Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag kan väl säga såhär, det är inte jurister med min intellektuella nivå du ska vara orolig för, det är när vissa riksdagspolitiker börjar intressera sig för frågan som det finns anledning att darra.
Jag darrar redan, för det kan betyda att ett visst litet parti inte kommer få fler än en handfull röster från mörkaste Småland i nästa val. Bilden av Sahlin som statsminister är något som jag ibland vaknar upp kallsvettig och darrande av mitt i natten.
Citat:
Det jag ursprungligen tänkte var att överprövningen skulle ske till Socialstyrelsens medicinska råd. Men efter att ha sett den typ av elitism och fullständigt överlägsna arrogans som tydligen finns inom läkarskrået så undrar jag om vi inte måste ta in skiten i förvaltningsdomstolarna.
Meningslöst, eftersom att SS skulle gå på läkarnas linje i alla fallen. Det är inte direkt på lösa boliner man fattar sådana beslut.
Citat:
Ett beslut om avbrytande av livsuppehållande behandling är irreversibelt och drabbar en enskild individ på ett tämligen fatalt sätt. Om det beslutet tas på felaktiga grunder så är det fullständigt oacceptabelt. Blotta misstanken att sådana beslut kan tas felaktigt räcker egentligen för att kräva ett nytt system.
"blotta misstanken räcker"-argumentet används bara av personer sluppit ta ett enda helhetsanvar i hela sitt liv.
Av blotta misstanken att du kan orsaka en trafikolycka anser jag att du inte ska ha körkort.
Citat:
De fall jag talar om är de (relativt ovanliga, tack och lov) fall där de anhöriga vill fortsätta en livsuppehållande behandling men den ansvarige läkaren vill avbryta densamma. Jag finner det högst tvivelaktigt att den anhöriga inte ska ha någon som helst möjlighet att begära en "second opinion" eller en överprövning av det beslutet.
Privata alernativ skulle kanske finnas som de anhöriga betalar för själv?
Citat:
Om du vill, Hamilkar, så kan jag ge dig exempel på läkare som på olika sätt brustit i sin kompetens, sina beslut, sina ageranden eller på annat sätt orsakat skada hos patienter. Om du vill så kan vi börja diskutera antalet vårdskador i landet. Jag har inte dragit in denna frågeställning ännu för jag har kanske inte sett den som relevant för diskussionen, men om du vill ha exempel på att läkarkåren är långt ifrån ofelbar så säg bara till.
Visst finns det många dåliga läkare, liksom det finns många dåliga bilmekaniker. Kom du på en lösning på det.
Citat:
Om vi då accepterar att även läkare kan göra fel, så blir frågeställningen om överprövning än mer relevant. Jag har, uppriktigt sagt, svårt att förstå varför du är så avogt inställt till en sådan modell.
Eftersom att det är flera läkare som diskuterar sig fram detta beslutet är risken för allvarliga felbedömningar nära noll. Bättra att lägga resurserna på att försöka unvika andra typer av felbehandlingar.
Citat:
Och jag försökte i mitt svar att förklara att det inte är acceptabelt att någon för en sådan diskussion över en annan människa. Vem tror du att du är om du anser att du har möjlighet att avgöra vem som förtjänar att leva och vem som enligt din uppfattning kommer att ha ett så dåligt liv att det är bättre om de dör.
Jag säger bara att ingen har rätt att fatta beslut om liv eller död för någon annan person baserat på vilken livskvalitet man tror att den andra personen kommer att ha. Och innan du svarar, tänk efter väldigt noga var den vägen som du nu börjar trampa leder.
Läkarna trampar redan på den vägen. Gränsen för livskvalitet går idag vid att patienten ska ha minst en av följande funktioner någorlunda intakt: röra sig, se, höra, tala, äta, skita, andas eller tänka.