2009-03-08, 19:52
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
Äntligen en vettig människa, den där Hamilkar. Vattentätt resonemang vad den för samhället helt nödvändiga juridiken kan, och inte kan, bidraga med. Särskilt distinktionen "rätt versus fel" och "lagligt versus olagligt" var väl osedvanligt klart beskriven.

Jag beundrar den där Hamilkars tålamod med en del inlägg här.

Mvh
jag håller med fullständigt. hans texter är insiktsfulla och bildande samtidigt vettiga och logiska.
Citera
2009-03-08, 19:52
Medlem
Från Vanjas Blog

"Allt ska vara så svårt...
Nu har de gång på gång försökt att sätta en CVK (central venkateter) på Linnéa utan resultat, nu ska de låta henne vila och sedan försöka på nytt.

Alla dess stick de gör ju så ont på henne, önskar ja kunde byta plats.

Verkar inte bli någon Op i dag?? Vet ej varför, men Infektionsläkaren har varit här i dag och tagit infektionsprover i hennes hjärna...usch de låter mer brutalt än vad det är. Men så ser vår verklighet ut just nu ju.

I dag har jag skrivit till Metro, City, Aftonbladet och Tv4:nyheterna och jag hoppas att någon uppmärksammar detta som hänt.

Läste i dagens City, att en liten pojke på 6månder har fått premanenta hjärnskador på grund av att en läkare och personal här på astrid lindgrens inte varit uppmärksamma på honom. Läkaren varnas...

Man undrar, e de någon av Linnéas läkare?????

Ni förstår säkert vår osäkerhet och rädsla med tanke på det som hänt innan och så.....Ja e livrädd att de ska göra ännu mer fel på henne, men då jä---- ska de få med Linnéas mamma att göra, då e de inga silkesvantar här inte

Linnéas rädda mamma
2008-09-18 @ 14:36:27"

Intressant kommentar i de tre sista styckena. Undrar hur drivande vanja har varit i detta. I bloggen ser det onekligen ut som att en del saker har varit på gång under Februari.
Citera
2009-03-08, 19:55
Medlem
Legalt

Ingemar Hedenius, som var professor i rätt och moral i Uppsala omnämner i uppsatsen ”Den medicinska etikens nödvändighet” från 1977, en läkare i Kiruna som avbrutit en livuppehållande behandling av en hopplöst sjuk och och uppenbarligen svårt lidande patient. Läkaren riskerade åtal för mord, men åtalades endast för tjänstefel. Läkaren frikändes. Däremot fick han klander för att ha rådgjort med anhöriga.

Känner någon till denna dom, eller senare rättsfall?'

Jag har en känsla av den inte överklagades till högre instans.
I så fall kanske bäst så.
Citera
2009-03-08, 19:59
Bannlyst
Modern verkar ju ha varit sjuk innan hon blev gravid då hon fått göra mer än en operation för cellförändringar. Missbruk är det knappast frågan om (eftersom det ännu en gång står nämnt i tråden), jag har läst igenom hela bloggen och inte hittat något som tyder på det. Hon får medicin mot graviditetsillamående, och då antar jag att det gäller postafen eller lergigan, inget med missbrukspotential.

Pappan hade också en allvarlig sjukdom sedan många år som han sedan dog av.
Citera
2009-03-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag kan väl säga såhär, det är inte jurister med min intellektuella nivå du ska vara orolig för, det är när vissa riksdagspolitiker börjar intressera sig för frågan som det finns anledning att darra.
Jag darrar redan, för det kan betyda att ett visst litet parti inte kommer få fler än en handfull röster från mörkaste Småland i nästa val. Bilden av Sahlin som statsminister är något som jag ibland vaknar upp kallsvettig och darrande av mitt i natten.
Citat:
Det jag ursprungligen tänkte var att överprövningen skulle ske till Socialstyrelsens medicinska råd. Men efter att ha sett den typ av elitism och fullständigt överlägsna arrogans som tydligen finns inom läkarskrået så undrar jag om vi inte måste ta in skiten i förvaltningsdomstolarna.
Meningslöst, eftersom att SS skulle gå på läkarnas linje i alla fallen. Det är inte direkt på lösa boliner man fattar sådana beslut.
Citat:
Ett beslut om avbrytande av livsuppehållande behandling är irreversibelt och drabbar en enskild individ på ett tämligen fatalt sätt. Om det beslutet tas på felaktiga grunder så är det fullständigt oacceptabelt. Blotta misstanken att sådana beslut kan tas felaktigt räcker egentligen för att kräva ett nytt system.
"blotta misstanken räcker"-argumentet används bara av personer sluppit ta ett enda helhetsanvar i hela sitt liv.

