[quote=Bergakungen]Jag vill gärna klargöra att det kan finnas goda skäl med sekretess i FU och ett eventuellt yppandeförbud efter åtalet väckts. Det kan till och med vara så att sekretessen finns för att skydda inblandade i målet, till exempel kan ju ett förhör ge mycket allvarliga misstankar mot läkaren utan att man vill gå ut med de uppgifterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Alternativet är att Claesson är en idiot och att inte någon på hela Solna åklagarkammare begriper något, och det verkar heller inte helt sannolikt.
Detta är ingenting som jag i vart fall hävdat!
Däremot är det alldeles uppenbart att Claeson försöker etablera en praxis som innebär att ALLT material i förundersökningen är sekretessbelagt oavsett innehåll. Detta måste vara en ny princip som uppenbarligen står i strid med Tryckfrihetsförordningen och de regler i OSL som reglerar på vilka grunder och med vilka skäl uppgifter kan beläggas med sekretess.
När det gäller sekretess för uppgifter i förundersökningsmaterialet skriver fd regeringsrådet och JO Sigvard Holstad i boken Sekretess i allmän verksamhet angående skaderekvisitet i OSL 18 kap 1§:
"Som skaderekvisitet är utformat gäller sekretessen, sedan åtal har väckts, endast för uppgifter som har generell betydelse för brottsspaning och utredning. Detta framgår bl.a. av rättsfallet RÅ 989 ref. 56. Uppgifter som enbart har betydelse i det aktuella målet kan alltså inte hemlighållas med stöd av 1 §."
Den tolkningen baserar sig bl.a. på förarbetena till motsvarande paragraf i den tidigare Sekretesslagen (prop. 1979/80:2 sid 140 och 141). Nu är det naturligtvis möjligt att saken kommer i ett annorlunda läge i och med att förundersökningen öppnats på nytt efter att åtal väckts. Den frågan har såvitt jag kunnat finna inte behandlats av någon domstol - ännu.
Det är intressant att notera följande från det svar jag fick från SoS Rättsliga rådet när jag begärde ut åtta olika handlingar som alla inkommit till åklagaren under maj/juni 2010 och som ingår bland de handlingar han nu skickat till Rättsliga rådet för yttrande. Svaret från SoS Rättsliga rådet var totalt avslag beträffande samtliga handlingar och motiveringen var att de
"… av åklagarmyndigheten belagts med förundersökningssekretess enligt 18 kap. 1§ OSLvad gäller samtliga uppgifter." En sådan "catch all"-möjlighet syns knappast ha föresvävat lagstiftaren.