Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Skall man inte då i konsekvensens namn ställa samma formella krav på utredningens utformning? En vetenskaplig publikation kan väl inte se ut hur som helst?
Bra kommentar!
Ett arbete som gör anspråk på vetenskaplighet kan inte se ut hur som helst. Och nu är det faktiskt så, (jag vet att jag är tjatig) att rättsläkaren ÄR skyldig att redovisa slutsatser/bedömningar som håller vetenskaplig kvalitet. RMV har själva låtit ta fram de riktlinjer som gäller för rättsläkarens roll i rättsprocessen och det har man gjort i samarbete med straffrättslig expertis (enligt egen uppgift) så det får antas att de juridiska aspekterna är vederbörligen beaktade. Att då redovisa slutsatser/bedömningar av de analyresultat som rättskemiska laboratoriet presenterat på det sätt som skett i det här ärendet fyller absolut inga som helst krav på vetenskaplighet. Rättsläkaren har utvidgat förklaringsmodellen "överdosering av annan" till att gälla för halter som är 100 eller kanske 200 gånger högre än de för vilka man har erfarenhetsunderlag. Hon har inte redovisat en enda vetenskaplig undersökning som stöder att en sådan extrapolation är försvarbar. Hon har faktiskt inte redovisat ett enda vetenskapligt arbete som är relevant för den aktuella situationen. Ni som har läst mina rapporter (som INTE gör anspråk på vetenskaplighet) vet att jag vinnlagt mig om att söka finna arbeten som HAR relevans till det inträffade och redovisa dem. Det vore inte orimligt att kräva att rättsläkaren på samma sätt redovisat åtminstone några arbeten som stöd för sina slutsatser/bedömningar (antagligen finns det inga). Men så är inte fallet!
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att Hurtig inte tycker det är så näpet att det är en rättsmedicinare som skall granska kan jag förstå, men det är ju rent faktiskt inte RMV som står under åtal utan det som skall avgöras är om deras arbetsprocess håller måttet i rättsliga sammanhang, inte om det är gjort ett förstklassigt vetenskapligt arbete.
På den punkten anser jag att du har fel. Det som i första ledet ska fastställas är huruvida RMVs arbete och rättsläkarens slutsatser/bedömningar håller vetenskaplig erforderlig kvalitet eller inte. Och det är som framgått av citat från RMVs riktlinjer en fråga som INTE kan avgöras vare sig administrativt eller av domstol utan endast genom det granskningsförfarande som är vedertaget inom den vetenskapliga disciplinen. Först därefter är det upp till domstolen att avgöra om man vill acceptera slutsatserna/bedömningarna eller inte. Men, pröva dem kan man alltså inte.