2011-02-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag vet inte om det delvis blir litet tårta på tårta när det gäller felmarginaler om man kombinerar din 10 g-siffra med 10 000 ggr-faktorn eller Bustophers siffror. Fick intrycket att JPume verkade anföra någon sådan invändning (men jag har kanske missuppfattat något).

Det stora problemet, enligt min uppfattning, med dina resonemang är att du plockar uppgifter och resonemang från olika sammanhang och försöker skapa en ny helhet utifrån de uppgifter du samlat på dig. Det är mycket sällan framgångsrikt. Vetenskapliga fakta är inte plockgodis. Man måste ha fakta att utgå ifrån. Utifrån det man vet (från ärendet, erfarenhet och 'skolböckerna') kan man skapa olika resonemang och argumentera för att ett påstående är möjligt/omöjligt, troligt/osannolikt osv.

Man kan inte hur som helst ta ett resonemang från ett sammanhang och föra över det till ett annat.
Citera
2011-02-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Nu väntar vi alla på Mörlands rapport (som först skall processas på det rättsliga rådets möte - oklart för mig vad det skall tjäna till om just inte att justera skrivningar så att det passar...vadå/vem?). Men givet det ovan föreligger en klar risk för att Mörland inte vågar ta steget fullt ut och en åklagare/domstol som prioriterar svensk processrättslig tradition där RMVs expertyttrande är i princip oantastligt. I det läget är justitiemordet fullbordat. Och juristerna i tråden kommer att hänvisa till ett externt 'expertyttrande' som vetenskapligt saknar värde.

Jag hoppas dock att Mörland har tillräckligt med integritet för att stå upp för empirisk vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Ja, gången kanske borde vara att offentliggöra yttrandet på en gång, istället för att processa det under hand på det här sättet. Det väcker ju endast misstankar om att man - som du antyder - kommer att anpassa innehållet så att det passar ett syfte man bestämt på förhand.

Men även om det kan uppfattas så, så kan ju syftet vara gott. Nämligen att man kan ställa frågor och lämna påpekanden mot ev. tankefel som är begångna?!

Är inte förklaringen ganska enkel, Rättsliga rådet har fått uppdraget att gå igenom materialet och det är Rättsliga rådet som ska svara. Det kan ju vara så enkelt som att de bara konstaterar att de ställer sig bakom Mörlands yttrande och skickar det som sitt svar på den skrivelse de fått från åklagaren.
Citera
2011-02-05, 13:10
Medlem
Citat:
Jepp. Och släng in några jurister också. Personligen tycker jag det är illa hanterade resurser att slänga in horder av sakkunniga för att verifiera teorier av en person som inte kan något öht.

Om den person du syftar på (oklart vem, är det den där Petra?) "inte kan något" blir det väl än viktigare att plocka in så många experter som möjligt för att belysa olika möjligheter och omöjligheter och sannolikheter m m?! Du verkar ta väldigt lätt på sjukvårdsjuridiska frågor som rör liv och död. Men rättssäkerhet för läkare som eventuellt kan ha begått något brott är väl inte oviktigt enligt dig, antar jag? Slutsatsen jag drar av ditt inlägg är därför att du, i likhet med en hel del läkare i denna tråd, verkar tycka att det viktiga är att man i princip skall rycka på axlarna när läkare eventuellt gjort något som enligt svensk lagstiftning är ett grovt brott.

Sedan talar du om att verifiera teorier (eller vad man nu skall kalla det). Än viktigare borde väl vara att kolla vilka teorier eller möjliga utfall som provresultaten kan sägas generera som kan falsifieras eller sägas ha låg sannolikhet. Denna infallsvinkel blir speciellt viktig att hålla i minnet om det blir fråga om att kombinera den bevisning provresultaten utgör med annan bevisning.
Senast redigerad av PCuri 2011-02-05 kl. 13:35. Anledning: Tillägg
Citera
2011-02-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Det stora problemet, enligt min uppfattning, med dina resonemang är att du plockar uppgifter och resonemang från olika sammanhang och försöker skapa en ny helhet utifrån de uppgifter du samlat på dig. Det är mycket sällan framgångsrikt. Vetenskapliga fakta är inte plockgodis. Man måste ha fakta att utgå ifrån. Utifrån det man vet (från ärendet, erfarenhet och 'skolböckerna') kan man skapa olika resonemang och argumentera för att ett påstående är möjligt/omöjligt, troligt/osannolikt osv.

