2010-04-19, 18:35
Medlem
Bustophers avatar
För den som är intresserad (och orkar läsa) har jag gjort en sammanställning av ett antal frågeställningar som kommit upp i samband med mitt arbete på tidigare rapporter i ärendet och som jag bedömmer relevanta när man nu till sist ska göra en genomgång av hela analysförfarandet.

Rapporten "Allt tycks röra sig om blodprovet – Dags för en vertikal revision!" finns att ladda ner här: http://tinyurl.com/y5wwzbs
Citera
2010-04-19, 19:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
För den som är intresserad (och orkar läsa) har jag gjort en sammanställning av ett antal frågeställningar som kommit upp i samband med mitt arbete på tidigare rapporter i ärendet och som jag bedömmer relevanta när man nu till sist ska göra en genomgång av hela analysförfarandet.

Rapporten "Allt tycks röra sig om blodprovet – Dags för en vertikal revision!" finns att ladda ner här: http://tinyurl.com/y5wwzbs
Tack för en mycket bra sammanställning.
Citera
2010-04-19, 22:14
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

Detta var en sammanställning som hette duga. (Tack för dina tidigare också).
Gällande Tiopentalet har det sannolikt tillförts flickan vid något tillfälle, precis som koffeinet. Båda substanserna förefaller finnas där i "icke försumbara halter". Den medicinska motiveringen av tiopental är motiverad av tredje part för vårdens (eventuella) händelseförlopp i det aktuella fallet. Jag ställer mig samtidigt mer tveksam till koffeinet i detta stycket. Om inte koffeinet är ett "mätfel" har jag svårt att ta vare sig morfin- och tiopentalhalterna på fullt allvar. Ska läsa vidare, men jag vill ge dig en klapp på axeln för ditt driv så länge.

Några nya nyligen (även i tråden?) publicerade artiklar i ämnet:
http://sverigesradio.se/ekot/artikel.asp?artikel=3637900
http://www.vk.se/Article.jsp?article=344657
Citera
2010-04-19, 23:35
Medlem
Bustophers avatar
hoppsan och KluvenTunga
Tack för att ni tagit er tid att läsa och tack för positiva kommentarer.

[quote=KluvenTungaJag ställer mig samtidigt mer tveksam till koffeinet i detta stycket. Om inte koffeinet är ett "mätfel" har jag svårt att ta vare sig morfin- och tiopentalhalterna på fullt allvar.[/QUOTE]

Du går rakt på ett av problemen med RMV:s GC-analyser. Det är som jag skrev "screening"-analyser och man får ut massor av toppar som man sedan använder några olika databaser för att "automatiskt" försöka identifiera. Ibland blir det "uppåt väggarna" och det krävs uppenbarligen kompetens och erfarenhet för att tolka resultaten rätt. Att man hittat thiopental i stor mängd är det nog inget snack om. Det som "stör" mig i sammanhanget är att man sedan tycks luta sig bakåt och konstatera att "jaha då vet vi vad hon dog av". Får man analysresultat som ligger 1000 gånger över vad man förväntar sig och långt över vad som någonsin rapporteras i den vetenskapliga litteraturen MÅSTE man helt enkelt "rota vidare". Det har man inte gjort.

Det är alltså inte säkert att det som "systemet" indentifierat som "Koffein" verkligen är koffein - men vad är det? Och Meprobamat? Både Meprobamat och Koffein ingår tydligen i viss migrän-medicin, t.ex. Anervan. I en notering i mammans blogg från graviditetstiden skriver hon "Så jobbigt .... att få migrän som inte vill ge med sig, å inte får jag ta min migrän medicin heller, inte pga det lilla livet som växer inuti mig."

Nu har nog varken Koffein eller Meprobamat med dödsorsaken att göra men om det är så att de verkligen förekommer i blodprovet visar det i mitt tycke på en viss nonchalans från RMV:s sida genom att inte "gå till botten" med analyserna.
Citera
2010-04-19, 23:58
Medlem
Bustophers avatar
hoppsan har vänligen uppmärksammat mig på att det fallit bort ett litet men inte oväsentligt ord på ett ställe i min rapport. I punkten 2 i avsnittet "Summa sumarum" ska naturligtvis den tredje meningen lyda som följer:

"Den beskrivning av provtagningsförfarandet som den ansvarige rättsmedicinske assistenten gett i brevet till Socialstyrelsen gör att det, så länge motsatsen inte bevisats, inte kan uteslutas att blodprovet kan ha kontaminerats med vävnadsvätska."

