2010-10-25, 18:41
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vilket "visst svar" är det man försöker leda fram i frågan ovan?

Polisen har vid det här tillfället uppfattningen att narkosläkaren kort innan flickan avled har injicerat en stor mängd tiopental. Uskan betraktas i det här läget som ett viktigt vittne. Det han "fiskar" efter här, utan att fråga efter det rent ut, är naturligtvis huruvida uskan sett narkosläkaren injicera tiopental.

Elementary, my dear Watson.
Citera
2010-10-25, 18:42
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Hur gick det?

Vi får se vad det lider…
Citera
2010-10-25, 18:43
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Nu var det ju så att diskussionen gällde ett polisförhör med ett som man ansåg viktigt vittne och inte något motförhör under rättegång. Så, jag tycker nog att brottsbalkens förbud mot ledande frågor vid huvudförhör och HD:s resonemang kring det är litet mer relevanta än förhållandena vid motförhör.

Notera också HD:s formulering "… förhöret, har till syfte att vittnet skall få tillfälle att på egen hand ge sin version av händelseförloppet." Det gäller inte bara vid huvudförhöret i rätten utan kanske i ännu högre grad vid förhör i en förundersökning – om man nu är intresserad av få fram fakta och inte bara att få sina egna teorier bekräftade.

Du bör nog gå till RBs regler om förundersökning och Förundersökningskunngörelsen när du söker svar om vad som bör och inte bör ske under FU, inte RBs regler om rättegången.

Ledande frågor kan användas för att testa hur säker någon är på en uppgift och detta bör givetvis ske redan vid förhör under FU (vilket gör att RBs regler om både huvudförhör och motförhör är lika mycket/lite relevanta för förhör under FU).
Citera
2010-10-25, 18:46
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Polisen har vid det här tillfället uppfattningen att narkosläkaren kort innan flickan avled har injicerat en stor mängd tiopental. Uskan betraktas i det här läget som ett viktigt vittne. Det han "fiskar" efter här, utan att fråga efter det rent ut, är naturligtvis huruvida uskan sett narkosläkaren injicera tiopental.

Elementary, my dear Watson.

Fiska efter är inte detsamma som att ställa en fråga i syfte att leda till ett visst svar. Att polisen vill vete huruvida USKan sett thiopental injiceras är väl helt självklart, motsatsen vore ju i stort sett tjänstefel.
Citera
2010-10-25, 18:47
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Vi får se vad det lider…

Inga av dig ingivna överklaganden av sekretessbeslut har således prövats av domstol än?
Citera
2010-10-25, 19:37
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Inga av dig ingivna överklaganden av sekretessbeslut har således prövats av domstol än?

Jodå! Men, vi får som sagt se var det landar när processen nått vägs ände. Hittills har ingen myndighet eller domstol lämnat några "skäl" för avslag bara hänvisningar till lagtexten och det anser jag inte är tillfyllest. Lagtexten kan jag läsa själv, det är motiveringen till varför den ska anses tillämplig som intresserar mig. Och så vitt jag kan förstå så ger Förvaltningslagen 20 § mig rätten att få motiverade beslut, speciellt om jag ber om det.

Är du intresserad av att följa processen kan du ju alltid begära ut handlingarna själv.
Senast redigerad av Bustopher 2010-10-25 kl. 19:45.
Citera
2010-10-25, 21:07
Medlem
datjas avatar
Bergis och banan och busto och buggis:

Det här stycket i samma lag, gäller det inte misstänkta. Kan ni förklara? Är det bara skydd för folk i verksamhet som syftar till att beivra brott (dvs. domare, poliser, plitar och åkisar)?

2009:400 35 kap.

Sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m.
Förundersökningar, register, besöksförbud, m.m.
Förundersökning, brottsförebyggande verksamhet, register, m.m.

