2010-04-20, 14:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
rekommenderar jag att du tar och läser ett antal tidigare inlägg här i tråden angående möjligheterna att thiopental skulle getts "under längre tid innan…".

Just precis. Det finns inga bevis på att detta injicerats just vid detta tillfälle som åtalet anger, utan det kan vara rester som inte brutits ned pga sviktande leverfunktion och som därför ansamlats i kroppen.
Citera
2010-04-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Just precis. Det finns inga bevis på att detta injicerats just vid detta tillfälle som åtalet anger, utan det kan vara rester som inte brutits ned pga sviktande leverfunktion och som därför ansamlats i kroppen.
Men INTE till de nivåer som redovisats av RMV, vilket Bustopher mfl redgjort för.
Citera
2010-04-21, 21:47
Medlem
Puffs avatar
Citat:
För den som är intresserad (och orkar läsa) har jag gjort en sammanställning av ett antal frågeställningar som kommit upp i samband med mitt arbete på tidigare rapporter i ärendet och som jag bedömmer relevanta när man nu till sist ska göra en genomgång av hela analysförfarandet.

Rapporten "Allt tycks röra sig om blodprovet – Dags för en vertikal revision!" finns att ladda ner här: http://tinyurl.com/y5wwzbs

Jag har läst Bustophers mycket välformulerade och adekvata rapport och fastnade på att RMV redovisat förekomst av meprobamat i både urin och "blod" i "icke försumbara halter". Man undrar ju var meprobamatet kommer ifrån. Meprobamat (2-Metyl-2-propyltrimetylendikarbamat) är en benzodiazepin.

Det fanns ett läkemedel som hette Somadril som var muskelavslappande. Det innehöll karisoprodol men detta metaboliseras till meprobamat i kroppen och därför ansågs Somadril exta begärligt för missbrukare. Somadril försvann från marknaden för kanske 10 år sedan. Det fanns också ett läkemedel som hette Restenil som innehöll meprobamat som aktiv substans. Det togs också bort från marknaden för minst tio år sedan.

Även migränmedicinen Anervan innehöll meprobamat, men avregistrerades för tre år sedan (2007) så den Anervan Novum som finns nu innehåller inte meprobamat.

Det finns nu inget läkemedel i Sverige som innehåller vare sig meprobamat eller karisoprodol och då kanske någon av kemisterna (eller konspiratörerna) i fourmet kan presentera en teori om varifrån meprobamatet kommer?
Citera
2010-04-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Det finns nu inget läkemedel i Sverige som innehåller vare sig meprobamat eller karisoprodol och då kanske någon av kemisterna (eller konspiratörerna) i fourmet kan presentera en teori om varifrån meprobamatet kommer?
Eller så undrar man än en gång vilket värde det där provet kan tillmätas?

Att något gick jävligt snett där i Linköping är trots allt den enklaste av alla förklaringar, som dessutom täcker in ALLA motstridigheter.
Citera
2010-04-21, 22:55
Medlem
datjas avatar
Fantastiskt välskrivet, Bustopher!

Finns det blod kvar? Jag har glömt hur det ligger till med den saken. Om det finns kvar, kan vi lita på att man kommer att vilja analysera det igen innan dom faller. Hoppas att de kan få fram dess fetthalt samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är med all sannolikhet denna sköterska som injicerat tiopental i barnet vilket förledde till de åtgärder som läkaren gjorde och därför felaktigt misstänks för detta.

Känns som hela åtalet och förundersökningen måste göras om för helt fel person är åtalad.

Skamligt nog tänkte jag under någon tiondels sekund i liknande fantasibanor som du. Det du föreslår är orimligt och omöjligt. Den ifrågavarande syrran jobbade dock inte på BIVA utan på Neo (vilket är ett helt annat ställe).

