2011-04-09, 17:06
  #10093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

[- - -]

Nä. Så gott som allt pekar mot ingen alls. Men om rättsväsendet inte fattar det, återstår ju att påtala att läkaren bara är en av massvis med människor i rummet.

[- - -]




"Så gott som allt pekar mot ingen alls" skriver du. Vad säger du då om det faktum att läkaren själv uppger att hon destruerat en tiopentalspruta? Om någon annan tömt den tycker man väl att hon borde ha reagerat. Jag har påpekat detta tidigare men inte fått något svar.

Tycker också att det verkar rätt osannolikt att kristaller och fettkontaminering skulle ha orsakat de här exceptionellt höga mätvärdena om man aldrig tidigare kunnat observera sådana mätvärden p g a normaldoser.
Citera
2011-04-09, 17:21
  #10094
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
"Så gott som allt pekar mot ingen alls" skriver du. Vad säger du då om det faktum att läkaren själv uppger att hon destruerat en tiopentalspruta? Om någon annan tömt den tycker man väl att hon borde ha reagerat. Jag har påpekat detta tidigare men inte fått något svar.

Tycker också att det verkar rätt osannolikt att kristaller och fettkontaminering skulle ha orsakat de här exceptionellt höga mätvärdena om man aldrig tidigare kunnat observera sådana mätvärden p g a normaldoser.

Nu börjar det likna något. Argument - inte bara hänvisningar till Mörland.

Angånde att hon säger sig skulle ha destruerat en thiopentalspruta så bevisar det på intet sätt att läkaren är mördaren. För det första så är det inte säkert att någon thiopentalinjektion överhuvudtaget gjordes i rummet. För det andra så skulle ju en annan gärningsman kunnat skaffa thiopental på annat sätt.

Angående osannolikheten så tror jag att det är svårt att yttra sig om saken eftersom något motsvarande prove så vitt jag vet aldrig tagits. Men det skulle inte vara alltför svårt att testa detta med djurförsök. Systement är dock betydligt mer komplicerat än vad man kan tro vid ett första påseende.
Citera
2011-04-09, 17:29
  #10095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är ju inte sant.

Föräldrarna har tre möjliga motiv:

- Värdigt avslut/barmhärtighetsmord

Släkten bad vid ett flertal tillfällen sköterskan och läkaren att avsluta flickans liv men de vägrade.

- Slippa ett till vårdpaket i familjen

Släkten har redan ansvar för en svårt sjuk man (?) efter hjärnskada i samband med förlossning. De vet vilket helvete det kan vara.

- Svärta vården

Möjligtvis mer långsökt men mammans blogg tyder på ett uttalat förakt och en ilska gentemot vårdapparaten.

Avslutningsvis var det endast släkten som hela tiden var med flickan. Undersköterskan var där nästan hela tiden och läkaren var där relativt sett minst av tiden. Således fanns det gott om tillfällen att medicinera för både släkt och sköterska.

Statistik är ju vanskligt men barmhärtighetsmord är vanligast hos nära anhöriga och barn dödas oftast av sina föräldrar.

Min poäng är att 'föräldrarna saknar motiv och möjlighet' är en ren lögn - och jag förutsätter att åklagaren har dragit slutsatsen om läkaren på annat sätt än du ovan (det kan inte vara någon annan och således måste det vara läkaren).



Om vi nu på allvar prövar tanken på de anhöriga som gärningsmän trots att den åtalade läkaren hävdat att hon destruerat en spruta trots de uppmätta tiopentalhalterna så har jag följande invändningar mot ditt resonemang:

1. Risken för att bli upptäckt torde generellt ha ökat oavsett vad de anhöriga bett obducenten fokusera på.

2. De anhöriga, som inte var läkare, satt troligen inte inne med kunskapen att tiopental generellt försvinner ur blodbanorna tämligen omgående (utom i de undantagsfall där hjärtverksamheten verkar avtar snabbare än i andra fall). Läkaren satt mer sannolikt inne med denna kunskap, kanske dock inte kunskapen om undantagsfallen.

3. Om föräldrarna redan hade ett vårdpaket att ta hand om och om det var fråga om vård i hemmet som de får betalt för så borde ett till vårdpaket att ta hand om inte vara något negativt ur krass, ekonomisk synvinkel. Tvärtom borde väl detta innebära en säkrad födkrok om det andra vårdpaketet avlider. Och har man vant sig vid livsstilen att gå hemma och jobba och om man får professionell hjälp och avlastning borde inte en fortsatt tillvaro i den stilen te sig alltför skrämmande.

