Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Tror du har fel. HD gör ofta pragmatiska överväganden (skriver sk baklängesdom) men i det här fallet blir det mycket svårt att få till en friande dom utan att i realiteten avkriminalisera aktiv dödshjälp (vilket HD inte kommer finna vara i linje med lagstiftarens vilja och således döma (ev mot det allmäna rättsmedvetandet, jmf målet ang normalpåföljden vid mord från 2006(?)) för att lägga bollen i lagstiftarens knä)..
Vet inte riktigt vad du menar med
i det här fallet. Just det aktuella fallet med barnläkaren är inte lämpligt alls för att avgöra de principiella frågorna - dels för att åklagaren har bevissvårigheter, och dels för att den dos som påstås ha givits inte är förenlig med Socialstyrelsens rekommendationer. Men det är naturligtvis i det allmänna fallet inga som helst problem med en pragmatisk dom som konstaterar att helt oavsett faktisk risk, så är inte den som följer Socialstyrelsens och andra statliga tillsynsmyndigheters rekommendationer likgiltig. (Detsamma gäller ju för övrigt juridiskt ansvar också för andra professioner, till exempel poliser, som ju är det närmaste sjukvårdspersonel vi kommer, eftersom också de ibland i yrkesutövningen kan kan råka döda eller skada andra människor. Har du följt professionens knäsatta regler, så blir du inte nitad. Varför skulle sjukvårdspersonal vara undantagna?) Detta skulle ju inte på minsta sätt legalisera aktiv dödshjälp, och är förmodligen det enda någorlunda praktikabla sättet att behålla dagens i hög grad praktiskt önskvärda status quo på om omdömeslösa delar av rättsväsendet tar sig före att börja rota i det här.
Citat:
Nu hamnar du snett, likgiltighetsuppsåtet är bara applicerbart på sk effektbrott så alla möjliga upptänkliga brott kommer inte i spel.
Jag, okunnige ickejurist, trodde i min enfald att också
misshandel var ett effektbrott. Och vad är att åstadkomma en icke-fatal skadlig biverkan för någon om inte misshandel - om det nu, som du menar, ska vara ett uppsåtsbrott?
Citat:
Enligt den princip Leijonhufvd stöder sig på så kan man enligt mig med hjälp av antingen samtycke eller rätten till liv exculpera samtliga åtgärder som inte resultera i döden (då vi enligt nu gällande rätt inte kan samtycka till att dödas och då vi rätten till liv ytterst kräver att åtgärden syftar till att upprätthålla liv).
Okej. Men då stöder du dig för det första på den du inte vill stödja dig på, eller har Leijonhufvud övertygat dig? Men det finns likafullt mycket kvar, ser du. Det är många biverkningar som är dödliga. Och ibland kan risken för dödligt utfall vara så stor att den också med de måste betraktas som avsevärd, till exempel vid behandling av långt framskriden cancer. Finns det något som helst egenvärde i att patienter med långt framskriden cancer som är beredda att utsätta sig för risken att dö till följd av behandlingen ska förmenas den, och dömas till en säker död? Finns det något egenvärde i att döende personer ska nekas adekvat smärt- och ångestlindriing?
Citat:
Se dels svar ovan. Det krävs att risken för effekten skall vara högre än så för att straffansvar skall vara aktuellt. Jag bifogar ett utdrag ur HDs domskäl i NJA 2004 s. 176 (skulle tro att det är skrivet av justitirådet Victor) där likgiltighetsuppsåtet beskrivs, så kanske du inser att du har fel i det mesta av det du får ur dig i stycket ovan.
Om du hade hade sökt på forumet på mitt användarnamn och likgiltighetsuppsåt skulle du ha sett att jag ett flertal tillfällen inte bara refererat till, utan också sammanfattat, just NJA 2004 s. 176, så du hade kunnat bespara bandbredden och forumarkivet detta. Där står ett antal olika saker. Dels står det att om risken är
mycket hög kan likgiltighetsuppsåt anses föreligga bara av det skälet ensamt. Dels står det att om risken inte är
avsevärd kan likgiltighetsuppsåt normalt inte anses förekomma. Varken
mycket hög eller
avsevärd risk definieras vidare i domen. Det enda man kan vara säker på, är att en risk på 16,7% - och förmodligen också 12,5%; det finns revolvermagasin för åtta skott - av domstolen betraktas som
avsevärd, i och med att ett exempel med rysk roulett andras.
Om det är så att begreppen
mycket hög risk eller
avsevärd risk till äventyrs skulle vara juridiskt definierade på andra håll, i prejudikat eller doktrin, så utgår jag från att du raskt upplyser mig om detta, men eljest är det inte alldeles solklart att gissa sig till vilka risknivåer HD har i åtanke. Men jag kan hålla med om att en komplikationsrisk på 1-2% knappast kan avses vara en
mycket hög risk, och således knappast ensam definiera likgiltighetsuppsåt. Men om vi fullkomligt godtyckligt antar att en
mycket hög risk är en risk över 50% - dvs att det var större riska att det skulle inträffa än inte - så finns det vissa typer av operationer som mycket väl kan ha en mortalitet på mer än 50%, och möjligen finns det också farmakologiska behandlingar inom onkologin med samma höga risk.
Sedan kan man fråga sig hur man i sjukvårdssammanhang ska tolka det faktum att gärningsmannen inte bara ska vara likgiltig till risken, utan också till effekten. Ett annat sätt för HD att komma undan är ju att komma fram till att sjukvårdspersonal som handlar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet måhända ibland måste vara likgiltiga för risken, men däremot aldrig är det för effekten. Hursomhelst torde det var ytterst svårt att hävda att likgiltighet för effekten föreligger i vissa sammanhang där man tar risker i vården, men inte i andra.
Det går till exempel inte att hävda att det som skiljer situationen då man lindrar smärta och ångest i döendefasen är att man då, och endast då, inte är ute efter att rädda liv, och därför skulle vara likgiltig också för effekten. Också i andra sammanhang kan det vara förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet att utföra ytterst riskfyllda procedurer, inte för att rädda liv, utan för att - precis som för den döende patienten utanför respiratorn - förbättra livskvaliteten.
Citat:
Om någon tycker att jag skall få käften tilltäppt och stoppad i karriären för att jag redogör för min tolkning av gällande rätt så är denne någon en fullfjädrad antidemokratisk idiot.
Inte nödvändigtvis
antidemokratisk, va? Yttrandefrihetsfientlig däremot, säkert. Men tiderna är dåliga för yttrandefrihet - det är just därför som ett anonymforum som Flashback behövs. Och det
finns vissa katter som faktiskt mår allra bäst i den korg där de är inneslutna. Och du får förstå att åsikter som dina,
i den mån de bedrivs i kampanjform för att få rättspraxs dithän, ur ett patientperspektiv - observera
patientperspektiv och inte sjukvårdspersonalperspektiv - måste betraktas som likvärdiga med, för att ta Oliver Wendell Holmes gamla exempel, att ropa
Elden är lös! i en fullsatt teater.