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11942

Finns inget skäl att misstänkliggöra henne. Däremot tyder ju respiratoravstängningen på rejält dåligt omdöme.
Citera
2010-04-21, 23:56
Medlem
Bustophers avatar
Citat:

Ett problem som uppenbarligen vidlåter RMV:s screening-metoder G1 och G2 är att åtminstone i "första vändan" så utvärderas kromatogrammen automatiskt mot en eller flera databaser (för G1 BASKAL, för G2 G2kal1, G2kal3). Samma kromatogram kan då uppenbarligen komma att utvärderas olika beroende på vilken databas man använder. Den topp som G2kal1 identifierat som Meprobamat har G2kal3 t.ex. identifierat som Secobarbital; en topp som G2kal1 identifierat som Pentobarbital, kan G2kal3 inte identifiera alls; en topp som G2kal1 identifierar som Tiopental identifierar G2kal3 som Brallobarbital. G2kal1 identifierar en topp som Teofyllin men G2kal3 anser att det är Fenobarbital och en topp som G2kal1 inte kan identifiera menar G2kal3 kan vara Benshexol. Litet förvirrande!

Jag har därför bett RMV reda ut det här och förklara vad som är vad och hur man går tillväga för att bestämma vilken identifiering som är rätt eller om båda rent av är fel. Hittills har jag inte fått något svar.

Den viktigaste frågan i det här sammanhanget anser jag emellertid är att det i urinprovet tycks finnas Pentobarbital och det (antagligen) i en relation till mängden Tiopental som rimmar illa med motsvarande relation i blodprovet. Antagligen cirka 1:3 mot 1:333. (Jag skriver "antagligen" för RMV har inte kvantifierat pentobarbitalen i urinprovet och jag har bara kunnat jämföra topparna – och RMV har som sagt inte svarat på mina frågor).

Detta i kombination med att det finns åtminstone två vetenskapliga undersökningar publicerade där man påvisat att Pentobarbital kan bildas ur Tiopental dels i samband med den extraktion som föregår gaskromatografianalysen, dels också i själva gaskromatografen. Det gör att frågan måste ställas om den Pentobarbital man påvisat i blod-och urinproverna är resultatet av metabolism eller om det är resultatet av själva analysförfarandet. En viktig punkt eftersom åklagaren lär komma att hävda att förekomsten av Pentobarbital visar att flickan fått thiopental medan hon fortfarande levde och antagligen kort innan hon dog.

Den nu beslutade revisionen känns angelägen i mer än ett avseende!
Citera
2010-04-22, 00:24
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
..//..
Detta i kombination med att det finns åtminstone två vetenskapliga undersökningar publicerade där man påvisat att Pentobarbital kan bildas ur Tiopental dels i samband med den extraktion som föregår gaskromatografianalysen, dels också i själva gaskromatografen. ..//..
Har dessa två vetenskapliga studier i något stycke använt sig av (gamla) data liknande dem i aktuellt fall. Dvs. "post mortem cases" (typ 3 veckor)?
Citera
2010-04-22, 00:47
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
!

Dina inlägg lägger lite sordi över tråden, -fast på ett trevligt sätt
Blir stum av förundran över dina kunskaper, som övergår mitt förstånd med hästlängder.. ändå verkar det som om vi båda är lika kritiska till åtalets "hållbarhet". Du med dina specialkunskaper, jag får hänvisa till min magkänsla + att även jag ser svagheter i utredningen

Kanske en omöjlig fråga att svara på, men vad tror du om utgången?
Citera
2010-04-22, 11:00
Medlem
Citat:
Jag har läst Bustophers mycket välformulerade och adekvata rapport och fastnade på att RMV redovisat förekomst av meprobamat i både urin och "blod" i "icke försumbara halter". Man undrar ju var meprobamatet kommer ifrån. Meprobamat (2-Metyl-2-propyltrimetylendikarbamat) är en benzodiazepin.

Det fanns ett läkemedel som hette Somadril som var muskelavslappande. Det innehöll karisoprodol men detta metaboliseras till meprobamat i kroppen och därför ansågs Somadril exta begärligt för missbrukare. Somadril försvann från marknaden för kanske 10 år sedan. Det fanns också ett läkemedel som hette Restenil som innehöll meprobamat som aktiv substans. Det togs också bort från marknaden för minst tio år sedan.

Även migränmedicinen Anervan innehöll meprobamat, men avregistrerades för tre år sedan (2007) så den Anervan Novum som finns nu innehåller inte meprobamat.

En enkel sökning på substans "meprobamat" på fass.se ger träff för två olika beredningar av Anervan som innehåller meprobamat och som tillhandahålls av apoteken i Sverige för närvarande. Finns som supp och tablett.
Citera
2010-04-22, 11:09
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Har dessa två vetenskapliga studier i något stycke använt sig av (gamla) data liknande dem i aktuellt fall. Dvs. "post mortem cases" (typ 3 veckor)?

