Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
... subtilt (osannolikt)...
...Hela åtalet, alla misstankar, faller på sin egen orimlighet. Jag fattar inte att någon överhuvudtaget fäster någon tilltro till åtalet.
(Subtilt; avser tillvägagångssättet att hämnas på vården, om man tror att familjen efter att barnet dött själva injicerat pentotal, för att sedan, liksom i förbigående, anmäla det tidigare misstaget i syfte att pentotalet skulle upptäckas och sätta läkaren i klistret)
Nej, det är inte så enkelt. Mycket talar för att man kan misstro en del värden (nivåerna på dem), men det finns fortfarande problem:
Det har (uppenbarligen) givits pentotal, men ingen tillstår att det givits.
Bustopher och andra har ju visat att det finns en enorm spännvidd i tolkningarna och hur det kan tänkas att mätmodeller för "vanliga fall" inte gäller i detta har många argumenterat för på olika sätt. Men innan det finns en förklaring till hur stora mängder Pentotal kan hittas i barnets blodprov kan man ju inte bara lägga ner, utan vidare. Eller?
Nu
tror jag inte att åklagaren har labbrapporten och läkarens eget vittnesmål som enda bevis, men det kan jag förstås inte veta. I Läkartidningen antyder Hurtig dock att labbrapporten skulle vara helt avgörande för hur det skall gå, så det finns nog något annat också, vad det nu kan vara.