2010-02-04, 21:28
  #5329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Ja så är det nog. Det är väl heller inte svårt att tänka sig att hon faktiskt _kan_ ha gjort detta av misstag. Det kan nog vara svårt att hålla sig koncentrerad och fokuserad om man är utsatt för stark press, vilket jag tror att hon var. Den här situationen kan ha varit särskilt svår även för en mycket erfaren läkare. Om hon dessutom var en (ovanligt mycket) empatisk och hängiven läkare så kan hon faktiskt ha tappat kontrollen över situationen. Hon skulle ge koksalt men gav tiopental? Hon gav tiopental men glömde bort att journalföra det och glömde själv bort det?
Nu får ni ge er. Den chansen har hon och Hurtig försatt för länge sedan. Hade hon velat ge en sådan bild hade hon fått hjälp av Hurtig i samband med häktningsförhandlingen.

Angående starkare pentotal finns det antagligen inte heller på barn-iva.

Men visst det kan mycket väl ta till hovrätten innan läkaren blir friad. Friande dom kommer väl knappast behandlas av högstadomstolen?

Spekulera nu om alternativa gäringsmän Cordelia. En galnen läkare med lite pentotal i fickorna som hade vägarna förbi de öppna dörrarna?
Citera
2010-02-04, 21:51
  #5330
Medlem
Någonstans börjar den här diskussionen spåra ur. Åklagaren pratar inte om en förhärdad mördare. Inte heller en dödsängel inom vården.

Vad åklagaren anklagar läkaren för är att ge ett barn som har minuter kvar att leva vad gäller hjärt/lungfunktion och som med en icke obetydande sannolikhet var tekniskt dött (eftersom vi har hjärndödsbegrepp i sverige) en dödande dos thiopental.

Dödsänglar inom vården dödar patienter som kanske har en månad kanske 2 år kvar att leva men där personen väljer att döma ut det liv som patienten lever som ovärdigt (således mycket stor skillnad till det här fallet).

Om åklagaren har rätt kan det vara mord i lagens bokstav men att klumpa ihop läkaren med någon av de två andra kategorierna såsom i exemplen ovan är befängt. Således är hämtningen på arbetsplatsen under stort pådrag befängd. Således är de exempel som Cordelia mfl skriver ovan befängda.

Ett exempel som ligger närmre till hands är ett där en anhörig hjälper sin svårt ALS-sjuke maka/make att avsluta sitt liv och därmed i lagens mening gjort sig skyldig till mord/medhjälp till mord.
Citera
2010-02-04, 22:36
  #5331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Att thiopental har en så hög löslighet öppnar ändå upp för möjligheten att läkaren (av misstag?) löste upp en flaska med 2,5 gram thiopental i stället för en flaska med 0,5 gram i de 20 ml vätska hon enligt egen uppgift har använt. Rutinen är tydligen att 99 gånger av 100 sköter en sköterska det jobbet men denna gång tog läkaren själv hand om det. Frågorna du ställer återstår, men möjligheten att koncentrationen thiopental i sprutorna var fem gånger högre än normalt finns ändå.

Om man haft för avsikt att använda tiopental, men av misstag blandat till fel dos, hade dock denna ordination med största sannolikhet funnits med i läkemedelsjournalen. Det misstag du antyder skulle ha skett hade dessutom fortfarande inte lett till de koncentrationer man uppmätt på RMV.

Snarare är det dessutom 99999 av 100000.
Citera
2010-02-04, 22:57
  #5332
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu får ni ge er. Den chansen har hon och Hurtig försatt för länge sedan. Hade hon velat ge en sådan bild hade hon fått hjälp av Hurtig i samband med häktningsförhandlingen.
Jag spekulerade nog mer omkring ett tänkbart sant scenario, att hon var "förbi" av trötthet både psykiskt och fysiskt...

Citat:
Men visst det kan mycket väl ta till hovrätten innan läkaren blir friad. Friande dom kommer väl knappast behandlas av högstadomstolen
Jag undrar ju ändå om det ändå inte är så att åklagaren har sjukvårdspersonal som sett läkaren blanda och ge just tiopental? Är uskans vittnesmål med i förundersökningsprotokollet?

Citat:
Spekulera nu om alternativa gäringsmän Cordelia. En galnen läkare med lite pentotal i fickorna som hade vägarna förbi de öppna dörrarna?
Jag kan just nu bara se föräldrarna i så fall. Jag kan se en stark motivbild där utifrån ett tänkbart psykologiskt perspektiv, kris och utanförskap. Men anledningen till att jag ändå inte riktigt tror att det kan vara så är att polisen borde ha utrett och avfärdat detta redan. Av något skäl vi kanske inte känner till just nu.
Citera
2010-02-04, 23:07
  #5333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag spekulerade nog mer omkring ett tänkbart sant scenario, att hon var "förbi" av trötthet både psykiskt och fysiskt...

Jag undrar ju ändå om det ändå inte är så att åklagaren har sjukvårdspersonal som sett läkaren blanda och ge just tiopental? Är uskans vittnesmål med i förundersökningsprotokollet?

