Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Det jag ville förtydliga var att vi inte kan nå dithän att lagstiftningen anvisar exakta doseringar för t.ex. smärtlindring. Uppsåts-, risk- och andra bedömningar måste rimligen även fortsättningsvis kunna ske genom att i efterhand jämföra vad som faktiskt hände med vad beprövad vetenskap anvisar. Och att juristskrået i och för sig ska göra de här bedömningarna, men att det måste ske genom att värdera utsagor av medicinskt kunniga och neutrala parter. Och om de här utsagorna i sig är felaktiga så kan inget lagtextförtydligande i världen råda bot på det.
Det är alltså inte i brottsbalken man ska föreskriva hur "den pallativa vården" ska bedrivas, vilken smärtlindring som ska ges osv. Detta ska förstås göras inom vården, på läkarutbildningarna osv. Och när någon bedriver vård som helt bryter mot hur vården ska bedrivas, och patienten dör så kan det bli en straffrättslig process av det.
Nu har jag läst det fetmarkerade många många gånger.
Låt oss säga att vi tar en man/kvinna som ligger och dör. Jag menar nu VERKLIGEN dör i svåra smärtor. Allt hopp är ute. Här finns ingen hjälp, bara smärtlindring. Att då fylla på med morfin tills smärtorna försvinner innebär utan minsta tvekan att livet förkortas. Så ÄR det bara. Detta är inget ovanligt. Snarare vanligt. Om sedan då en jurist går in och grottar i det hela så kan jag GARANTERA dig att värdena kommer att visa på en dödlig förgiftning av morfin. Oavsett tillvänjning. Detta betyder alltså att varje läkare och sköterska som ger denna form av smärtlindring leker med sin egen framtid. Dom riskerar att åka in för mord/dråp.
Så ser alltså lagen ut om man hårddrar det. Nu brukar man inte göra det eftersom det inte är till någon nytta för någon eftersom patienter i den palliativa vården gör just det till slut. Dör alltså.
Men du anser alltså att man ska kunna gå in, som jurist, och i princip fälla en läkare/SSK för mord
bara för att man vill det om nu doseringen under dom sista timmarna råkar vara för hög eftersom prioriteringen är smärtlindring och inte förlängande av liv.
Är ni på riktigt? Finns det sådana människor som ni där ute i verkligheten som faktiskt sitter och vänder på varje stavelse i en lagtext för att kunna fälla någon för något som inte lagen varit avsedd för att fälla?
Det troligaste är att det är en tidigare given dos pentotal, antagligen långt tidigare, som finns kvar i fettvävnaderna hos barnet. I sig kan det vara av intresse att utreda hur mätvärdena på prematurer ser ut när dom får läkemedel, men då endast i medicinskt syfte. Men egentligen är det skitsamma. PÅ RIKTIGT SKITSAMMA. Hon var redan död. Det fanns inget annat kvar. Hon skulle inte som av en händelse hoppa upp ur sängen och springa ut på ängarna och leka med dom andra barnen en dag om några år. Dom misstag som begicks och eventuellt begicks skedde långt tidigare.
Och som lök på laxen så ska jag med mina skattepengar betala löner till dessa jävla muppar som sitter på västerorts åklagarenhet för att dom ska latja Kalle Blomqvist med ett fall som inte ens är ett fall.
DET om något är sjukt och borde fan i mig vara straffbart. Detta i kombination med Althin och föräldrarna som snyftar i tidningarna om att "vi bara vill komma till klarhet i hur hon kan ha fått en sådan överdos så att hon dog". Jaha ja. Var inte föräldrarna där när det hände? Visste dom inte vad som skulle ske? Trodde dom på ett mirakel och att lillflickan skulle fixa biffen och återfå hjärnan på något mirakulöst sätt? Eller vad vill dom??
Sådär, nu har jag skrikit av mig. Nu kan ni återgå till att snacka doser och mätväden och lagtexter och HD tills ni somnar lyckligt.