Av blotta misstanken att du kan orsaka en trafikolycka anser jag att du inte ska ha körkort.
Citat:
De fall jag talar om är de (relativt ovanliga, tack och lov) fall där de anhöriga vill fortsätta en livsuppehållande behandling men den ansvarige läkaren vill avbryta densamma. Jag finner det högst tvivelaktigt att den anhöriga inte ska ha någon som helst möjlighet att begära en "second opinion" eller en överprövning av det beslutet.
Privata alernativ skulle kanske finnas som de anhöriga betalar för själv?
Citat:
Om du vill, Hamilkar, så kan jag ge dig exempel på läkare som på olika sätt brustit i sin kompetens, sina beslut, sina ageranden eller på annat sätt orsakat skada hos patienter. Om du vill så kan vi börja diskutera antalet vårdskador i landet. Jag har inte dragit in denna frågeställning ännu för jag har kanske inte sett den som relevant för diskussionen, men om du vill ha exempel på att läkarkåren är långt ifrån ofelbar så säg bara till.
Visst finns det många dåliga läkare, liksom det finns många dåliga bilmekaniker. Kom du på en lösning på det.
Citat:
Om vi då accepterar att även läkare kan göra fel, så blir frågeställningen om överprövning än mer relevant. Jag har, uppriktigt sagt, svårt att förstå varför du är så avogt inställt till en sådan modell.
Eftersom att det är flera läkare som diskuterar sig fram detta beslutet är risken för allvarliga felbedömningar nära noll. Bättra att lägga resurserna på att försöka unvika andra typer av felbehandlingar.
Citat:
Och jag försökte i mitt svar att förklara att det inte är acceptabelt att någon för en sådan diskussion över en annan människa. Vem tror du att du är om du anser att du har möjlighet att avgöra vem som förtjänar att leva och vem som enligt din uppfattning kommer att ha ett så dåligt liv att det är bättre om de dör.

Jag säger bara att ingen har rätt att fatta beslut om liv eller död för någon annan person baserat på vilken livskvalitet man tror att den andra personen kommer att ha. Och innan du svarar, tänk efter väldigt noga var den vägen som du nu börjar trampa leder.
Läkarna trampar redan på den vägen. Gränsen för livskvalitet går idag vid att patienten ska ha minst en av följande funktioner någorlunda intakt: röra sig, se, höra, tala, äta, skita, andas eller tänka.
Citera
2009-03-08, 20:02
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluebell

Moderns far avled ju nyligen och rent statistikt bör han ju ínte ha varit lastgammal ...

Traxdata (du kanske kan hacka dig till information?)! Kan du passa på att samtidigt utreda omständigheterna kring faderns död ... felbehandling? missbruk? etc ... allt för att försöka förstå helheten och vilka politiska agendor som drivit fram häktningen

En känd barnpsykiater sa en gång att "personlighetsstörd patienter kan korsfästa oss läkare upp-och-ned på behandlingsrumsväggen och få oss att glömma 20-års klinisk erfarenhet" ... personlighetsstörda personer har mao en viss förmåga att få folk i sin omgivning att gå deras ärenden ...

Kanske. Kanske inte. Det är en lång och invecklad process. Först ska man hitta alla relevanta dokument sedan ska man processa dem genom att läsa mellan raderna. Går man istället den enkla vägen och tolkar signaler man upplever sig få in mentalt skiljer slutresultatet sig sällan nämnvärt från ovanstående omväg genom relevanta dokument.
Citera
2009-03-08, 20:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Jag vill inte ha ett samhälle där vi tillåter läkarna att döda av de svagaste och sjukaste bara för att det är bekvämast så för alla.

