Citat:
Ursprungligen postat av nono2
[- - -]
Precis som PCuri konstaterar kommer åklagaren antagligen för fällande dom behöva visa både när (nära döden) och inom någon gräns hur mycket tiopental som givits.
Jag har väl inte formulerat mig som du gör nu, men om vi börjar med tidpunkten så är det väl så att om provet från babyliket - i motsats till vad en del i tråden hävdar - skulle visa på en väldigt LÅG halt tiopental så skulle det bli svårare att påstå att tiopentalet i blodet inte skulle kunna vara hänförligt till eventuella tidigare tiopentalinfusioner (som dock, märkligt nog, inte verkar ha förts in i infusionslistor e dyl).
När det gäller de gränser jag talat om så är det undre gränser för hur mycket tiopental som - ur rättslig synpunkt - med rimlig sannolikhet kan antas ha getts. De undre gränser - golvvärden - som jag spontant tyckt vara intressanta är följande:
1. Golvvärde för när det kan anses tillräckligt säkerställt att det tiopental som hittats i blodet inte är hänförligt till eventuella tidigare tiopentalinfusioner (som dock märkligt nog inte verkar ha noterats).
2. Golvvärde för när det kan anses tillräckligt säkerställt att det tiopental som hittats i blodet överskrider normaldoser (i det här fallet verkar det dock i det här läget ha varit olämpligt att överhuvudtaget skjuta i babyn tiopental).
3. Golvvärde för när det kan anses tillräckligt säkerställt att det tiopental som hittats i blodet innebar en dödlig dos.
Några ytterligare reflektioner:
I. De som skall ha befunnit sig på babyns sjuksal och som kan ha injicerat tiopental i babyn var den åtalade läkaren, de anhöriga och en undersköterska. De anhöriga verkar kunna uteslutas som gärningsmän. Undersköterskor brukar, mig veterligen, inte ha rätt att injicera läkemedel i patienter. Det brukar sjuksköterskorna ta hand om. Återstår då läkaren.
II. Signaturen "letsdoit" verkar ha postat väldigt intressant information här ovan. I alla fall för mig som är relativt nytillkommen i tråden. Måste också säga att jag känner igen en del problem från fall när läkare haft något fuffens för sig eller gjort en tavla. Det brukar ju i sådana fall ibland vara litet problem med att få ut journaler och annan dokumentation.