2010-03-07, 19:01
  #6397
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
För att det skall kunna vara familjen krävs att

- flera konspirerat med varandra,

- de som konspirerat har antingen
a) lyckats stjäla dels den dosen som läkaren lagt fram (för att sedan fylla den med något annat gult så att läkaren trodde att det var oanvänt) samt (om jag förstår dig rätt och dosen inte räcker) få tag på mer Thiopental
b) få dit hela den aktuella dosen Thiopental vilket av en slump råkande vara det medel som läkaren skulle förbereda sprutor av på rummet

- de som konspirerat har såpass is i magen att när deras "mord" gått polisen förbi så anmäler man ett misstänkt brott och kräver obduktion med den snillrika planen/förhoppningen att läkaren skall åka fast,

detta gör att det är så osannolikt att det så gott som kan uteslutas.


Ok.. Då kör vi svarsmetod 1A a la Bananchoklad

Varför måste flera ha konspirerat med varandra? Räcker med att en av dom får en knäpp
och vill hämnas. Eller räknar med att läkaren inte ska vara "barmhärtig"

Svar på a) varför måste dom stjäla läkarens spruta när det är enklare att ha med sig själva
från start. Morfin och tiopental är ju ändå en vedertagen cocktail vid dödshjälp. Om Elisabeth Brandt vet detta som ett faktum så lär även delar av familjen veta om det. Google is your friend och åtminstone mamman är ju väl bevandrad på nätet. Om dom beslutat sig för att förkorta barnets lidande och läkaren vägrar så har dom en reservplan.

Svar på b) Det var ingen slump att det fanns tiopental förberett. Snarare verkar det ha varit kutym att förbereda det som låg där. Och dom lär knappast ha behövt en ryggsäck för tiopentalet. Det är ingen kanon vi pratar om här, det är ett par sprutor.

DEN som har beslutat sig för att förkorta lidandet kanske visste att man inte obducerar om inte misstanke om brott föreligger och därför såg till att kräva en obduktion. Alltså polisanmälan. Inte speciellt långsökt alls faktiskt. Inte ens limefärgat.

Fan Bc, det där inlägget var inte helt genomtänkt va? inte likt dig måste jag säga.
Citera
2010-03-07, 20:05
  #6398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
1. De indikerar en hästdos, omöjlig och fullständigt otänkbar, och mätvärdet är i sig ett bevis på att mätningarna och analyserna är så felaktigt genomförda att man inte kan fästa någon vikt vid dem, och allt faller. Det verkar vara litet osannolikt att detta kan bli den direkta slutsatsen av ett korsförhör av RMV, men det får vi ju se.
Och vilket bevisvärde hade man tillmätt ett enda prov, om det rörde ett dopingfall?
Citera
2010-03-07, 20:12
  #6399
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ok.. Då kör vi svarsmetod 1A a la Bananchoklad

Varför måste flera ha konspirerat med varandra? Räcker med att en av dom får en knäpp
och vill hämnas. Eller räknar med att läkaren inte ska vara "barmhärtig"

Svar på a) varför måste dom stjäla läkarens spruta när det är enklare att ha med sig själva
från start. Morfin och tiopental är ju ändå en vedertagen cocktail vid dödshjälp. Om Elisabeth Brandt vet detta som ett faktum så lär även delar av familjen veta om det. Google is your friend och åtminstone mamman är ju väl bevandrad på nätet. Om dom beslutat sig för att förkorta barnets lidande och läkaren vägrar så har dom en reservplan.

Svar på b) Det var ingen slump att det fanns tiopental förberett. Snarare verkar det ha varit kutym att förbereda det som låg där. Och dom lär knappast ha behövt en ryggsäck för tiopentalet. Det är ingen kanon vi pratar om här, det är ett par sprutor.

DEN som har beslutat sig för att förkorta lidandet kanske visste att man inte obducerar om inte misstanke om brott föreligger och därför såg till att kräva en obduktion. Alltså polisanmälan. Inte speciellt långsökt alls faktiskt. Inte ens limefärgat.

Fan Bc, det där inlägget var inte helt genomtänkt va? inte likt dig måste jag säga.

De måste vara flera för att de alltid var flera på rummet om jag förstått det rätt (jag kan ha förstått fel, inte helt ovanligt).

Mitt ena alternativ var ju just att de hade med sig Thiopental (a och b var alternativa, vilket torde vara uppenbart).

Det är inte kutym att förbereda det som låg där, det gjordes för att läkaren var utan hjälp av SSK och således inte skulle ha tid att fixa (i vart fall om vi ska tro läkaren).

Vet inte om du fattade vad jag skrev avseende det sista så jag tar det lite enklare. Inte slugt att begära en obduktion om man kommit undan med mord!

Nu tänker i vart fall jag sluta diskutera mer eller mindre långsökta konspirationer.
Citera
2010-03-07, 20:13
  #6400
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Och vilket bevisvärde hade man tillmätt ett enda prov, om det rörde ett dopingfall?

