Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
....Observera vidare att tiopentals normala toxiska funktion är att slå ut andningen. Detta är naturligtvis irrelevant för en patient som ligger i respirator. Det betyder att man kan gå på med mycket högre doser tiopental för en respiratorbunden patient utan att denna tar skada. Du kan alltså, utan att patienten tar skada, tillföra väsentligt mcyekt mer tiopental till en respiratorpatient än till någon annan. Om sedan den överväldigande delen av detta tiopental omfördelar sig till fettet, och patienten sedan tas av respiratorn och omsänder avlider, kommer det alltså att kunna finnas långt större än normalt dödliga mängder tiopental i patientens kropp, utan att patienten någonsin varit i närheten av att avlida av tiopentalet.....
Hamilkar, ditt inlägg ovan fick mig att fundera. Som lekman gör man kanske en förenkling som inte är giltig och som, om jag har rätt, borde gör det svårare att bevisa mord i denna situation.
förenklingen är tiopental= alltid giftigt samt tiopental i kroppen = mord alt mordförsök
Förenklingarna är att tiopental bara är verksamt som andningshämmande dvs "gift" när det hamnar i vissa platser i kroppen samt att vi förenklar diskussionen till var tiopentalet har funnits till "det måste ha varit i blodet...dvs dödligt"
Vad vi egentligen har att göra men som du skriver ovan så kan tiopental finnas i kroppen "overksamt" pga av att det inte befinner sig i blodet utan i fettet. Dvs bara för att det finns tiopental i kroppen så är inte det automatiskt dödligt. Eller?
man kanske kan likna det med dykare och kväves upptag i kroppsvävnader, vissa långsamma vävnader kan ha kväve i sig väldigt länge efter ett dyk vilket i sig inte är dödligt-skadligt, men samma kväve ut fällt i blodet kan vara väldigt skadligt och en sådan situation kan man skapa genom att t.ex. flyga.
vet inte om jag har lyckats få fram någon poäng.
summa summarum, åklagaren borde också behöva bevisa att tiopentalet befann sig i blodet och inte
i en vävnad för att lyckas undvika ovanstående problem. i och med det förfarande som användes av RMV för provtagning så har ju bevisen förstörts för att kunna säkerställa detta.
Eller?