2010-09-25, 15:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Vad jag förstår kvarstår stämningen från i vår-vintras(?). Rättegångsdatum var utsatt till början av juni.
Då har den hållit på i flera månader. Lustigt, jag har inte hört ett skvatt om den. Så, vad bidde det för tummetott av åtalspunkten till slut, ovarsamhet med medicinskåp?
Citera
2010-09-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Den som påstår att åtal inte kommer väckas bör först ta reda på vad ett åtal är, annars är det ju lönlöst att läsa vad den personen skriver.
Tydligen fanns det en okunskap. Jag tycker inte den minskade tyngden av åsikten.

Citat:
Det finns en hel del kritik som bör riktas mot åklageriet. MEN den som letar stora konspirationer inspirerade av den amerikanska kristna högern i syfte att sprida kaos i vården den letar på fel ställe.

Det är en hygglig gradsskillnad mellan att man kan ifågasätta huruvida åklageriet levt upp till sin objektivitetsplikt och de konspiratoriska stollerier jag kallade trams (se nedan).
Jag håller inte med. Du har själv antytt att jag skulle ha någon skum agenda om inte jag missminner mig. För mig var det innan jag började följa detta fall och därmed intressera mig för svenskt rättsväsens agerande en helt orimlig tanke att åklagare skulle dabba sig så allvarligt som de enligt mig gjort här och i assange-fallet. Glidningen åt en renkonspiration känns då inte främmande.
Citera
2010-09-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Då har den hållit på i flera månader. Lustigt, jag har inte hört ett skvatt om den. Så, vad bidde det för tummetott av åtalspunkten till slut, ovarsamhet med medicinskåp?
Rättegången är uppskjuten...
Citera
2010-09-25, 16:06
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jag förstår lite vad du är ute efter och jag är knappast expert här.

Logiskt blir det en krystad förklaring för mig i och med att rättsläkaren är så säker på att flickan bara var stucken i armen. Du skall alltså ändå få relativt stora mängder tiopental och morfin att förflyttas till låret trots "blodstockningen" i organen. (Kan du hänvisa till sidor i FUP?)
Du kan få en direkt länk till utdrag ur obduktionsprotokollet. Där står det också om en mindre mängd kvarvarande hjärnvävnad och det bör väl vara självklart att utan stora delar av hjärnan som kan suga åt sig tiopental så blir blodkoncentrationen högre vid en given dos. Min fundering nu att blodstockning i inre organ också skulle kunna påverka blodkoncentrationen är mer ett långskott, men det kunde vara intressant att få en läkarkommentar.

Hur det än är så finns det en uppmätt koncentration som man inte bara kan blunda för. Den är extremt hög, men om det någon gång skall dyka upp ett extremvärde så bör det vara i en sådan här liten kropp. Sedan kan man anta att det finns flera samverkande faktorer som är inblandade. Man kan inte förkasta en förklaring för att den inte förklarar allt.
Citera
2010-09-25, 16:32
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jag håller inte med....
.... Glidningen åt en renkonspiration känns då inte främmande.

Självklart håller du inte med, men det förringar inte att det är en enorm skillnad. Även om du inte vill se den.

Du får gärna se kristna högerfundamentalister utklädda till åklagare som fösöker sprida kaos i sjukvården om du tror det för dig närmare sanningen.
Citera
2010-09-25, 16:42
Medlem
eloges avatar
Citat:
Självklart håller du inte med, men det förringar inte att det är en enorm skillnad. Även om du inte vill se den.

Du får gärna se kristna högerfundamentalister utklädda till åklagare som fösöker sprida kaos i sjukvården om du tror det för dig närmare sanningen.
Jag vet inte vad den rakkniven heter som skiljer konspirationer från andra orsaker, men vass är den.
Citera
2010-09-25, 20:31
Medlem
Citat:

Självklart håller jag med om att det är en skillnad och jag har ett flertal gånger skrivit att min huvudförklaring till åklagarmyndighetens och RMVs konstiga agerande är prestige.

Det är verkligen bra att veta vem som sitter på den absoluta sanningen.
Citera
2010-09-25, 20:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Självklart håller jag med om att det är en skillnad och jag har ett flertal gånger skrivit att min huvudförklaring till åklagarmyndighetens och RMVs konstiga agerande är prestige.

Det är verkligen bra att veta vem som sitter på den absoluta sanningen.

I första meningen konstaterar du att jag har rätt och i andra meningen ironiserar du över detsamma, spännande!
Citera
2010-09-26, 04:26
Medlem
Citat:
I första meningen konstaterar du att jag har rätt och i andra meningen ironiserar du över detsamma, spännande!
Det jag menar är att den för mig mest sannolika förklaringen är prestige och någonstans en bra bit ned på listan hamnar det man skulle kunna kalla konspirationer.

Livet är förvisso spännande...
Citera
2010-09-26, 09:20
Medlem
Bergakungens avatar
Håll nu personliga vendettor utanför tråden, tack. Gräla i sakfrågan !

Jag kan lägga till ytterligare en orsak:

Det kan ju också vara så att den sammantagna bilden av ärendet fortfarande pekar på brott. Det finns ju bevisning i FU som vi inte inte vet riktigt allt om, och nästan all argumentation (här, men framförallt hos åklagare och försvar) bygger ju på att mätvärdet skall anses orimligt respektive rimligt och att det (inte) bör/skall/får (välj nivå efter övertygelse) användas som bevisning.
Citera
2010-09-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan lägga till ytterligare en orsak:

Det kan ju också vara så att den sammantagna bilden av ärendet fortfarande pekar på brott. Det finns ju bevisning i FU som vi inte inte vet riktigt allt om, och nästan all argumentation (här, men framförallt hos åklagare och försvar) bygger ju på att mätvärdet skall anses orimligt respektive rimligt och att det (inte) bör/skall/får (välj nivå efter övertygelse) användas som bevisning.
Visst kan åklagaren sitta på något kort som inte vi känner till. Rimligen stärks inte den bevisningen med tiden och den är uppenbarligen inte tillräcklig för att hålla mot nuvarande kritik av provtagning och mätning.

Att RMV och åklagare inte kommit längre med de tekniska delarna på denna tid förbryllar mig. Att man inte lyckades förhöra de personer som hade haft med barnet att göra i sin första sväng på ALB måste vara anmärkningsvärt med tanke på mätvärdets beskaffenhet. Personerna verkar trots allt enkla att hitta i journalerna.
Citera
2010-09-26, 12:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Visst kan åklagaren sitta på något kort som inte vi känner till. Rimligen stärks inte den bevisningen med tiden och den är uppenbarligen inte tillräcklig för att hålla mot nuvarande kritik av provtagning och mätning.

Att RMV och åklagare inte kommit längre med de tekniska delarna på denna tid förbryllar mig. Att man inte lyckades förhöra de personer som hade haft med barnet att göra i sin första sväng på ALB måste vara anmärkningsvärt med tanke på mätvärdets beskaffenhet. Personerna verkar trots allt enkla att hitta i journalerna.

Det går ju att vädra en annan litet småtrist hypotes i det sammanhanget: Det kan också ha varit på det sättet som skymtar fram i en del kommentarer - att sjukvården verkligen har ansett att deras verksamhet inte har med rättsväsendet att göra och inte medverkat till att reda ut frågorna. Man kan säkert tänka sig många anledningar till detta, där revirtänk är den enklaste, men inte nödvändigtvis sannaste.

Givetvis får polis och åklagare handikapp om de skall utreda ett sådant här ärende, och den utredda verksamheten gör aldrig så litet "passivt motstånd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in