Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En enkel förklaring runt de senaste turerna är ju att
a) finnarna inte verkar kunna beslå RMV med felaktigheter (det hade ju varit en utväg)
b) det som är grunden för åtalet (överhöga halter av tiopental) därför är lika sant nu som då
c) inget nytt framkommit, mer än att försvaret (helt väntat) låtit sina experter tala om hur åklagarsidans experter har helt fel för sig (= trovärdighetsfråga för rätten).
Vad socialstyrelsen nu kan tillföra i detta kan jag inte riktigt inse, men det ger sig väl.
Du kanske gör det lite väl enkelt för dig.
a) Finnarna har konstaterat att
tiopentalhalten i det utspädda, och tillsända provet, stämmer. Man har vad jag vet inte undersökt provets beskaffenhet avseende lipider (sök i tråden och du skall finna) vilket fortfarande gör att tiopentalhalten - säger... Just det, vadå?
b) Sant? se punkten ovan.
c) Vilka av försvarets experter har uttryckt sig efter reslutatet från finnarna presenterats? Jag kanske missat något här.
d) [mitt tillägg] En annan sak jag funderat lite på är argumenten som anförts om att ingen inom vården medgivit att de gett flickan tiopental. Och att
det faktumet är ”besvärande”, och till och med kan vara ett indicia på läkarens skuld.
Flickebarnet vårdas i respirator. Beslut tas (med föräldrarnas samtycke) att respiratorn ska kopplas ur. Då och där beslutar man i praktiken om att flickan ska dö genom kvävning. (Starkt uttryck - men det är så det reella förloppet ser ut). Givetvis kan detta vara en smärtsam process, i synnerhet desto friskare patienten skulle visa sig vara. I flickans fall ges morfin kontinuerligt. Och det jag känner till om det preparatet är att det vid höga doser kan slå ut vitala kroppsfunktioner, dvs. att morfinet kan vara direkt dödligt om det ”brukas” i för stor omfattning. (Här tyckte åklagare initialt att morfinet var värt att ta på allvar då man till och med anförde det i det tänkta brottsförloppet). Bustopher har tidigare i tråden visat på de något udda turerna med morfinet.
Jag har bara så svårt att se att läkaren med sin erfarenhet (från tidpunkten för respiratorns avstängning) skulle få för sig att
uppsåtligen förgifta barnet med tiopental. Möjligen av ”barmhärtighetsskäl” då, vilket de anhöriga så påtagligt efterlyste (-"ge henne mera", typ) i vårdrummet. Och om tiopentalet
* skulle fungera som ett komplement (till morfinet) att lindra så skulle väl jag som lekman närmast se detta som en välgärning. Flickan skulle ju dö genom kvävning. Men utan att reda ut felkällorna kring blodprovets sammansättning (i kombination med läkarens nekande) blir det inte särskilt enkelt att vidimera vare sig a, b eller d, i synnerhet inte inom ramen för rimligt tvivel, då det gäller att fastställa huruvida brottslig gärning förelegat - eller ej.
Vad hade hänt om läkaren tillstått givandet av tiopental (även om läkaren inte givit detta)? Och samtidigt hänvisat till en mkt låg dos. Hade förekomsten av tiopental då inte varit lika "besvärande" för tilltalad?
* Någon medicinskt kunnig kanske kan utveckla huruvida morfinet, i sig, skulle räcka gott att uppsåtligen avsluta flickans liv. Då det gäller denna punkt förefaller även åklagare något osäker.