2011-02-06, 16:20
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Mitt intryck är att du m fl verkar tycka att jurister, präster och allmänhet inte skall lägga näsan i blöt när det gäller hur läkare avslutar liv på sjukhusen. Får jag skriva att en del läkare och sköterskor skiter i lidandet, bara patienten dör snabbt. Får jag skriva att man ibland underdoserar blodförtunnande så att patienten skall dö snabbare? Får jag skriva att detta kan vara rätt plågsamt för patienten? Eller skall jag bli varnad om jag skriver detta eftersom vissa läkare och sjuksköterskor (dock inte alla) pysslar med sådant? Jag vet också att vissa inte tycker att dylikt kan inrangeras under rubriken "avliva patienter". Jag tycker dock inte så. Ge mig en tillsägelse om att jag inte får skriva att det här fenomenet har börjat bli ett mer generellt problem i sjukvården och att detta har en viss relevans i detta fall. Notera vidare att kollegor till den åtalade läkaren i början, när fallet först blev känt, sade att en fällande dom skulle ändra principerna för svensk vård i livets slutskede. Jag antar att han då inte syftade på vad som står i lagar och förordningar utan på inofficiell praxis som utbildats de senaste 20 åren efter att besparingarna i sjukvården i början på 90-talet tog sin början och som vissa (men inte alla) läkare nu tillämpar.

Den här läkaren skulle kanske kunna be rätten att vid en fällande dom ta hänsyn till ovannämnda praxis när straffet skall utmätas. Denna möjlighet borde vidare göra diskussioner om vad som nästan är praxis i svensk sjukvård idag klart mer legitima i denna tråd. Men OK, om moderatorerna inte tycker så, ge mig då en tillsägelse och radera inlägget. Men det blir väldigt märkligt om man skall kunna anföra ny, svensk inofficiell praxis till förmån för läkaren i fråga utan att kunna påtala baksidorna med denna praxis.

Förresten förstår jag inte varför man skall ge tiopental till en individ som man påstår har andningssvårigheter. Tycker att logiken i detta påminner om att ta en kudde och trycka den mot patientens ansikte i det fall vederbörande känner andnöd.

Vilken ny praxis är det du talar om?

Ditt sista stycke är dock helt logiskt. Läkaren hade, om hon velat mörda detta stackars livliga,
snart friska, skuttande och vitala barn, bara ha behövt öka morfindosen. Pang, case closed,
inga spår....

För att åklagarens tes ska stämma så måste läkaren ha fått någon form av mental
kollaps och helt plötsligt glömt allt hon kan. Om hon inte gjorde det så att hon skulle
åka dit? Hon kanske tröttnat på att arbeta i dessa skattefinansierade avlivningscentraler
du så målande tror finns därute. Fast då borde hon väl erkänna dådet när man kom
på henne?

Hur man än vrider på det så blir logiken haltande. Lite som dina inlägg.
Citera
2011-02-06, 16:55
Medlem
eloges avatar
Det var en intressant uppgift att tiopental anrikas i koagel. I en annan tråd förklarar Hamilkar vad som händer med blod. "Ju längre tid post mortem det tar, dess mer har blodet koagulerat, och separerat till kaogel och serum." Då blir frågan dels i vilka proportioner blodet separerar till koagel och serum och dels hur jämviktsförhållandet avseende tiopental är mellan ämnena??

Det verkar mycket troligare att provet inte innehåller de rätta proportionerna koagel och serum än att det kanske till hälften innehåller något som inte ens har varit blod. Hur mycket kan ett sådant fel på provet förhöja tiopentalskoncentrationen?
Citera
2011-02-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Visst ska det granskas. Objektivt....

Men åklagarkammaren verkar dela din konspiratoriska inställning när det gäller sjukvården.
Då blir det inte så bra förstår du, PCuri.. Då blir det nämligen så att man bara letar efter
spår och saker som kan fälla läkaren för något brott.

[- - -]

Något lurt är det med den där höga tiopentalkoncentrationen om läkaren inte erkänt att hon stoppat i babyn tiopental. Tycker inte att man behöver ha någon konspiratorisk hållning för att vilja utreda något sådant. Åklagaren blir inte konspiratorisk p g a att rättsväsendet vill ha mer tid för att utreda detta till synes komplicerade fall när det gäller den tekniska bevisningen. Däremot kan det nog späda på eventuella konspiratoriska tendenser att en massa läkare i denna tråd vill lägga ner allt vidare utredande i förtid. Detta tycker jag verkar vara ytterst suspekt och obehagligt.
Citera
2011-02-06, 17:42
Bannlyst
Åklagaren är tydligen JO anmäld nu
Citera
2011-02-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

[- - -]

1. Det enda jag har anfört är att rättsväsendet skall agera seriöst även när det gäller misstänkta brott inom sjukvården. Det duger lika lite att komma utan förklaring med en fortkörningsbot för 1500 km/h på 30-väg som med ett mätvärde på 2000 mikrog/ml tiopental i blod.