Man kan inte hur som helst ta ett resonemang från ett sammanhang och föra över det till ett annat.

Tja, jag har ju inte bakgrunden till Bustophers och Sikhanders siffror och vet inte vad deras siffermaterial egentligen grundar sig på. Jag har redan tidigare sagt att de intervall de redovisar kanske kan ge litet "tårta på tårta"-effekt. Men principen för att eventuellt kunna fastställa "golvvärden" borde vara intressant. Jag hoppas verkligen att man försöker hitta något slags "golvvärde" för tiopentalet vid bakåträkning och tittar på hur långt upp i koncentration man gå i en bakåträkning med tillräcklig sannolikhet ur juridisk synvinkel i kombination med övrig bevisning. Tycker att detta borde vara den naturliga vägen att gå för att kunna göra en juridisk bedömning. De jurister som tidigare postat kommentarer i tråden får gärna komma med synpunkter på hur bevisprinciperna bör se ut i ett fall som detta.
Citera
2011-02-05, 14:14
Medlem
rogerks avatar
Citat:
.....Om babyn kunde andas på egen hand kan man anta att babyn hade kunnat lega där rätt länge....

Dina erfarenheter och antaganden är inte relevanta...
Du har tidigare sagt att du inte vet mkt om vården, sluta då komma med antaganden. Annars blir det bara en blajtråd med spekulationer.
Citera
2011-02-05, 14:30
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Om den person du syftar på (oklart vem, är det den där Petra?) "inte kan något" blir det väl än viktigare att plocka in så många experter som möjligt för att belysa olika möjligheter och omöjligheter och sannolikheter m m?! Du verkar ta väldigt lätt på sjukvårdsjuridiska frågor som rör liv och död. Men rättssäkerhet för läkare som eventuellt kan ha begått något brott är väl inte oviktigt enligt dig, antar jag? Slutsatsen jag drar av ditt inlägg är därför att du, i likhet med en hel del läkare i denna tråd, verkar tycka att det viktiga är att man i princip skall rycka på axlarna när läkare eventuellt gjort något som enligt svensk lagstiftning är ett grovt brott.

Sedan talar du om att verifiera teorier (eller vad man nu skall kalla det). Än viktigare borde väl vara att kolla vilka teorier eller möjliga utfall som provresultaten kan sägas generera som kan falsifieras eller sägas ha låg sannolikhet. Denna infallsvinkel blir speciellt viktig att hålla i minnet om det blir fråga om att kombinera den bevisning provresultaten utgör med annan bevisning.

Jag syftade på dig, och de teorier du lanserar här i tråden.
Citera
2011-02-05, 15:10
Medlem
Citat:
Tycker att du verkar förutsätta en av de saker som skall bevisas.

Är det BEVISAT att babyn inte skulle kunna andas på egen hand?

Om babyn kunde andas på egen hand kan man anta att babyn hade kunnat lega där rätt länge.

Ett problem i dagens svenska sjukvård är f ö att läkare kan påstå att en patient befinner sig i livets allra sista slutskede och därför kan få avliva en patient som hade kunnat leva ett bra tag till. Förutom att man idag efter att man under den ekonomiska krisen i början på 90-talet ändrat praxis så att man nu alltså har rätt att svälta, törsta och kväva ihjäl patienter som anses befinna sig timmar eller möjligen någon dag från döden så har man nu mer och mer kommit att tänja på gränserna för när man får påbörja den avlivningsorienterade behandlingsstrategin. Idag är man i praktiken uppe i månader. Kraven för att behöva bevisa att döden är omedelbart förestående för patienten är i praktiken obefintliga. Visst, detta har gett Sverige den billigaste sjukvården per invånare i förhållande till BNP i Västeuropa och Nordamerika. Men likheterna till rena eutanasiprogram är slående. Dessutom är det man i praktiken håller på med faktiskt olagligt. Alla läkare beter sig heller inte på det här viset. De skiter hellre i att hålla budgeten.
Det usla med förundersökningen är just att det enda som fastslagits är att barnet andades "för egen maskin" när respiratorn kopplades bort och att det fick smärtlindring lite mat mm där efter.