Jag kan just nu bara se föräldrarna i så fall. Jag kan se en stark motivbild där utifrån ett tänkbart psykologiskt perspektiv, kris och utanförskap. Men anledningen till att jag ändå inte riktigt tror att det kan vara så är att polisen borde ha utrett och avfärdat detta redan. Av något skäl vi kanske inte känner till just nu.

Hon kom in på sin lediga dag och var där i ca 5 timmar. Det rör sig inte om någon som arbetat 24+ timmar och är "förbi av trötthet både psykiskt och fysiskt".

Och svaret på din andra debila spekulation är nej. Ingen har sett läkaren blanda tiopental.

Vänligen ge dig.
Citera
2010-02-04, 23:11
  #5334
Medlem
KluvenTungas avatar
En i fallet aktuell artikel av Nils Lynöe, professor i medicinsk etik (KI):
http://svt.se/2.35188/1.1875766/ge_lindring_aven_om_livet_kortas?lid=puff_1875788 Tror inte den postats i tråden innan.
Citat:
Men, ibland tvingas man på grund av den akuta situationen till att hellre ge för mycket än för lite läkemedel, vilket kan tänkas påskynda dödsprocessen. Men syftet är alltså att lindra - inte att påskynda döden. Enligt Socialstyrelsen riktlinjer från 1992 är detta också acceptabelt.
Nu har ju läkaren nekat till att ha givit tiopental i anslutning till Linneas bortgång. Om vi då leker med tanken att misstänkt GM "nekat" av vilka skäl som helst (vilket kan rymma en del av trådens senare spekulationer), men ändå har givit tiopentalet, vad får då själva nekandet för juridiska konsekvenser? Ett nekande i sig styrker naturligtvis åklagarens bild av ett tänkt händelseförlopp, samtidigt som detta händelseförlopp är i behov att ställas som en mer eller mindre absolut kontrast mot gällande lagstiftning för att om möjligt, lagföra misstänkt gm.
Citera
2010-02-04, 23:12
  #5335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det beror nog på. Skulle tro att hennes bästa chans att komma undan en fällande dom för dråp är ett alternativ där det inte kan uteslutas att hon av misstag har givit en dödande dos thiopental.

Hennes bästa chans att komma undan åtal överhuvud taget vore ju att hävda att hon givit en letal dos tiopental av misstag. Då hade nämligen ärendet, som vilket annat som helst, hamnat hos HSAN och icke hos en ivrig åklagare. Att hon bestämt nekar att hon ordinerat tiopental öht talar för att något helt annat ligger bakom.

Tillsammans med det faktum att en erfaren narkosläkare vet att:
1) barnet självt lider inte pga svår hjärnskada. Motivet finns inte mao.
2) enklare att höja morfindosen vilket dessutom är helt enligt praxis

Kan inte alla utan insyn i sjukvård och medicin bara sluta skriva spekulativa inlägg?
Citera
2010-02-04, 23:13
  #5336
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Och svaret på din andra debila spekulation är nej. Ingen har sett läkaren blanda tiopental.

Har hon inte själv erkänt att hon blandade tiopental och förberedde två sprutor med detta?
Citera
2010-02-04, 23:14
  #5337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Så du menar att de skulle ha låtit henne arbeta klart? Tänk om detta skulle varit en kallblodig mördare, en läkare som flippat ur och börjar döda barn av barmhärtighetsskäl. Jag kan se rubrikerna framför mig:

POLISEN VISSTE OM MÖRDAR-LÄKAREN - LÄT HENNE ARBETA MED SJUKA BARN EN HEL DAG TILL.

Förtvivlade föräldrar på Astrid Lindgrens barnsjukhus: - Vårt barn kunde fortfarande vara i livet om polisen hade gjort sitt jobb!

Kvällsbladets ledare: Behandlar polisen mördare olika beroende på deras position i samhället?

En hel dag? Hon blev ju hämtad månader efter det aktuella fallet. Fanns inga som helst skäl att storma in på det vis som skedde oavsett dina infantila "rubriker".
Citera
2010-02-04, 23:15
  #5338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Har hon inte själv erkänt att hon blandade tiopental och förberedde två sprutor med detta?

Nej, däremot att det fanns förberedda sprutor på rummet. Dessa användes dock aldrig. Av sjukvårdspersonal.
Citera
2010-02-04, 23:17
  #5339
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Nej, däremot att det fanns förberedda sprutor på rummet. Dessa användes dock aldrig. Av sjukvårdspersonal.

Vem hade förberett dem?

För att svara på min egen fråga och med risk för att bli kallad debil så var det den aktuella läkaren som gjorde det (se sid 8, http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/pressmeddelanden/Documents/utlatande1.PDF).
__________________
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-04 kl. 23:24.
Citera
2010-02-04, 23:40
  #5340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Vem hade förberett dem?

För att svara på min egen fråga och med risk för att bli kallad debil så var det den aktuella läkaren som gjorde det (se sid 8, http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/pressmeddelanden/Documents/utlatande1.PDF).

Debil är ett uttryck som är lätt att bli förälskad i.

Svarade delvis på fel fråga inser jag nu. Man pratar om vittnen som ska ha "sett läkaren blanda tiopental". Något sådant vittne finns inte, vilket med facit i hand är lite synd. Spekulationer om diverse märkliga spädningar hade kunnat undvikas.
__________________
Senast redigerad av Dre 2010-02-04 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in