2010-06-16, 21:37
Medlem
Analysen hos den finska motsvarigheten till RMV visar samma resultat som den svenska gjorde:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14623
Citera
2010-06-16, 22:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Analysen hos den finska motsvarigheten till RMV visar samma resultat som den svenska gjorde:

http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=14623

Från artikeln:

"Johan Ahlner, verksamhetschef på Rättmedicinalverket i Linköping, säger dock att man där inte kunna se att det här blodprovet ser annorlunda ut än andra prov. Därför har det inte funnits anledning att överväga en prövning utifrån den hypotesen.
– Vi har ingen metodik för att göra en sådan analys, säger Johan Ahlner."

"ingen anledning att överväga en analys" därför att provet ser ut som andra blodprov.

Sedan säger han att de inte har någon metodik för att utföra analysen. Då skulle det inte hjälpa mycket även om de övervägde att göra en analys.Vet han vad han säger?

För mig som lekman låter det helt osannolikt att det inte går att avgöra om ett blodprov innehåller mer fett än normalt. Innehåller normalt blod överhuvudtaget fett?
Citera
2010-06-16, 23:25
Medlem
Bustophers avatar
Jämförelse blodanalyser (μgram/g)

Substans RMV 2008/2009; RMV 2010; Finland 2010; Anm
tiopental 2000; 2000; 2100;
pentobarbital 6; 27; 100; (1)
fenobarbital 20; 20; <100; (2)
morfin 5,7; N/A; 4,8

Anm 1 Här föreligger stora skillnaden både mellan RMV’s egna analyser och jämfört med den finska
analysen. Det finns uppenbarligen all anledning att närmare undersöka huruvida analysförfarandet som sådant lett till ombildning av tiopental till pentobarbital som bl.a. påpekats i följande två artiklar:

Furano ES, Greene NM, ”Metabolic Breakdown of Thiopental in mMan Determined by Gas ChromatographicAnalysis of Serum BarbituteLevels”, Anetshesiology, (1963) nov/dec, vol 24 issue 6 sid 796-800

van Hamme MJ, Ghoneim MM, ”Sensitive Gas Chromtograph Assay for Thiopentone in Plasma”, Br. J.
Anaesth. (1978), 50, sid 143-145)

Anm 2 Den påvisade halten 20 μgram/g motsvarar 86 micromol/liter. Sjukhuslaboratoriet följde
fenobarbitalhalten i flickans blod under ett antal dagar och i det prov som togs på morgonen samma
dag som hon avled påvisade man en halt på 127 micromol/liter.

Resultaten från Finland överraskar mig inte utom på en punkt - pentobarbital. Som jag påpekat tidigare så är analysen av pentobarbital "skum". Det föreligger tydligen risk för en omvandling av tiopental till pentobarbital under det extraktionssteg som föregår gaskromatografianalysen. Möjligen har RMV och Finland använt olika extraktionsförfaranden vilket kan förklara den stora skillnaden i mätvärdet. Intressant är också skillnaden mellan RMV's egna analyser. Jag tror man ska vara mycket försiktig innan man drar några som helst slutsatser av förekomsten av pentobarbital innan man vet i vilken omfattning man eventuellt har omvandling som sidoreaktion i analysförfarandet.! De två artiklarna jag listat i jämförelsen ovan är klara varningssignaler!

Den finska analysen lider av samma problem som RMVs egna analyser just pga att det rör sig om ett spätt prov. Så Becks kritik mot det värdet kommer att i princip vara den samma som mot RMVs värde. Det är möjligt att han höjer värdet något från >10 µgram/g. Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det enda analyssvar som Beck anser bör helt underkännas är tiopental i urin. När det gäller tiopental i blodprovet skriver han att det "sanna värdet" kan vara både högre och lägre (än 2000 µgram/g).
Citera
2010-06-17, 19:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
/.../
Den finska analysen lider av samma problem som RMVs egna analyser just pga att det rör sig om ett spätt prov. Så Becks kritik mot det värdet kommer att i princip vara den samma som mot RMVs värde. Det är möjligt att han höjer värdet något från >10 µgram/g. Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det enda analyssvar som Beck anser bör helt underkännas är tiopental i urin. När det gäller tiopental i blodprovet skriver han att det "sanna värdet" kan vara både högre och lägre (än 2000 µgram/g).
Vi får se om Beck är beredd att höja värdet "något".

Om vi nu antar att finska RMV har sin utrustning välkalibrerad så bör man kunna lita på uppmätt värde. Det bör ha legat på runt 42 μgram/g. Vi kan säga > 40 μgram/g. För att få lite marginal så kan vi generöst slå av 25% och få > 30 μgram/g. Det bör vara den absoluta gränsen även för Beck betänkt det du skrev i första citerade meningen. Då förutsätter vi nämligen att spädningen misslyckats så till den milda grad att provet inte blev utspätt det minsta. Att RMV i två omgångar spädde sämre än den värsta alkis blandar grogg.

För inte ens Beck kan väl komma och påstå att spädningen har höjt koncentrationen i provet?
Citera
2010-06-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vi får se om Beck är beredd att höja värdet "något".

