Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är ju inte sant.
Föräldrarna har tre möjliga motiv:
- Värdigt avslut/barmhärtighetsmord
Släkten bad vid ett flertal tillfällen sköterskan och läkaren att avsluta flickans liv men de vägrade.
- Slippa ett till vårdpaket i familjen
Släkten har redan ansvar för en svårt sjuk man (?) efter hjärnskada i samband med förlossning. De vet vilket helvete det kan vara.
- Svärta vården
Möjligtvis mer långsökt men mammans blogg tyder på ett uttalat förakt och en ilska gentemot vårdapparaten.
Avslutningsvis var det endast släkten som hela tiden var med flickan. Undersköterskan var där nästan hela tiden och läkaren var där relativt sett minst av tiden. Således fanns det gott om tillfällen att medicinera för både släkt och sköterska.
Statistik är ju vanskligt men barmhärtighetsmord är vanligast hos nära anhöriga och barn dödas oftast av sina föräldrar.
Min poäng är att 'föräldrarna saknar motiv och möjlighet' är en ren lögn - och jag förutsätter att åklagaren har dragit slutsatsen om läkaren på annat sätt än du ovan (det kan inte vara någon annan och således måste det vara läkaren).
Om vi nu på allvar prövar tanken på de anhöriga som gärningsmän trots att den åtalade läkaren hävdat att hon destruerat en spruta trots de uppmätta tiopentalhalterna så har jag följande invändningar mot ditt resonemang:
1. Risken för att bli upptäckt torde generellt ha ökat oavsett vad de anhöriga bett obducenten fokusera på.
2. De anhöriga, som inte var läkare, satt troligen inte inne med kunskapen att tiopental generellt försvinner ur blodbanorna tämligen omgående (utom i de undantagsfall där hjärtverksamheten verkar avtar snabbare än i andra fall). Läkaren satt mer sannolikt inne med denna kunskap, kanske dock inte kunskapen om undantagsfallen.
3. Om föräldrarna redan hade ett vårdpaket att ta hand om och om det var fråga om vård i hemmet som de får betalt för så borde ett till vårdpaket att ta hand om inte vara något negativt ur krass, ekonomisk synvinkel. Tvärtom borde väl detta innebära en säkrad födkrok om det andra vårdpaketet avlider. Och har man vant sig vid livsstilen att gå hemma och jobba och om man får professionell hjälp och avlastning borde inte en fortsatt tillvaro i den stilen te sig alltför skrämmande.
Och är det klarlagt att någon påstått att föräldrarna velat avsluta babyns liv fortare? Tidigare i tråden verkar man ha talat om att de frågade om babyn kunnat få något mer för att lindra plågorna. Möjligen skulle man kunna tänja på tolkningen av vad de sagt och få det till att någon annan uppfattat det som att det därmed var grönt ljus för eutanasi. Tycker dock att detta verkar rätt sökt.
Något som jag tycker verkar troligare är att babyn andades litet "för bra" efter att man kopplat bort respiratorn och att man därför såg framför sig ett dyrbart och kostsamt vårdpaket varför man skyndade sig med att stoppa i så mycket morfin och tiopental som möjligt innan polletten trillat ner för de anhöriga.