2010-07-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Har hon? Det är fanimig skandal! Mordmisstänkt och jobbar som läkare?
Nå, åklagaren har inte haft bevis som räcker för att hålla henne häktad och arbetsgivaren har satt henne på uppgifter som inte innehåller patientkontakt.

Hur många mordmisstänkta i modern historia har inte varit häktade i väntan på första huvudförhandling i Sverige?
Citera
2010-07-15, 19:01
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nå, åklagaren har inte haft bevis som räcker för att hålla henne häktad och arbetsgivaren har satt henne på uppgifter som inte innehåller patientkontakt.
Ah, om hon inte har patientkontakt så är det väl mer okey antar jag.
Citat:
Hur många mordmisstänkta i modern historia har inte varit häktade i väntan på första huvudförhandling i Sverige?
Inte många inför förhandling i tingsrätten. I princip noll? Däremot inför hovrätten finns det ju en del, ett aktuellt fall är ju mordet i Polen som Militärligan misstänks för. De åtalades i tingsrätten och friades men domen är överklagad och de väntar på rättegång i hovrätten. I frihet. Ett annat fall kan bli Mats Alm. Men inför tingsrätt nej.
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-07-15 kl. 19:14.
Citera
2010-07-17, 01:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det här är naturvetenskapliga utmarker. Frågan juridiskt antar jag är var rimligt tvivel ligger.

Koncentrationen i det fett som jag antar har kontaminerat blodet (Allt annat ställer värdet bortom rimlig tvivel. Jämförbart med ett nollvärde eller att någon har påverkat det i efterhand.) kan alltså fortfarande vara "anrikat" vad jag förstår. (Ursäkta språket. Jag är varken kemist eller medicinare som sagt.)
Nej, vi är inte i några utmarker om vi diskuterar något av det mest centrala i naturen, strävan efter jämvikt. Visst kan man tänka sig att tiopental ”anrikas” i fettvävnad, men inte utan att blodkoncentrationen är minst lika hög som jämviktsförhållandet kräver. Vi måste ändå utgå ifrån att ”påfyllningen” som rubbar jämvikten sker till blodet.

Jämför med en het kopp kaffe som om det får stå, svalnar och obegränsat närmar sig omgivningens temperatur. Det självklara men viktiga är att kaffet i koppen aldrig blir kallare än omgivningen.

Så för att travestera tidigare inlägg.

Så när du säger, "Kaffets temperatur är vad det är, eftersom värmen har jämviktsfördelat sig med omgivningen." , så säger jag javisst, men innan jämviktsfördelningen var kaffets temperatur rimligtvis högre.
Citera
2010-07-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, vi är inte i några utmarker om vi diskuterar något av det mest centrala i naturen, strävan efter jämvikt. Visst kan man tänka sig att tiopental ”anrikas” i fettvävnad, men inte utan att blodkoncentrationen är minst lika hög som jämviktsförhållandet kräver. Vi måste ändå utgå ifrån att ”påfyllningen” som rubbar jämvikten sker till blodet.

Jämför med en het kopp kaffe som om det får stå, svalnar och obegränsat närmar sig omgivningens temperatur. Det självklara men viktiga är att kaffet i koppen aldrig blir kallare än omgivningen.

Så för att travestera tidigare inlägg.

Så när du säger, "Kaffets temperatur är vad det är, eftersom värmen har jämviktsfördelat sig med omgivningen." , så säger jag javisst, men innan jämviktsfördelningen var kaffets temperatur rimligtvis högre.
Åtalet bygger vad jag förstår på RMVs utsago att provet består av enbart blod. Skulle man fortsätta att hävda det är man i vetenskapens utmark.

Börjar man glida på det är det nog väldigt svårt att hävda nåt om mätvärdet alls.

Att den höga koncentration skulle motsvara en total jämvikt i hela kroppen tror jag inte ens du vill hävda. Då är den tillförda mängden tiopental oerhört stor. (Tror en sådan beräkning finns i tråden.)
Citera
2010-07-17, 15:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Åtalet bygger vad jag förstår på RMVs utsago att provet består av enbart blod. Skulle man fortsätta att hävda det är man i vetenskapens utmark.

Börjar man glida på det är det nog väldigt svårt att hävda nåt om mätvärdet alls.

Att den höga koncentration skulle motsvara en total jämvikt i hela kroppen tror jag inte ens du vill hävda. Då är den tillförda mängden tiopental oerhört stor. (Tror en sådan beräkning finns i tråden.)
Så enligt dig så är RMV körda hur de än gör.
Antagligen blir det Rättsliga Rådet kommer fram till avgörande. Riktar de kritik emot RMVs slutsatser så tar nog åklagaren chansen att dra sig ur och lägga ner åtalet. Är de däremot någorlunda eniga med RMV så hjälper det nog inte hur många experter än försvaret plockar fram.
Citera
2010-07-17, 17:15
Medlem
Angående eloge´s kaffekopp:

Du missar egenskapen lipofili.