Om vi nu antar att finska RMV har sin utrustning välkalibrerad så bör man kunna lita på uppmätt värde. Det bör ha legat på runt 42 μgram/g. Vi kan säga > 40 μgram/g. För att få lite marginal så kan vi generöst slå av 25% och få > 30 μgram/g. Det bör vara den absoluta gränsen även för Beck betänkt det du skrev i första citerade meningen. Då förutsätter vi nämligen att spädningen misslyckats så till den milda grad att provet inte blev utspätt det minsta. Att RMV i två omgångar spädde sämre än den värsta alkis blandar grogg.

För inte ens Beck kan väl komma och påstå att spädningen har höjt koncentrationen i provet?
Skulle du kunna tänka till en gång innan du skrev?

Vad tror du uträknad koncentration blir om man har spätt 2 ggr istället för 4???
(Bara ett exempel Eloge!)
Citera
2010-06-17, 19:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Skulle du kunna tänka till en gång innan du skrev?

Vad tror du uträknad koncentration blir om man har spätt 2 ggr istället för 4???
(Bara ett exempel Eloge!)
Vi kanske kan få in en tredje här som kan avgöra vem av oss som bäst behöver tänka innan han skriver. TÄNK LITE SJÄLV.
Citera
2010-06-17, 19:55
Medlem
Citat:
Vi kanske kan få in en tredje här som kan avgöra vem av oss som bäst behöver tänka innan han skriver. TÄNK LITE SJÄLV.
Ja du. Annars kan du försöka fundera lite på hur man räknar koncentration från volym/vikt på ett helt prov jämfört med eftersökt ämne.

Vilka oberoende experter godkänns? (Claeson?)
Citera
2010-06-17, 20:02
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja du. Annars kan du försöka fundera lite på hur man räknar koncentration från volym/vikt på ett helt prov jämfört med eftersökt ämne.

Vilka oberoende experter godkänns? (Claeson?)
Be om ursäkt isället för att tramsa dig. Det var på samma sätt när du började tjafsa om att jag blandade sorter för att jag citerade ett inlägg där fel sort var givet.

Begriper du inte vad jag skriver så strunta i att kommentera inlägget. Dina inlägg behöver inte stå sist på listan hela tiden.
Citera
2010-06-17, 20:53
Medlem
Citat:
Be om ursäkt isället för att tramsa dig. Det var på samma sätt när du började tjafsa om att jag blandade sorter för att jag citerade ett inlägg där fel sort var givet.

Begriper du inte vad jag skriver så strunta i att kommentera inlägget. Dina inlägg behöver inte stå sist på listan hela tiden.
Tänk dig att du har en vätska med känd koncentration.

Av misstag späder du den olika när du skall mäta innehållet av ett visst ämne.
Ena gången späder du med hälften så mycket som du sedan gör koncentrationsberäkningen med.

Är det något annat du argumenterar om i denna mening?
Citat:
Citera
2010-06-17, 21:09
Medlem
Bustophers avatar
[quote=eloge]Vi får se om Beck är beredd att höja värdet "något".

Om vi nu antar att finska RMV har sin utrustning välkalibrerad så bör man kunna lita på uppmätt värde. Det bör ha legat på runt 42 μgram/g./QUOTE]

Jag vet inte var du får siffran 42 μgram/g ifrån. Provet var spätt 10 ggr. Finnarnas analysvärde var 210 μgram/g vilket betyder att det outspädda provet borde ha en halt på 10 * 200 = 2100 μgram/g. Vilket också är vad RMV skriver i sin kommentar till analyssvaret.
Citera
2010-06-17, 21:09
Medlem
eloges avatar
Citat:
Tänk dig att du har en vätska med känd koncentration.

Av misstag späder du den olika när du skall mäta innehållet av ett visst ämne.
Ena gången späder du med hälften så mycket som du sedan gör koncentrationsberäkningen med.

Är det något annat du argumenterar om i denna mening?
Ja, det är någonting annat. Nämligen det hela mitt inlägg handlade om. Den absoluta minimihalten i orginalprovet givet att finnarna har mätt rätt i det utspädda provet de fått.

Orginalet kan inte ha en lägre halt än det utspädda provet hur felaktig utspädningen än har varit. Om du har 40 procentig sprit och blandar en grogg så kan inte groggen ha en alkoholhalt på 80%.

Självklart får man ett fel i det riktiga värdet om inte omräkningsfaktorn stämmer med utspädningsfaktorn, men det är en annan sak, som jag inte berörde i mitt inlägg. Det handlade endast om en teoretisk minimihalt.
Citera
2010-06-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, det är någonting annat. Nämligen det hela mitt inlägg handlade om. Den absoluta minimihalten i orginalprovet givet att finnarna har mätt rätt i det utspädda provet de fått.

Orginalet kan inte ha en lägre halt än det utspädda provet hur felaktig utspädningen än har varit. Om du har 40 procentig sprit och blandar en grogg så kan inte groggen ha en alkoholhalt på 80%.

Självklart får man ett fel i det riktiga värdet om inte omräkningsfaktorn stämmer med utspädningsfaktorn, men det är en annan sak, som jag inte berörde i mitt inlägg. Det handlade endast om en teoretisk minimihalt.
Nu har man bara mätt på en gammal spädning så resonemanget är irrelevant. Det finns väl inte ens kvar något ospätt blod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in