Dina påståenden angående svensk sjukvård och dess personals agerande i allmänhet hör inte till tråden och du har aldrig pekat på några relevanta siffror som stöder dem.

Jag vet däremot vad relevant smärtlindring kan göra för människor som står inför döden i situationer där jag för egen del är helt övertygad om att jag skulle valt bort åtskilliga dygns lidande till förmån för sedering. Detta är en möjlighet som Västerorts åklagare starkt begränsat genom sin otydliga debattartikel kopplad till handläggningen av detta fall.
Citera
2011-02-05, 15:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tja, jag har ju inte bakgrunden till Bustophers och Sikhanders siffror och vet inte vad deras siffermaterial egentligen grundar sig på. Jag har redan tidigare sagt att de intervall de redovisar kanske kan ge litet "tårta på tårta"-effekt. Men principen för att eventuellt kunna fastställa "golvvärden" borde vara intressant. Jag hoppas verkligen att man försöker hitta något slags "golvvärde" för tiopentalet vid bakåträkning och tittar på hur långt upp i koncentration man gå i en bakåträkning med tillräcklig sannolikhet ur juridisk synvinkel i kombination med övrig bevisning. Tycker att detta borde vara den naturliga vägen att gå för att kunna göra en juridisk bedömning. De jurister som tidigare postat kommentarer i tråden får gärna komma med synpunkter på hur bevisprinciperna bör se ut i ett fall som detta.

Såvitt jag kan bedöma är den starkaste invändningen mot tiopentalvärdena att de förefaller vara så otroligt överdrivna. Sedan kan man sortera kritiken mot mätningarna i två huvudsakliga grenar:

(1.) Att de procedurmässigt är felaktiga och skall förkastas på grund av metodfrågor, ackrediteringsfrågor etc. De argumenten kommer inte vinna gehör i någon större grad om de inte på något sakligt sätt kan tänkas sänka trovärdigheten av utsagan. Formaliafel är inte i sig ett bevishinder, utan man får också visa hur formaliafelet påverkar bevisvärdet negativt om man vill invända av de skälen.

(2.) Att de sakligt sett inte visar det som de avser att visa, nämligen för litet blod i pentotalomloppet (drastiskt uttryckt). Här har ju några av de inom området bevandrade visat på att spelrummet tydligen kan vara tämligen stort, eftersom de förefalleligen höga mätvärdena kan förklaras med terapeutiska doser, icke terapeutiska doser och helt orimliga, omöjliga doser, allt ifall man mätt fett eller blod eller något däremellan.

Jag skulle tro att dels måste man (åklagaren) visa att läkaren injicerat tiopental och kausalsambandet mellan tiopentaltillförsel och död styrkas. I vart fall det senare måste styrkas bortom rimligt tvivel, att ge tiopental för att lindra dödskramperna är ju en fullt befogad terapeutisk åtgärd. Vad gäller läkaren och tillförsel av tiopental kan ju en tillfredsställande bevisning bestå av ett antal bevis, där vi kanske inte känner till helt i detalj vad alla vittnesmål kommer att landa i.

Men rent hypotetiskt: Om...

1: dödsorsaken övertygande visas vara tiopentalförgiftning (RMV)
2: mätvärdet från RMV översätts till en dödande, men möjlig dos
3: den misstänkta läkaren haft fri tillgång till fullt tillräckliga mängder tiopental
4: läkaren, via vittnesmål, kan visas ha injicerat
5: döden har inträffat en kortare tid efter en sådan injektion

så blir det ju kanske inte så näpet läge i förhandlingen.

