjärtat kunna slå svagt i en halvtimme även om fången i princip är död. Babyn antas ha fått motsvarande 10 g för en vuxen person.

Om man inte tidigare gett bebisar 500 mg-sprutor med tiopental är det naturligtvis svårt att veta hur länge en baby skulle kunna antas överleva med en 500 mg-injektion av tiopental (eller hur länge hjärtat skulle kunna antas slå svagt). Men signaturen Hardtimes, själv narkosläkare och därtill "ytterst erfaren", anser sig tydligen vara erfaren nog när det gäller sådana här jättedoser tiopental till bebisar för att veta svaret .

En sak till. Vi får nog hålla i minnet vilken typ av död vi talar om. Idag gäller hjärndödsbegreppet. Så om tiopentalet slår ut andningen efter 1 min och hjärnan dör efter 5 min så är alltså babyn med dagens dödsbegrepp då död inom ca 5 min. Men hjärtat kan ju tydligen slå några slag även efter att hjärnan dött p g a bristande syretillförsel. Detta ligger väl också i linje med hur döden inträder för knarkare som fått en överdos. Andningen upphör men hjärtat fortsätter ändå slå svagt ett tag till.

Om inga prover på levervärden togs så stärker det mig i min uppfattning att mer provtagning på patienter vore bra ur rättslig synvinkel. Övriga förslag i liknande riktning som jag kommit med i denna tråd och som läkare varit negativa till är kameraövervakning och att data från elektronisk apparatur som t ex morfinpumpar kontinuerligt skickas till en server för att lagras. Eftersom alla läkare i denna tråd verkar vara eniga om att den här läkaren är oskyldig så tycker jag att man borde vara positiv till utökad övervakning som kan fria läkare som personen i det nu aktuella fallet. Rutinmässig provtagning på nyligen avlidna för att t ex kolla att blodförtunnande inte underdoserats för att avliva patienter vore också en bra idé enligt min mening. Om nu den här läkaren är oskyldig hade det väl varit bra om man tagit blodprover just efter döden som hade kunnat visa att läkaren var oskyldig. Eller?

Vill också upprepa min synpunkt att utökad övervakning bör kombineras med att man ökar resurserna i sjukvården till 80-talsnivå. Då får läkare bättre förutsättningar att vara etiska men ändå hålla budget. Man bör också i Sverige införa en läkared motsvarande den man har i de flesta andra länder som går ut på att en läkare inte medvetet får skada sin patient. Denna ed skall visst vara skälet till att amerikanska läkare inte får bistå fängelser när de skall avrätta fångar med tiopental.
Citera
2011-03-05, 20:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Vilka skulle det vara?
Även om någon idiot antytt att det gamla förundersökningsprotokollet var tillgängligt och sökbart på Internet så verkar informationen vara exklusivt tillgänglig för en viss falang i debatten. Kan någon tråddeltagare ha kuk nog att dela med sig av den till de andra? Finns det invändningar mot att släppa det helt offentligt så släppt det då via PM! Lite hänger vissa tråddeltagares demokratiska trovärdighet i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in