Det var alltså det lilla "inte" som fallit bort. Jag kommer att lägga upp en rättad version för nedladdning.
Senast redigerad av Bustopher 2010-04-20 kl. 00:04.
Citera
2010-04-20, 07:01
Medlem
Claeson & Co, Petra och RMV har in i det längsta försökt att komma undan en granskning – det vet alla som följt fallet.
Skämmigt!
Nu kom order från högre ort till Claeson och RMV kastar sig genast in i det hela med att välkomna den förhatliga revisionen av sina ifrågasatta prover.
Claeson kommer snart att skylla på RMV och att de fört honom bakom ljuset.
Petra lurar i vassen men har nog svårare att förklara sina tolkningar av allt från provsvar till märkliga konspiratoriska tankar om journaler och rutiner på ALB.
I periferin finns familjen som känner sig missledda av alla ”experter” och tolkningar de har matats med genom debattartiklar, media, läckor i utredningen osv.
Det är svårt för familjen att nu komma ifrån sina offentliga uttalanden och yviga tankar i bloggar.
Citera
2010-04-20, 08:16
Medlem
hoppsanns avatar
Nu har sköterskan som klantade sig med koksaltet blivit avstängd för att hon har stängt av en annan respirator:

http://www.dn.se/sthlm/skoterska-i-b...angd-1.1080191

"Sköterska i babydråp-fall avstängd"
Citera
2010-04-20, 09:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu har sköterskan som klantade sig med koksaltet blivit avstängd för att hon har stängt av en annan respirator:

http://www.dn.se/sthlm/skoterska-i-b...angd-1.1080191

"Sköterska i babydråp-fall avstängd"

Det är med all sannolikhet denna sköterska som injicerat tiopental i barnet vilket förledde till de åtgärder som läkaren gjorde och därför felaktigt misstänks för detta.

Känns som hela åtalet och förundersökningen måste göras om för helt fel person är åtalad.
Citera
2010-04-20, 09:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är med all sannolikhet denna sköterska som injicerat tiopental i barnet vilket förledde till de åtgärder som läkaren gjorde och därför felaktigt misstänks för detta.

Känns som hela åtalet och förundersökningen måste göras om för helt fel person är åtalad.
Det skulle vara intressant att veta om hon var i närheten när spädbarnet dog. Jag tror inte att det framgår någonstans att det skulle vara den sköterskan som var närvarande under spädbarnets sista tid.
Citera
2010-04-20, 09:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle vara intressant att veta om hon var i närheten när spädbarnet dog. Jag tror inte att det framgår någonstans att det skulle vara den sköterskan som var närvarande under spädbarnets sista tid.

Det behöver ju inte vara så nära i tid heller. Barnet kan ju ha injicerats med div preparat under längre tid innan... Det känns i allafall som det ligger en hund begraven här också..
Citera
2010-04-20, 10:21
Medlem
Aspsusas avatar
Nä hörni, vad gäller den där olycksaliga sköterskan som blandad fel saltlösning, så har hon nog knappast varit ens i närheten av barnet efter den händelsen. Som ju alltså var _några månader_ innan dödsfallet.
Citera
2010-04-20, 10:33
Medlem
Bustophers avatar
Citat:

Nu ska vi nog ta det litet lugnt här!!

Polisen har förhört samtliga två läkare, åtta sjuksköterskor och elva undersköterskor/annan personal som var i tjänst den 20 September 2008. (FUP:en Protokollsbilaga 1) Den sköterska som varnats i samband med förväxlingen av natriumkloridförpackningarna i juni 2008 var uppenbarligen inte i tjänst den aktuella dagen.

Vad sedan gäller:
Citat:
Det behöver ju inte vara så nära i tid heller. Barnet kan ju ha injicerats med div preparat under längre tid innan... Det känns i allafall som det ligger en hund begraven här också..
rekommenderar jag att du tar och läser ett antal tidigare inlägg här i tråden angående möjligheterna att thiopental skulle getts "under längre tid innan…".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in