Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
(1)Jag är en varm vän av att rättsfrågor avgörs i rätten. FB är i det sammanhanget meningslös som rättsinstans, men intressant som arena för alternativa teorier. RMV och polisen varit i efterhand hela den här resan men det är så utredningar fungerar. Om åklagaren (som han gjort!) drar saken till åtal skall rätten reda ut saken, ingen annan. Visst är det en sorts auktoritetstro.
Jag håller helt med dig om det du skriver ovan. Det jag reagerade på var din skrivning där du anförde att RMV, åklagare och polisens utredare kan väl inte alla ha fel - dvs ett auktoritetsresonemang.
Citat:
Jag är också rätt säker på att om det funnits någon aceptabel förklaring som förklarat förekomsten av tiopental i blodet, så hade det framkommit vid det här laget. Det har det inte gjort, och det är inte bra för läkaren. Hela ärendet hade lagts ner på en liten stund om det funnits något att gå på därvid, jämför gärna morfinfrågan där det (från min medicinska lekmannasynpunkt) räckte med klara besked om att det var a) medicinskt motiverat och b) förekomsten var säkrad, men nivåerna hade avsevärt spelrum (neråt, kan man anta).
Det finns ju fullständigt medicinskt acceptabla förklaringar till att thiopental fanns i flickan - det verkar dock inte som att det finns dokumenterat (MR-undersökningen, shunt-operationen samt hennes kramper som de ej kunde häva). Det är ju på det här temat som vi under de senaste sidorna i tråden åter tagit upp frågeställningen varför polis/åklagare inte intervjuade alla relevanta sköterskor och läkare på ett tidigt stadium.
Citat:
Pentotalförekomsten måste antingen avfärdas som förklarlig eller som en fullständig artefakt. Ingen inom vården påstår att pentotalet är medicinskt motiverat eller ens förklarbart, RMV verkar hittills för tillfället inte anse att mätvärdet är så fel att de inte kan stå bakom det.
Själv anser jag att det fanns thiopental i provet (dvs. kvaliteten thiopental är odiskutabel i provet). Det har ju även verifierats av finska motsvarigheten till RMV. Den gordiska knut som vi alla sitter med är ju att nivån är så pass hög att vi vet att det inte är ett representativt blodprov, och följdfrågan blir ju då vad det är. Jag har skrivit det förut men pga RMVs initialt inkompetenta hantering tror jag att vi aldrig kommer kunna kunna besvara frågan (fettkontamination? har någon spetsat provet? kristallbildning? felaktig spädning (jag tror att det var ett spätt prov som gick till finska RMV (?))? thiopental efter döden?). Det tål att sägas om och om igen - med dubbelprov och vävnadsprover hade vi kunnat besvara alla frågorna ovan.
Citat:
(2)Jag kunde varit tydligare: "Nu (dvs nu, efter att Hurtig agerat för att få RMV:s analysresultat ifrågasatt) tror jag helt enkelt att långbänken beror på att försvaret ansett att den bästa taktiken är att fördröja rättegången maximalt och sprida så mycket tvivel som möjligt om den tekniska undersökningens giltighet. Det har jag inga problem med."
Jag accepterar den beskrivningen mer än den första. Utöver att en försvarsadvokat vill få sin klient frikänd finns det dock goda skäl att gå tillbaka till hela den frågeställning som den här tråden handlar om. De flesta personer med juridisk bakgrund som uttalat sig i media och i tråden har ju inställningen att det (A) finns en omfattande vetenskaplig diskussion och att (B) i det läget får rätten förlita sig till auktoriteten på området vilket är RMV. Om Hurtig lever med den världbilden vill han inte in i rättssalen eftersom det kommer att vara mycket svårt att få till en diskussion om RMVs tillförlitlighet vad gäller sak i det aktuella ärendet.
Senast redigerad av Sikhander 2010-09-28 kl. 13:39.
Senast redigerad av Sikhander 2010-09-28 kl. 13:39.