Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jodå! Men, vi får som sagt se var det landar när processen nått vägs ände. Hittills har ingen myndighet eller domstol lämnat några "skäl" för avslag bara hänvisningar till lagtexten och det anser jag inte är tillfyllest. Lagtexten kan jag läsa själv, det är motiveringen till varför den ska anses tillämplig som intresserar mig. Och så vitt jag kan förstå så ger Förvaltningslagen 20 § mig rätten att få motiverade beslut, speciellt om jag ber om det.
Är du intresserad av att följa processen kan du ju alltid begära ut handlingarna själv.
Jodå. Instämmer helt. Och det är svårt att se vilken av undantagspunkterna som skulle kunna vara tillämplig. Har beslutet gått den enskilde emot så ska det i princip alltid motiveras.
Så här skriver man om den aktuelle bestämmelsen i Norstedts lagkommentar till FL:
Citat:
Ursprungligen postat av Norstedts
Paragrafen återspeglar två grundsatser i vår rättsordning. Varje beslut av en myndighet ska grundas på objektivt konstaterbara skäl. Dessa ska redovisas öppet i beslutet.
Motiveringskravet syftar till att garantera att ärendena prövas omsorgsfullt, sakligt och enhetligt. Motiveringar gör det lättare för parter och andra att förstå besluten, kontrollera att besluten är riktiga och bedöma om det kan löna sig att överklaga. Även för de domstolar och andra myndigheter som prövar beslut efter överklagande är det viktigt att dessa innehåller ordentliga motiveringar.
Ytterst är motiveringskravet ett omistligt inslag i en förvaltning som allmänheten kan ha förtroende för.
Samt
Citat:
Att motiveringen enbart består av en redovisning av tillämpliga föreskrifter är å andra sidan sällan tillräckligt. Av beslutet ska det gå att läsa ut vad som i det enskilda fallet varit avgörande för utgången.
Kanske skulle du lägga in en anmälan hos JO? Dvs. det är ju inte nödvändigtvis så att du ska få ut handlingen, skäl kan ju finnas. Men beslutet måste ju motiveras.