För att övergå till din liknelse,får vi byta till termofili (om det heter så,när det gäller kyla !).
Ditt kaffe har den egenskapen,att obönhörligen rinna in i den närbelägna frysen.
Citera
2010-07-17, 18:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
(Min fetmarkering)

Jo, men tillståndet innan jämvikten uppnåddes måste väl ändå ha varit att det fanns en överkoncentration i blodet kontra koncentrationen i fettvävnaden. Alltså att koncentrationsskillnaden har gått ifrån 1:0 till jämvikt 1:250. Så givet den totala mängden tiopental det finns i kroppen så bör aldrig en mindre andel tiopental funnits i blodet än vid jämvikt.

Så när du säger, "Blodkoncentrationen är vad den är, eftersom tiopentalet har jämviktsfördelat sig i Linnéas kropp." , så säger jag javisst, men innan jämviktsfördelningen var blodkoncentrationen rimligtvis högre.
För det första är det trivialt att tiopental över tid jämviktsfördelar sig i en död kropp, medan de många livsprocesser som pågår i en levande gör det svårare att vara säker på den saken i denna. Observera vidare att jämviktskoncentrationen tiopental i blod i rätt stor utsräckning beror av hur stor del av de lipofila bindningsställena på serumproteiner, i synnerhet albumin, som var upptagna av mer lipofila substanser när albuminet tillfördes. För det andra säger alltså inte en jämviktsfördelning tre veckor post mortem något om huruvida tiopental har tillförts vid ett tillfälle, vid flera eller kontinuerligt. Observera vidare att tiopentals normala toxiska funktion är att slå ut andningen. Detta är naturligtvis irrelevant för en patient som ligger i respirator. Det betyder att man kan gå på med mycket högre doser tiopental för en respiratorbunden patient utan att denna tar skada. Du kan alltså, utan att patienten tar skada, tillföra väsentligt mcyekt mer tiopental till en respiratorpatient än till någon annan. Om sedan den överväldigande delen av detta tiopental omfördelar sig till fettet, och patienten sedan tas av respiratorn och omsänder avlider, kommer det alltså att kunna finnas långt större än normalt dödliga mängder tiopental i patientens kropp, utan att patienten någonsin varit i närheten av att avlida av tiopentalet.

Det finns alltså en väldig massa krångelfaktorer kopplade till att försöka klargöra ett händelseförlopp genom att räkna baklänges från ett post mortem-mätvärde i jämviktsfördelning från en terminal respiratorpatient av en kraftigt lipofil substans med andningshämmande toxicitet, redan innan man börjar ifrågasätta om provtagningsproceduren verkligen resulterar i rent blod. Jag skulle aldrig kunna påstå att jag visste ens tillnärmelsevis vad som hade hänt baserat på ett sådant värde, extremt eller ej.
Citera
2010-07-18, 12:12
Medlem
Citat:
Så enligt dig så är RMV körda hur de än gör.
Antagligen blir det Rättsliga Rådet kommer fram till avgörande. Riktar de kritik emot RMVs slutsatser så tar nog åklagaren chansen att dra sig ur och lägga ner åtalet. Är de däremot någorlunda eniga med RMV så hjälper det nog inte hur många experter än försvaret plockar fram.
Att RMV kommer få utstå en hel del kritik efter brister både i provtagning (plats, antal substanser) och mätning (odokumenterade metoder mm) råder för mig ingen tvekan om.

Tyvärr verkar det på några debattörer som att iaf tingsrätt ändå alltid går blint på deras utsagor. Därmed måste rättsliga rådet vara ytterst tydliga för att deras uttalande skall vara helt avgörande.

Sedan har väl åklagaren åtskilligt mer att visa innan hans gärningsbeskrivning är i hamn.
Citera
2010-07-18, 12:20
Medlem
BoyGoneBads avatar
Nu har jag följt denna tråd av och till ett längre tag utan att skriva något
alls (vilket jag ju gjorde i början).

Det är intressant att se hur teorier om halter utvecklas och förändras och hur
mätvärden bör tolkas och inte tolkas.

Men den springande punkten måste ju fortfarande vara att det FINNS tiopental
i mätvärdena. Själv hade jag ju en gång en teori om att det kunde ha tillförts
av någon annan läkare vid något tidigare tillfälle under vården, alternativt
(min egen konspirationsteoretiska teori) att det tillförts av föräldrarna under
något krampanfall hemmavid innan man åkte in till ALB igen.

Ni som har koll (för jag har det definitivt inte längre), har det framkommit
om det har distribuerats tiopental vid ett tidigare skede? Nu menar jag inte
i mordsyfte utan som lindring vid t ex kramper eller vid undersökning.

För någonstans kommer det ju ifrån och är det inte den anklagade läkaren
(vilket jag inte tror) så måste det ju vara någon annan. Men vem?