Formuleringar av detta slag är återkommande hos dig. Det är underförstått att din åsikt är relevant, får man hoppas. Alltså betyder det att du menar att det är detta som våra läkare gör idag, och att vi diskuterar ett sådant fall. Men mycket tyder på att detta inte stämmer. Det som diskuteras är ju palliativ vård och t ex smärtlindring och avbrytande av ytterligare åtgärder för döende människor.
Senast redigerad av BaalZeBub 2009-03-08 kl. 20:09.
Citera
2009-03-08, 20:13
Medlem
Carin Götblads avatar
Det finns minst en Elisabeth Brandt med starka kopplingar till karriärkatoliken Olle Brandt. Om hon är identisk med åklagaren går det rimligen inte att bortse från den politiska dimensionen.

Citat:
Familjen Brandt har jag känt sedan ett flertal år tillbaka. När sonen Richard skulle åka till Santa Croce in Gerusalemme basilikan och klostret i Rom, frågade jag om det inte fortfarande fanns Cistercienser där. Richard älskar vackra trädgårdar och munkarnas trädgård hade han fått se på TV. Det sa ”klick” omedelbart. Jag uppmanade Richard, lite på skämt, lite på allvar, att fråga abboten om han inte kunde skicka några munkar till oss och grunda kloster på nytt. Jodå, det skulle Richard visst göra. Jag hade inte den minsta aning om att det skulle bli något av det första Richard gjorde när han kom till Cistercienserklostret. Sedan fortsatte Richards föräldrar, Folke och Elisabeth, att bearbeta Generalabboten Dom Simone med uppmuntrande ord.

Jönköpingsposten skrev om Cisterciensernas ”juridiska ombud” – några sådana har jag aldrig hört talas om under mina tjugoåtta år i ordenslivet! – är ingen mindre än just Folke Brandt, Richards far, som är jurist och som senare var med att utarbeta avtalet mellan munkarna i Rom och Värnamo kommun.

Familjen Folke, Elisabeth och Richard Brandt var naturligtvis med denna högtidliga dag i Nydala då Cistercienserna äntligen blev välkomnade officiellt av cirka femhundra personer. Som ett diskret budskap om familjen Brandts betydelse i det hela, kom Generalabbotens representant, Priorn, Dom Luca, till festligheterna tillsammans med dem från Göteborg. Folke, Elisabeth och Richard Brandt tävlade med solen denna dag. De strålade med glädje och tillfredsställelse över att ha fått se den dag då Cistercienserna på nytt, inte bara kom tillbaka till vårt land, utan kom tillbaka till det som skulle kunna kallas för ordenslivets vagga i Sverige.

Även om ingen nämnde familjen Brandts stora insats eller ens yttrade ett litet tack, så vill jag med dessa enkla rader utrycka min stora tacksamhet och erkännande för var de gjort för vår Kyrka och vårt land genom denna insats. Herren välsigne och belöne dem.
http://www.grabroderna.vel.pl/franciskusforsamling/index.php?option=com_content&task=view&id=281&Item id=77
Citera
2009-03-08, 20:19
Medlem
Clint Ruins avatar
Kan det vara så att den höga dosen tio-penthal gavs av misstag då barnet sövdes inför magnetröntgen, inte för att lindra inför respiratorns urkoppling?

Nu låg ju barnet visserligen i respirator vid sövningen (och det förklarar ju inte mängden morfin), men det borde väl göra att saken hamnar i ett annat läge juridiskt?
Citera
2009-03-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur
Modern verkar ju ha varit sjuk innan hon blev gravid då hon fått göra mer än en operation för cellförändringar. Missbruk är det knappast frågan om (eftersom det ännu en gång står nämnt i tråden), jag har läst igenom hela bloggen och inte hittat något som tyder på det. Hon får medicin mot graviditetsillamående, och då antar jag att det gäller postafen eller lergigan, inget med missbrukspotential.

Läste ett meddelande som hon skrivit på en annans blogg och där skrev hon att hon har haft livmoderscancer.
Citera
2009-03-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Är det bara jag som tolkar Stefan som så att han menar att ingen får besluta om liv och död? Jag ser inte hur du kan tolka honom som att han skulle mena vilka vårdsituationer som helst. Därmed inte sagt att jag håller med honom...