Det torde vara rimligt att anta att Mörland tittar noga på de två första frågorna.
Citera
2011-02-05, 16:09
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Då lägger vi ner snacket hur vida hela sjukvården systematiskt avlivar folk.

/Mod
Citera
2011-02-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Såvitt jag kan bedöma är den starkaste invändningen mot tiopentalvärdena att de förefaller vara så otroligt överdrivna. Sedan kan man sortera kritiken mot mätningarna i två huvudsakliga grenar:

(1.) Att de procedurmässigt är felaktiga och skall förkastas på grund av metodfrågor, ackrediteringsfrågor etc. De argumenten kommer inte vinna gehör i någon större grad om de inte på något sakligt sätt kan tänkas sänka trovärdigheten av utsagan. Formaliafel är inte i sig ett bevishinder, utan man får också visa hur formaliafelet påverkar bevisvärdet negativt om man vill invända av de skälen.
Tack för ett insiktsfullt inlägg i stort.

Jag tror du missat en sak: mätning kontra provtagning

Mätmetoderna i sig har visserligen visat sig vara felaktiga på en rad punkter vilket måste vara synnerligen besvärande för RMV RK.

Viktigare när det gäller bevisläget är dock provtagningen:
Den rättskemiske assistenten har lämnat två skiljaktiga vittnesmål i frågan och man har inte tagit tillräckligt med prover för att kunna klargöra vilken relevans det blodprov som mätts på har. Vilket verkar vara ett avsteg från gängse rutiner.
(Till saken hör att man med all sannolikhet har missat ett antal stickmärken vid obduktionen vilket också leder till att likets status bör beaktas.)
Citera
2011-02-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk

[- - -]

Du har tidigare sagt att du inte vet mkt om vården, sluta då komma med antaganden. Annars blir det bara en blajtråd med spekulationer.

Jat har väl jämfört med totalbefolkningen, sjukvårdspersonal inkluderad, ungefär genomsnittliga medicinska kunskaper (om vissa läkemedels- och medicinteknikföretag vet jag nog dock klart mer än befolkningssnittet). Detta gäller sannolikt även de som skall döma i målet. På liknande sätt förhåller det sig i många andra mål. Om t ex en bro rasat och ingenjören som ritat bron skall ställas till svars är det osannolikt att rättens ledamöter är speciellt insatta i finita elementmetoden och möjliga fel i mjukvara som gör sådana beräkningar. För att få ett expertlåtande beträffande mjukvaran måste du kanske t o m vända dig till amerikanska experter.

Den vanliga gången i domstolar är nog inte att hitta domare och nämndemän med specialkunskaper inom respektive fackområde. Det man försöker göra är väl snarare att se till att rätten får relevanta juridiska frågor att ta ställning till. Fackområdeskunskaperna får väl expertvittnen ta hand om. Möjligen skulle det kunna vara ett problem att en person som inte är insatt i fackområdet formulerar irrelevanta eller felaktiga juridiska frågor med hänsyn till hur ämnesområdet är beskaffat. Kanske är det något sådant du syftar på? Du får gärna förtydliga i så fall.

Själv tycker jag att den frågeställning jag skjuter in mig på, nämligen vikten av att försöka få fram ett möjligt "golvvärde" för tiopentalet vid en "bakåträkning" baserad på proverna från liket samt sannolikhetsnivåerna för värden över detta "golvvärde" borde vara högst relevant juridiskt sett. Du får gärna påpeka varför denna frågeställning eventuellt är omöjlig, irrelevant eller felaktig i det här aktuella fallet.
Citera
2011-02-05, 18:44
Medlem
Citat:
Jag syftade på dig, och de teorier du lanserar här i tråden.

Ha, ha, ha. Det låter bra. Då bör man alltså ha någorlunda förtroende för den där Petra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in