2009-03-11, 22:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
http://www.dn.se/sthlm/experter-kritiska-till-rattslakarens-slutsats-1.818868

Rättsläkarens slutsats blir kritiserad..
Ja, men Polberger och Tessin verkar inte känna till den artiken i J Forensic Sci som har dykt upp här i tråden. Det finns ju faktiskt vetenskapliga belägg på mycket höga koncentrationer morfin hos avlidna perinatalrespiratorpatienter. Jag tror att jag tar och mailar Bojs.
Citera
2009-03-11, 22:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Dock förefaller rättsläkaren faktiskt ha betydande kompetens när det gäller spädbarn.

http://diss.kib.ki.se/2002/91-7349-167-5/
Japp. Men inte av spädbarn på BIVA. Plötslig spädbarnsdöd dör barn av i hemmet. Det som läggs rättsläkaren till last är inte i första hand att inte veta något om spädbarn, utan att inte veta något om respiratorbehandling av spädbarn i terminalvården.
Citera
2009-03-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Jag är ingen rättsläkare eller övl men vet vilka jag har knullat/umgåtts med genom åren, för att utrycka mig på ren svenska.Sitter inte pumpar dem på yrkesinfo bara saker man får höra.
Därav min tidigare övertygelse, medan andra påpekat det var fel.Tänkte att jag kanske missuppfatta beträffande deltagare.Men jag kollade upp det o mitt minne fungerar.Många läkare som är beroende av varandras kunskap en psykiatriker kanske vill veta mer om anestesi men kanske struntar i mikrokirurgi.En barnläkare kanske vill veta om rättsintyg då är rättsläkaren bra att ha eller hur det nu fungerar...
Jag har haft den uppfattningen att vi ska vara glada över att olika läkare träffas och vidareutbildar sig det främjar patienttrygghet.
(slipper man för att få bra vård)

Jag håller med dig om att det är bra att olika specialiteter samlas.
Citera
2009-03-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Debatt i Kvällsöppet, TV4, strax.
Jepp och Ahltin fattar fortf inte att han inte har kunskap att bedöma obduktionen.
Citera
2009-03-11, 22:59
Medlem
TV4 lägger sig i sakfrågan

Varför kör TV4 ett ouppklarat fall samtidigt med ett där fel helt klart har begåtts?
Ungefär som att debattera ett oklart agerande från en journalist samtidigt med Trond Stefansson?
Citera
2009-03-11, 23:17
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Men inte av spädbarn på BIVA. Plötslig spädbarnsdöd dör barn av i hemmet. Det som läggs rättsläkaren till last är inte i första hand att inte veta något om spädbarn, utan att inte veta något om respiratorbehandling av spädbarn i terminalvården.

Det är bra att du håller ställningarna Hamilkar. Detta fall är ett bra exempel på hur fel det kan bli när instans efter instans inte skött sitt jobb och detta samtidigt. Rent statistiskt ska ändå scenarion som detta utspela sig någon gång per decenium. Att det denna gång drabbade en kompetent läkare gör det bara mer uppenbart. Har sällan skådad så mycket utspel i pressen som vill göra sken av att vara vetenskapliga och genomtänkte men som i själva verket är det motsatta. Pinsamt är inte ett nog starkt ord för att beskriva detta justitiemord. Blir förbannad bara av att skriva detta inlägg så jag får nog lägga ner i den här tråden.
Citera
2009-03-11, 23:19
Medlem
Dallbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Varför kör TV4 ett ouppklarat fall samtidigt med ett där fel helt klart har begåtts?

För att problematisera hanterandet av läkare som gör allvarliga misstag. Det är ganska osmakligt hanterat av Ekdahl.
Citera
2009-03-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Döendet är inte alltid vackert. Ibland kan det för anhöriga som kanske för första gången ser en döende människa vara så påfrestande att själva ljuden, andhämtning, rosslandet, ryckningarna (som kan pågå länge) omöjliggör anhörigas ofta starka önskemål om att närvara hos den döende. I en sådan situation, om jag bedömer att patienten faktiskt inte lider (är tex pga hjärnskada medvetslös) poängterar jag för anhöriga att : -Ja. Det låter obehagligt, som om er dotter/far/moder/hustru etc lider. Men tänk nu på att hon sover så djupt man bara kan. Hon lider inte av dom här småryckningarna och att slemmet åker upp och ner i luftstrupen.
Ett utomordentligt klargörande och välargumenterat inlägg. Jag funderar själv en hel del om hur man hanterar de svåra frågorna i det praktiska livet, men kommer aldrig att kunna säga något av samma dignitet. Jag hoppas du publicerar det på fler ställen, exempelvis på de bloggar där juristerna håller till.

P.S. Jag är bara en potentiell patient, inget annat.
Citera
2009-03-11, 23:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men Polberger och Tessin verkar inte känna till den artiken i J Forensic Sci som har dykt upp här i tråden. Det finns ju faktiskt vetenskapliga belägg på mycket höga koncentrationer morfin hos avlidna perinatalrespiratorpatienter. Jag tror att jag tar och mailar Bojs.
Frågan är väl närmast om det finns några vetenskapliga belägg för att en hög dos tiopental skulle kunna återfinnas vid obduktion trots att ingen har tillfört patienten denna substans; än mindre journalfört den.

Intressant läsning:
http://www.smer.se/Bazment/320.aspx
Citera
2009-03-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag hängde inte riktigt med. Vill bara konstatera att uppsåt eller oaktsamhet krävs för att kunna döma - oavsett brott.
Jag är övertygad om att JK/JO känner till det beträffande tjänstemän.
Citera
2009-03-11, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Jag är övertygad om att JK/JO känner till det beträffande tjänstemän.
Jag tror nästan alla vet att det inte är specifikt för tjänstefel utan gäller alla brott i lagboken.
Citera
2009-03-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordred99
Ett utomordentligt klargörande och välargumenterat inlägg. Jag funderar själv en hel del om hur man hanterar de svåra frågorna i det praktiska livet, men kommer aldrig att kunna säga något av samma dignitet. Jag hoppas du publicerar det på fler ställen, exempelvis på de bloggar där juristerna håller till.

P.S. Jag är bara en potentiell patient, inget annat.
Blir vi inte alla patienter på liemannens mottagning, förr eller senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in