Nej! den ena artikeln [1] avser utveckling av en känslig gaskromatografimetod för analys av tiopental i plasma avsedd att speciellt minimera problemet med desulfureringen av tiopental till pentobarbital i analysförfarandet. Den andra artikeln [2] behandlar metabolism av tiopental och gaskromatografianalys av barbituraterna i serum. De har alltså ingenting att göra specifikt med analys av postmortalt blod.

Under alla omständigheter borde RMV nu i samband med revisionen uppmanas att visa i vilken utsträckning som desulfurering av tiopental sker i det extraktionsförfarande som man använder respektive vid själva gaskromatografianalysen. Den halt pentobarbital som påvistas i blodprovet är mycket låg i förhållande till tiopentalhalten (1:333). I urinprovet är den (antagligen) 1:3.

Citat från artikel [1]:
"However, the extraction of thiopentone [= tiopental] from biological fluids results inherently in a small amount of transformation (ref artikel [2]]. Aside from the action of peroxides, the other most probable source of desulphuration is within the gaschromatograph"

"The present procedure results inless than a 2% conversion to pentobarbital…"

[1] van Hamme MJ, Ghoneim MM, ”Sensitive Gas Chromatograph Assay for Thiopentone in Plasma”, Br. J. Anaesth. (1978), 50, sid 143-145

[2] Furano ES, Greene NM, ”Metabolic Breakdown of Thiopental in Man Determined by Gas Chromatographic Analysis of Serum Barbitute Levels”, Anesthesiology, (1963) Nov/Dec, vol 24 issue 6 sid 796-800
Citera
2010-04-22, 11:32
Medlem
Bustophers avatar
Puff och nannyny

Häng inte upp er för mycket på Meprobamat, det kan vara någon helt annan substans. Poängen är att RMV borde ta reda på och redovisa vad det är. Likaså borde man reda ut frågan om förkomst av Pentobarbital i urinprovet. Man lämnar i mitt tycke för många "lösa ändar".

På den blodanalys som kördes 23/10 2008 (provet spätt 50 ggr) listar "systemet" följande:

@ 5,12 min. Pentobarbital Amount = 0,116 [vilket enligt RMV = 50*0,116 = 5,8 mikrogram/gram]
@ 5,84 min. Meprobamat Amount = 3,122 [vilket RMV inte kvantifierat]
@ 7,01 min. Tiopental Amount = 43,006 [vilket enligt RMV = 50*43,006 = 2100 mikrogram/gram]
@ 8,64 min. Teofyllin Amount = 0,261 [vilket RMV inte kvantifierat]

På den analys av urinprovet som kördes 10/12 2008 listar "systemet" följande:

@ 5,13 min. Pentobarbital Amount = 0,074 [vilket RMV inte kvantifierat]
@ 5,87 min. Meprobamat Amount = 5,388 [vilket RMV inte kvantifierat]
@ 6,42 min. Koffein Amount = 2,076 [vilket RMV inte kvantifierat]
@ 6,95 min. Tiopental Amount = 0,258 [vilket enligt RMV = 10*0,258 ≈2,6 mikrogram/m]

@ 8,65 min. Teofyllin Amount = 1,592 [vilket RMV inte kvantifierat]
Citera
2010-04-22, 11:41
Medlem
eloges avatar
Citat:
/.../
Under alla omständigheter borde RMV nu i samband med revisionen uppmanas att visa i vilken utsträckning som desulfurering av tiopental sker i det extraktionsförfarande som man använder respektive vid själva gaskromatografianalysen. Den halt pentobarbital som påvistas i blodprovet är mycket låg i förhållande till tiopentalhalten (1:333). I urinprovet är den (antagligen) 1:3.
/.../

Så vilken halt pentobarbital kunde man förvänta sig i blodprovet om man nu förutsätter att halten tiopental är riktigt uppmätt? Att jämföra förhållandet i halterna mellan blod- och urinprov verkar vanskligt tycker jag. Extremt lite tiopental går tydligen över i urinen. Var det inte 0,3%? Då kanske det inte är så konstigt att förhållandena skiljer sig mycket åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in