I domstol hade du definitivt blivit dömd på det (folk döms för ringa narkotikabrott på enskilda prov flera gånger varje dag i varje större svensk tingsrätt).
Citera
2010-03-07, 20:21
  #6401
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Banachoklad, du missar min poäng: Utifrån den information vi sitter på hamnar både läkaren och de anhöriga på marsiankontot. Du har hävdat att endast de anhöriga hamnar där.

Även om det verkar märkligt att läkaren skulle vara skyldig, givet den information som finns, tycker jag ändå man måste säga att den teorin ändå är möjlig, medan teorin om att familjen skulle vara inblandad är helt osannolikt.
Citera
2010-03-07, 20:30
  #6402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
I domstol hade du definitivt blivit dömd på det (folk döms för ringa narkotikabrott på enskilda prov flera gånger varje dag i varje större svensk tingsrätt).
Man tar alltså inte tillräckligt mycket urin för att testa två gånger? Man sparar inte hälften utifall att?

Fan, till och med utställningshundar har högre rättsäkerhet än tilltalade i brottsmål:

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/488A6514-E6E4-4533-9695-B6C00FFA677A/0/dopingnaytteenottamisohje2008ru.pdf
Citera
2010-03-07, 20:44
  #6403
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Man tar alltså inte tillräckligt mycket urin för att testa två gånger? Man sparar inte hälften utifall att?

Fan, till och med utställningshundar har högre rättsäkerhet än tilltalade i brottsmål:

http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/488A6514-E6E4-4533-9695-B6C00FFA677A/0/dopingnaytteenottamisohje2008ru.pdf

Men fanns det inte två blodprov i nu aktuellt mål?
Citera
2010-03-07, 21:08
  #6404
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Men fanns det inte två blodprov i nu aktuellt mål?
NEJ!
Det sade vid ju redan för ett år sedan, att ett vanligt dopingfall sköts bättre!
Citera
2010-03-07, 21:10
  #6405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Men fanns det inte två blodprov i nu aktuellt mål?
Man tog från bägge lårvener för att få ihop tillräckligt, sen gjorde man en analys av det. Därutöver fanns inget kvar, utom att det tycks ha getts ett tvetydigt svar (runt nyår, vill jag minnas) - eller om det var ett uttalande från Hurtig? - som kan tolkas som att det fanns lite kvar av det ursprungliga provet.

Det som hittills redovisats är dock analys av ett styck prov.
Citera
2010-03-07, 21:26
  #6406
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Man tog från bägge lårvener för att få ihop tillräckligt, sen gjorde man en analys av det. Därutöver fanns inget kvar, utom att det tycks ha getts ett tvetydigt svar (runt nyår, vill jag minnas) - eller om det var ett uttalande från Hurtig? - som kan tolkas som att det fanns lite kvar av det ursprungliga provet.

Det som hittills redovisats är dock analys av ett styck prov.

Det var nog det, beskedet att det fanns kvar av det ursprungliga provet, som jag tolkade till att det fanns två prov. Mitt misstag.
Citera
2010-03-07, 21:26
  #6407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Man tog från bägge lårvener för att få ihop tillräckligt, sen gjorde man en analys av det. Därutöver fanns inget kvar, utom att det tycks ha getts ett tvetydigt svar (runt nyår, vill jag minnas) - eller om det var ett uttalande från Hurtig? - som kan tolkas som att det fanns lite kvar av det ursprungliga provet.

Det som hittills redovisats är dock analys av ett styck prov.
Ett mycket litet sådant dessutom 3 ml i ett poolat prov.

Jag förstår inte hur det kan vara intressant att tiopental hittades om inte mätvärdet går att utgå från och läkaren är misstänkt.

Om en svensk domstol kan säga att vi vet inte hur mycket tiopental som egentligen gavs men vi tror det var för mycket så vi fäller för dråp/mord trots att läkaren om koncentrationen hade gått under en viss ospecificerbar nivå endast har missat journalföringen (och minnet) då ger jag inte mycket för svensk rättssäkerhet. Det måste vara rimligt att tvivla på en sådan slutledning.
Citera
2010-03-07, 21:55
  #6408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ett mycket litet sådant dessutom 3 ml i ett poolat prov.

Jag förstår inte hur det kan vara intressant att tiopental hittades om inte mätvärdet går att utgå från och läkaren är misstänkt.

Om en svensk domstol kan säga att vi vet inte hur mycket tiopental som egentligen gavs men vi tror det var för mycket så vi fäller för dråp/mord trots att läkaren om koncentrationen hade gått under en viss ospecificerbar nivå endast har missat journalföringen (och minnet) då ger jag inte mycket för svensk rättssäkerhet. Det måste vara rimligt att tvivla på en sådan slutledning.
Det måste vara rimligt att tvivla på mätvärden som överhuvudtaget inte går att få till i lårbensvenblod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in