I övrigt kvarstår min åsikt om att detta är fjanterier och ett sjukt slöseri med
skattemedel att utreda något som ett mord/dråp när barnet var ett lost cause
redan från början.
Citera
2010-07-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
....Observera vidare att tiopentals normala toxiska funktion är att slå ut andningen. Detta är naturligtvis irrelevant för en patient som ligger i respirator. Det betyder att man kan gå på med mycket högre doser tiopental för en respiratorbunden patient utan att denna tar skada. Du kan alltså, utan att patienten tar skada, tillföra väsentligt mcyekt mer tiopental till en respiratorpatient än till någon annan. Om sedan den överväldigande delen av detta tiopental omfördelar sig till fettet, och patienten sedan tas av respiratorn och omsänder avlider, kommer det alltså att kunna finnas långt större än normalt dödliga mängder tiopental i patientens kropp, utan att patienten någonsin varit i närheten av att avlida av tiopentalet.....

Hamilkar, ditt inlägg ovan fick mig att fundera. Som lekman gör man kanske en förenkling som inte är giltig och som, om jag har rätt, borde gör det svårare att bevisa mord i denna situation.
förenklingen är tiopental= alltid giftigt samt tiopental i kroppen = mord alt mordförsök

Förenklingarna är att tiopental bara är verksamt som andningshämmande dvs "gift" när det hamnar i vissa platser i kroppen samt att vi förenklar diskussionen till var tiopentalet har funnits till "det måste ha varit i blodet...dvs dödligt"

Vad vi egentligen har att göra men som du skriver ovan så kan tiopental finnas i kroppen "overksamt" pga av att det inte befinner sig i blodet utan i fettet. Dvs bara för att det finns tiopental i kroppen så är inte det automatiskt dödligt. Eller?
man kanske kan likna det med dykare och kväves upptag i kroppsvävnader, vissa långsamma vävnader kan ha kväve i sig väldigt länge efter ett dyk vilket i sig inte är dödligt-skadligt, men samma kväve ut fällt i blodet kan vara väldigt skadligt och en sådan situation kan man skapa genom att t.ex. flyga.
vet inte om jag har lyckats få fram någon poäng.

summa summarum, åklagaren borde också behöva bevisa att tiopentalet befann sig i blodet och inte
i en vävnad för att lyckas undvika ovanstående problem. i och med det förfarande som användes av RMV för provtagning så har ju bevisen förstörts för att kunna säkerställa detta.

Eller?
Citera
2010-07-18, 14:17
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
Hamilkar, ditt inlägg ovan fick mig att fundera. Som lekman gör man kanske en förenkling som inte är giltig och som, om jag har rätt, borde gör det svårare att bevisa mord i denna situation.
förenklingen är tiopental= alltid giftigt samt tiopental i kroppen = mord alt mordförsök

Förenklingarna är att tiopental bara är verksamt som andningshämmande dvs "gift" när det hamnar i vissa platser i kroppen samt att vi förenklar diskussionen till var tiopentalet har funnits till "det måste ha varit i blodet...dvs dödligt"

Vad vi egentligen har att göra men som du skriver ovan så kan tiopental finnas i kroppen "overksamt" pga av att det inte befinner sig i blodet utan i fettet. Dvs bara för att det finns tiopental i kroppen så är inte det automatiskt dödligt. Eller?
man kanske kan likna det med dykare och kväves upptag i kroppsvävnader, vissa långsamma vävnader kan ha kväve i sig väldigt länge efter ett dyk vilket i sig inte är dödligt-skadligt, men samma kväve ut fällt i blodet kan vara väldigt skadligt och en sådan situation kan man skapa genom att t.ex. flyga.
vet inte om jag har lyckats få fram någon poäng.

summa summarum, åklagaren borde också behöva bevisa att tiopentalet befann sig i blodet och inte
i en vävnad för att lyckas undvika ovanstående problem. i och med det förfarande som användes av RMV för provtagning så har ju bevisen förstörts för att kunna säkerställa detta.

Eller?

Sant.

Men det har ju någon gång funnits i blodet för att kunna hamna i fettvävnaden.
Så frågan om hur det kom dit kvarstår ju.

Diskussionen hamnar ju nu i att försöka belägga hur mycket det finns av ett ämne
som inte borde ha funnits där alls.
Citera
2010-07-18, 15:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
/.../

Eller?
Åklagaren har ändå bevisning i form av vittnesmål från obduktionsteknikern att provet är tagit ur en blodåder. Det lär smälla en hel del högre än några partsexperter som har tänkt sig fram till att provet (åtminstone delvis) är tagit från en annan del av kroppen.

Jag kan se nämndemännen framför mig när obduktionsteknikern berättar att han gjorde precis likadant nu som han har gjort de senaste 40 åren. Det är ganska troligt att nämndemännen också har runt 40 års yrkeserfarenhet bakom sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in