Och är det klarlagt att någon påstått att föräldrarna velat avsluta babyns liv fortare? Tidigare i tråden verkar man ha talat om att de frågade om babyn kunnat få något mer för att lindra plågorna. Möjligen skulle man kunna tänja på tolkningen av vad de sagt och få det till att någon annan uppfattat det som att det därmed var grönt ljus för eutanasi. Tycker dock att detta verkar rätt sökt.

Något som jag tycker verkar troligare är att babyn andades litet "för bra" efter att man kopplat bort respiratorn och att man därför såg framför sig ett dyrbart och kostsamt vårdpaket varför man skyndade sig med att stoppa i så mycket morfin och tiopental som möjligt innan polletten trillat ner för de anhöriga.
Citera
2011-04-09, 17:51
  #10096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

[- - ]

Angånde att hon säger sig skulle ha destruerat en thiopentalspruta så bevisar det på intet sätt att läkaren är mördaren. För det första så är det inte säkert att någon thiopentalinjektion överhuvudtaget gjordes i rummet. För det andra så skulle ju en annan gärningsman kunnat skaffa thiopental på annat sätt.

[- - -]



(Du säger mord men brottsrubriceringen var tydligen dråp.)

Du menar alltså att fett- och kristallteorierna är mer sannolika?

Att en annan gärningsman skulle ha skaffat tiopental på något annat sätt tror jag inte någon rättsinstans köper.
Citera
2011-04-09, 18:02
  #10097
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
(Du säger mord men brottsrubriceringen var tydligen dråp.)

Du menar alltså att fett- och kristallteorierna är mer sannolika?

Att en annan gärningsman skulle ha skaffat tiopental på något annat sätt tror jag inte någon rättsinstans köper.
Jag har åtminstone inte sett någon uppgift som får mig att utesluta att fett eller kristaller skulle kunna vara en felkälla till thiopentalhalten.

Thiopental är narkotikaklassat såvitt jag vet, men det skulle nog inte vara helt omöjligt för en allternativ gäringsman att få tag i det. Exempelvis har sjuksköterskor tillgång om jag fattat rätt. Men jag lutar som sagt åt att det inte föreligger något brott i detta fall.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2011-04-09 kl. 18:12.
Citera
2011-04-09, 18:25
  #10098
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har åtminstone inte sett någon uppgift som får mig att utesluta att fett eller kristaller skulle kunna vara en felkälla till thiopentalhalten.

Thiopental är narkotikaklassat såvitt jag vet, men det skulle nog inte vara helt omöjligt för en allternativ gäringsman att få tag i det. Exempelvis har sjuksköterskor tillgång om jag fattat rätt. Men jag lutar som sagt åt att det inte föreligger något brott i detta fall.
Ta med strålning som en felkälla också. Fett, kristall och strålningshypoteserna är likvärdiga och bör behandlas likvärdigt. Vad är det som får mig till att tro att ingen av de tre hypoteserna kommer att nämnas i en rättegång? De kommer att omslutas av historiens barmhärtiga glömska.
Citera
2011-04-09, 18:58
  #10099
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ta med strålning som en felkälla också. Fett, kristall och strålningshypoteserna är likvärdiga och bör behandlas likvärdigt. Vad är det som får mig till att tro att ingen av de tre hypoteserna kommer att nämnas i en rättegång? De kommer att omslutas av historiens barmhärtiga glömska.
Hur skulle strålning kunna ge förhöjd thiopentalhalt?


Eloge - jag har bett dig om det förut och jag ber dig igen. Ge ett skäl till varför inte kontamination av kristaller eller fett skulle kunna ge förhöjda thiopentalvärden! Din trovärdighet sjunker...
__________________
Senast redigerad av Clodius 2011-04-09 kl. 19:01.
Citera
2011-04-09, 19:08
  #10100
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Den andra halvan av fallet handlar om hur mätvärdena kopplas till VL. Precis som Bergakungen konstaterar är det höljt i ett visst dunkel varför polis och åklagare riktat in sig så pass hårt och tidigt på VL. FuPen ger inte någon bra vägledning så vi får avvakta och höra vad som sägs.

Jag vet faktiskt inte om det är höljt i så värst mycket dunkel!

Om du lyssnar igen på det samtal som polisens utredare hade med PR-A den 11 februari 2009, alltså 7 dagar efter att hon avgett sitt obduktionsutlåtande och uttalande om dödsorsaken, så har du nog förklaringen.

Efter en massa spekulerande om att någon på ALB sett till att skaffa undan journalmaterial för den 20 september konstaterar man att narkosläkaren "har mycket att svara på". Vid 60' 5" deklarerar så polisens utredningsledare AH att man kommer att handlägga ärendet som mord. Vid det här mötet hade ännu inga andra inblandade hörts. Två veckor senare hölls ett möte med de ansvariga för analyserna på rättskemiska i Linköping. Därefter följde två förhör med flickans farmor och mamma och ett förhör flickans pappa. Enligt uppgift från AH hade flickans anhöriga inte informerades om innehålllet i obduktionsutlåtandet vid de här tillfällens. Protokollen från förhören med de anhöriga är i dialogform och inget av dem innehåller några misstankar i något avseende riktade mot narkosläkaren. Fyra arbetsdagar efter det sista förhöret med mamman och farmodern hämtades narkosläkaren på ALB och anhölls.