[- - -]

Min gissning är som sagt att det blir svårare att fälla läkaren för något brott om halterna tiopental anses vara låga i stället för tvärtom. Med tanke på den osäkerhet som verkar råda beträffande vilka infusionsmängder ett uppmätt värde tiopental i ett lik bör ge så är det ett rimligt antagande att ett högt mätvärde på liket gör det lättare att fälla läkaren jämfört med om det vore fråga om ett lågt mätvärde.
Citera
2011-02-06, 17:53
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Min gissning är som sagt att det blir svårare att fälla läkaren för något brott om halterna tiopental anses vara låga i stället för tvärtom. Med tanke på den osäkerhet som verkar råda beträffande vilka infusionsmängder ett uppmätt värde tiopental i ett lik bör ge så är det ett rimligt antagande att ett högt mätvärde på liket gör det lättare att fälla läkaren jämfört med om det vore fråga om ett lågt mätvärde.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Domstolen kommer göra det enkelt för sig och konstatera att det inte går att styrka att det är den mordmisstänkte Viveka Lindén som injicerat den dödscocktailen...
Citera
2011-02-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vilken ny praxis är det du talar om?

Ditt sista stycke är dock helt logiskt. Läkaren hade, om hon velat mörda detta stackars livliga,
snart friska, skuttande och vitala barn, bara ha behövt öka morfindosen. Pang, case closed,
inga spår....

För att åklagarens tes ska stämma så måste läkaren ha fått någon form av mental
kollaps och helt plötsligt glömt allt hon kan. Om hon inte gjorde det så att hon skulle
åka dit? Hon kanske tröttnat på att arbeta i dessa skattefinansierade avlivningscentraler
du så målande tror finns därute. Fast då borde hon väl erkänna dådet när man kom
på henne?

Hur man än vrider på det så blir logiken haltande. Lite som dina inlägg.

Vill minnas att jag läste i DN eller någon annan tidning för en tid sedan att småbarnsföräldrar på sjukhus i Stockholm for runt och fotade displayer på medicinsk utrustning (för att samla bevis om något skulle hända). Om babyn var kopplad till en morfinpump och läkaren ökade dosen skulle man kanske kunnat räkna ut extratillförseln om man hade en avfotad display med klockslag. Moderna morfinpumpar har kanske också loggfiler på infusionsmängderna i något flashminne?

Sedan verkar det ju också gå att mäta morfinhalter i blod. Tiopental verkar faktiskt vara svårare att spåra. Om man först konstaterar att babyn andas själv och babyn sedan konstateras avliden med en alltför onormal morfindos blir den ekvationen kanske knepig att få ihop rättsligt för läkaren. Tiopental verkar vara bättre att använda om man vill komma undan. Så verkar det i alla fall ha varit hittills i detta fall. Och enligt alla läkarna som postar i denna tråd så är det ju solklart med nuvarande bevisläge att åtalet bör läggas ner.
Citera
2011-02-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Domstolen kommer göra det enkelt för sig och konstatera att det inte går att styrka att det är den mordmisstänkte Viveka Lindén som injicerat den dödscocktailen...

Finns inga fingeravtryck e dyl?
Citera
2011-02-06, 18:17
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
I en eventuell huvudförhandling lämnas väl alla vittnesmål utom målsägandenas under ed?

Målsägandens och den tilltalades uppgifter lämnas inte under ed (ytterligare några personkategorier hörs inte under ed men dessa kommer troligen inte bli aktuella i detta målet).
Citera
2011-02-06, 18:17
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Finns inga fingeravtryck e dyl?

På vadå?
Citera
2011-02-06, 19:05
Medlem
Citat:
I vilka av följande fall tror du det är aktuellt att väcka åtal för vårdlöshet i trafik? (Jag tror att det vore aktuellt i några men de är främst exempel.)
En polisman har med "laser" registrerat hastigheten (bokstav) för den vita golfen på en 30-väg med farthinder:
a) 31 km/h
b) 50 km/h
c) 80 km/h
d) 150 km/h
e) 750 km/h
Citera
2011-02-06, 19:10
Medlem
Citat:
Sedan verkar det ju också gå att mäta morfinhalter i blod. Tiopental verkar faktiskt vara svårare att spåra. Om man först konstaterar att babyn andas själv och babyn sedan konstateras avliden med en alltför onormal morfindos blir den ekvationen kanske knepig att få ihop rättsligt för läkaren. Tiopental verkar vara bättre att använda om man vill komma undan. Så verkar det i alla fall ha varit hittills i detta fall. Och enligt alla läkarna som postar i denna tråd så är det ju solklart med nuvarande bevisläge att åtalet bör läggas ner.
Har du missat gärningsbeskrivningen trots rättsintyget och mätvärdet för morfin i detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in