Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Mitt intryck är att du m fl verkar tycka att jurister, präster och allmänhet inte skall lägga näsan i blöt när det gäller hur läkare avslutar liv på sjukhusen. Får jag skriva att en del läkare och sköterskor skiter i lidandet, bara patienten dör snabbt. Får jag skriva att man ibland underdoserar blodförtunnande så att patienten skall dö snabbare? Får jag skriva att detta kan vara rätt plågsamt för patienten? Eller skall jag bli varnad om jag skriver detta eftersom vissa läkare och sjuksköterskor (dock inte alla) pysslar med sådant? Jag vet också att vissa inte tycker att dylikt kan inrangeras under rubriken "avliva patienter". Jag tycker dock inte så. Ge mig en tillsägelse om att jag inte får skriva att det här fenomenet har börjat bli ett mer generellt problem i sjukvården och att detta har en viss relevans i detta fall. Notera vidare att kollegor till den åtalade läkaren i början, när fallet först blev känt, sade att en fällande dom skulle ändra principerna för svensk vård i livets slutskede. Jag antar att han då inte syftade på vad som står i lagar och förordningar utan på inofficiell praxis som utbildats de senaste 20 åren efter att besparingarna i sjukvården i början på 90-talet tog sin början och som vissa (men inte alla) läkare nu tillämpar.
Den här läkaren skulle kanske kunna be rätten att vid en fällande dom ta hänsyn till ovannämnda praxis när straffet skall utmätas. Denna möjlighet borde vidare göra diskussioner om vad som nästan är praxis i svensk sjukvård idag klart mer legitima i denna tråd. Men OK, om moderatorerna inte tycker så, ge mig då en tillsägelse och radera inlägget. Men det blir väldigt märkligt om man skall kunna anföra ny, svensk inofficiell praxis till förmån för läkaren i fråga utan att kunna påtala baksidorna med denna praxis.
Förresten förstår jag inte varför man skall ge tiopental till en individ som man påstår har andningssvårigheter. Tycker att logiken i detta påminner om att ta en kudde och trycka den mot patientens ansikte i det fall vederbörande känner andnöd.
Den här läkaren skulle kanske kunna be rätten att vid en fällande dom ta hänsyn till ovannämnda praxis när straffet skall utmätas. Denna möjlighet borde vidare göra diskussioner om vad som nästan är praxis i svensk sjukvård idag klart mer legitima i denna tråd. Men OK, om moderatorerna inte tycker så, ge mig då en tillsägelse och radera inlägget. Men det blir väldigt märkligt om man skall kunna anföra ny, svensk inofficiell praxis till förmån för läkaren i fråga utan att kunna påtala baksidorna med denna praxis.
Förresten förstår jag inte varför man skall ge tiopental till en individ som man påstår har andningssvårigheter. Tycker att logiken i detta påminner om att ta en kudde och trycka den mot patientens ansikte i det fall vederbörande känner andnöd.
Vilken ny praxis är det du talar om?
Ditt sista stycke är dock helt logiskt. Läkaren hade, om hon velat mörda detta stackars livliga,
snart friska, skuttande och vitala barn, bara ha behövt öka morfindosen. Pang, case closed,
inga spår....
För att åklagarens tes ska stämma så måste läkaren ha fått någon form av mental
kollaps och helt plötsligt glömt allt hon kan. Om hon inte gjorde det så att hon skulle
åka dit? Hon kanske tröttnat på att arbeta i dessa skattefinansierade avlivningscentraler
du så målande tror finns därute. Fast då borde hon väl erkänna dådet när man kom
på henne?
Hur man än vrider på det så blir logiken haltande. Lite som dina inlägg.