Viktig fråga.

Nu är det tyvärr så att någon måste besluta om liv och död. Verkligheten är sådan att det dagligen uppstår situationer där det måste fattas ett beslut, för att ett icke-beslut är otänkbart. Dessa beslut handlar bokstavligen om liv och död. Sådan är verkligheten, även om den verkar skrämmande och ny för en del läsare. Någon måste fatta dessa beslut. Vem skall fatta beslutet? Tja, sjukhuschefen? Ogärna, i varje fall hade jag baxnat på min dödsbädd om jag nåddes av ett brunt kuvert från denne. Sjukhusekonomen? Obetydligt bättre, men inte alls bra. Sköterskan? Hon vill inte. Städerskan? Varken kan eller vill. En domstol? Nej. För trögt. Denna skulle fö ändå inhämta åsikter från den patientansvarige läkaren. Jag tycker att den som är mest skickad att bedöma vad som är klokast (=gagnar den sjuke bäst) måste ta ansvaret för detta. Det är den patientansvarige läkaren, hur illa vissa läsare här än verkar tycka om dom. Jämför med andra situationer där beslut måste fattas för att göra det bästa av usla förutsättningar; en lokförare ser att det håller på att hända en förfärlig olycka med det tåg han ansvarar för. Sitter jag på det tåget förväntar jag mig att lokföraren (och inte konduktören eller Banverket) väljer att agera på ett sätt som han uppfattar som det minst dåliga. Sen finns det lika många vårdsituationer som patienter. Ofta är beslutet lätt. Patienten ger raka besked på en rak fråga. Ibland förfärligt svårt. Anhöriga kräver olika saker, patienten nickar när de är närvarande, säger något HELT annat i enrum. Och vad gör jag då? Jo, det som patienten önskar. Inte helt lätt att förklara för de klentrogna förtvivlade anhöriga.

Som hjälp i beslutet att göra det som gagnar den sjuke bäst är att gå till sig själv. Hur hade jag velat ha det i denna situation som min patient befinner sig? Om det vore mitt barn, eller min mor, vad hade jag tyckt var klokast då?

En daglig högst konkret situation där du måste bestämma dig över liv och död är när patienter med hjärtstillestånd inkommer till akuten. HLR pågår, du fortsätter, men min tanke är hela tiden "Skaffa fram så mycket bakgrundsinformation om denna patient det bara gårt fort som fan!" Sekreteraren kan då komma springande med journalen där en miserabel livskvalitet (ångest, obotlig sjukdom, dödslängtan, kronisk svårkontrollerad smärta) framkommer. Om jag då envisas med att fortsätta, och "lyckas" få liv i patienten, hade jag själv inte kunnat se mig i spegeln.

Som sagt. Någon måste fatta beslut över liv och död.

Mvh!
Citera
2009-03-08, 20:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgata
En daglig högst konkret situation där du måste bestämma dig över liv och död är när patienter med hjärtstillestånd inkommer till akuten. HLR pågår, du fortsätter, men min tanke är hela tiden "Skaffa fram så mycket bakgrundsinformation om denna patient det bara gårt fort som fan!" Sekreteraren kan då komma springande med journalen där en miserabel livskvalitet (ångest, obotlig sjukdom, dödslängtan, kronisk svårkontrollerad smärta) framkommer. Om jag då envisas med att fortsätta, och "lyckas" få liv i patienten, hade jag själv inte kunnat se mig i spegeln.

Som sagt. Någon måste fatta beslut över liv och död.

Mvh!

Är det någon mer än jag som får litet dåliga vibbar av det där?

Med risk att få Hamilkar på mig, är inte frågan egentligen "bara" om läkaren har missbrukat sin möjlighet (och skyldighet) att lindra och utvidgat den till att avsluta livet på barnet. (Notera nu att jag inte vet svaret på detta och inte tror att det är så, men inser att man åtminstone kan tänka sig detta).

Men frågan är legitim att ställa, och att föräldrarna väljer att ställa den en ovanlig väg kan jag faktiskt förstå, med tanke på patienthistoriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in