Solna tingsrätts motivering till häktningen ytterligare fyra dagar senare löd så här: ”Eftersom [narkosläkaren] var den som ansvarade för vården av [flickan] under hennes sista timmar, är det mest sannolikt att det var [narkosläkaren] som gav [flickan] de dödliga medicinerna. Därför är [narkosläkaren] på sannolika skäl misstänkt för dråp".

Ingripandet mot narkosläkaren grundades således på att hon: "… var den som ansvarade för vården av [flickan] under hennes sista timmar". I den mån som någon annan grund för misstankar mot narkosläkaren har framkommit så har det alltså skett efter att hon hämtats på sin arbetsplats, anhållits misstänkt för mord och häktades misstänkt för dråp.
Citera
2011-04-09, 19:23
  #10101
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hur skulle strålning kunna ge förhöjd thiopentalhalt?


Eloge - jag har bett dig om det förut och jag ber dig igen. Ge ett skäl till varför inte kontamination av kristaller eller fett skulle kunna ge förhöjda thiopentalvärden! Din trovärdighet sjunker...
När det gäller fett så får vi se på jämviktsförhållandet mellan blod och fett med avseende på tiopental. Här föreslog försvarets experter siffran 580. Professor X och doktor Y i tråden var lite mer konservativa och hävdade siffrorna 250 respektive 300. Med mitt snusförnuft har jag hela tiden tyckt att det är helt orimliga siffror så det är inte konstigt att jag blir glad när Mörland i referens efter referens visar att 10 är en rimlig siffra.

Så är det med fetthypotesen, den blir helt orimlig när siffrorna blir rimliga.
Citera
2011-04-09, 19:41
  #10102
Medlem
Bustophers avatar
Sorry eloge med flera Mørland-fans – hans yttrande är faktiskt inte den kioskvältare som ni tycks/vill tro!

Jag har gjort en kort sammanfattning dels av vad han skrivit och står för dels vad han reserverat sig för. Han har inte fört ärendet så värst mycket närmare sin lösning.

Sammanställningen kan laddas ner här: http://tinyurl.com/44wl9bh
Citera
2011-04-09, 20:09
  #10103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Sorry eloge med flera Mørland-fans – hans yttrande är faktiskt inte den kioskvältare som ni tycks/vill tro!

Jag har gjort en kort sammanfattning dels av vad han skrivit och står för dels vad han reserverat sig för. Han har inte fört ärendet så värst mycket närmare sin lösning.

Sammanställningen kan laddas ner här: http://tinyurl.com/44wl9bh
Nu är jag inte tilltalad här men:
Som man frågar får man svar...

Mörland har gjort ett snyggt beställningsjobb. Hur åklagaren menar att han därmed har bidragit ytterligare till en objektiv hantering av ärendet är för mig en gåta. Vissa ting har dock Mörland klarlagt precis som du skriver -inte minst tvivlet.

Jag hoppas att det inte är så illa ställt med FU som dokumenterats utan att vi saknar en pusselbit som åklagaren besitter.

Din sista passus gör lördagskvällen ännu bättre här
Citat:
Prof. Mørland har uppmärksammats på detta och uppmanats komplettera sitt yttrande på den här punkten.

PS
Skönt att få uppfattningen om orsaborna korrigerad.
DS
__________________
Senast redigerad av nono2 2011-04-09 kl. 20:13.
Citera
2011-04-09, 20:18
  #10104
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Sorry eloge med flera Mørland-fans – hans yttrande är faktiskt inte den kioskvältare som ni tycks/vill tro!

Jag har gjort en kort sammanfattning dels av vad han skrivit och står för dels vad han reserverat sig för. Han har inte fört ärendet så värst mycket närmare sin lösning.

Sammanställningen kan laddas ner här: http://tinyurl.com/44wl9bh
Dina rapporter är alltid ett nöje att läsa, men här riskerar du att sammanfatta för mycket i för få meningar. Evangelium enligt Mörland måste läsas i sin helhet och förstås i sin helhet. Ytterst förenklat är budskapet i yttrandet rakt in i buren. Den enda öppningen Mörland har givit är att flickan redan var död vid brottstillfället.

Att tilltalad skall behöva vänta ett halvt år på rättegång i ett sådant allvarligt mål är helt sjukt. Det är bara till att hoppas att hon orkar leva fram till och igenom rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in