1 § Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men och uppgiften förekommer i
1. utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål,

2. angelägenhet som avser användning av tvångsmedel i brottmål eller i annan verksamhet för att förebygga brott,
osv.
Senast redigerad av datja 2010-10-25 kl. 21:11.
Citera
2010-10-25, 21:08
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Jodå! Men, vi får som sagt se var det landar när processen nått vägs ände. Hittills har ingen myndighet eller domstol lämnat några "skäl" för avslag bara hänvisningar till lagtexten och det anser jag inte är tillfyllest. Lagtexten kan jag läsa själv, det är motiveringen till varför den ska anses tillämplig som intresserar mig. Och så vitt jag kan förstå så ger Förvaltningslagen 20 § mig rätten att få motiverade beslut, speciellt om jag ber om det.

Är du intresserad av att följa processen kan du ju alltid begära ut handlingarna själv.
Jodå. Instämmer helt. Och det är svårt att se vilken av undantagspunkterna som skulle kunna vara tillämplig. Har beslutet gått den enskilde emot så ska det i princip alltid motiveras.

Så här skriver man om den aktuelle bestämmelsen i Norstedts lagkommentar till FL:

Citat:
Ursprungligen postat av Norstedts
Paragrafen återspeglar två grundsatser i vår rättsordning. Varje beslut av en myndighet ska grundas på objektivt konstaterbara skäl. Dessa ska redovisas öppet i beslutet.
Motiveringskravet syftar till att garantera att ärendena prövas omsorgsfullt, sakligt och enhetligt. Motiveringar gör det lättare för parter och andra att förstå besluten, kontrollera att besluten är riktiga och bedöma om det kan löna sig att överklaga. Även för de domstolar och andra myndigheter som prövar beslut efter överklagande är det viktigt att dessa innehåller ordentliga motiveringar.
Ytterst är motiveringskravet ett omistligt inslag i en förvaltning som allmänheten kan ha förtroende för.

Samt

Citat:
Att motiveringen enbart består av en redovisning av tillämpliga föreskrifter är å andra sidan sällan tillräckligt. Av beslutet ska det gå att läsa ut vad som i det enskilda fallet varit avgörande för utgången.

Kanske skulle du lägga in en anmälan hos JO? Dvs. det är ju inte nödvändigtvis så att du ska få ut handlingen, skäl kan ju finnas. Men beslutet måste ju motiveras.
Citera
2010-10-25, 21:54
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Om jag får målnr så skall jag gärna ta del av dina ansträningar.
Citera
2010-10-25, 22:12
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Bergis och banan och busto och buggis:

Det här stycket i samma lag, gäller det inte misstänkta. Kan ni förklara? Är det bara skydd för folk i verksamhet som syftar till att beivra brott (dvs. domare, poliser, plitar och åkisar)?

2009:400 35 kap.

Sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m.
Förundersökningar, register, besöksförbud, m.m.
Förundersökning, brottsförebyggande verksamhet, register, m.m.

Som jag läser den aktuella paragrafen gäller sekretessen inte "enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m." dvs. domare, poliser, plitar och åkisar. Istället läser jag den som att det gäller "Sekretess till skydd för enskild" vad gäller uppgifter om honom/henne som förekommer "i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m." Alltså föremålet för verksamheten inte för verksamhetsutövaren.

My2 ct
Citera
2010-10-25, 22:14
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jodå. Instämmer helt. Och det är svårt att se vilken av undantagspunkterna som skulle kunna vara tillämplig. Har beslutet gått den enskilde emot så ska det i princip alltid motiveras.

Kanske skulle du lägga in en anmälan hos JO? Dvs. det är ju inte nödvändigtvis så att du ska få ut handlingen, skäl kan ju finnas. Men beslutet måste ju motiveras.

Stort tack för tipsen och citaten! Det ser väl inte helt omöjligt ut att de kan komma till användning på precis det sätt du föreslår.
Citera
2010-10-25, 22:17
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Om jag får målnr så skall jag gärna ta del av dina ansträningar.

Kammarrätten i Stockholm mål 5124-10 och 5122-10. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in