Citat:
Ursprungligen postat av datja
De uselt hållna förhören med föräldrarna före mediacirkusen är så medicinskt inkompetenta att information huruvida barnet (enligt föräldrarna) fått någon injektion strax före döden egentligen inte framkommer. Det finns i varje fall ingen specifik information som talar för att någon injektion givits strax före döden.
Det enda pålitliga vittnet, USK:an, har inte sett läkaren lämna rummet under barnets sista minuter och ej heller sett läkaren ge barnet någon injektion i samband med barnets död.
Det enda pålitliga vittnet, USK:an, har inte sett läkaren lämna rummet under barnets sista minuter och ej heller sett läkaren ge barnet någon injektion i samband med barnets död.
Jag håller på och lusläser förhören och försöker extrahera "fakta" ur dem (vilket inte är så enkelt). Av skäl som jag i och sig kan förstå är, speciellt förhören med föräldrarna och flickans farmor, till övervägande del "samtalsterapi" och handlar inte om saker och ting som har betydelse för flickans sista fem timmar.
Ett par intressanta iakktagelser:
1. Förhör saknas (eller är sekretessbelagt) med den rättsmedecinske assistenten som tog proverna
2. Förhör saknas (eller är sekretessbelagt) med den narkosläkare som ansvarade för narkosen under MR-undersökningen
3. Den av de anhöriga som själv är utbildad sjuksköterska ska inte höras av åklagaren i domstolen
4. Under det första förhöret med uskan som hålls av utredaren RH dyker det plötsligt upp en andra förhörsledare vars namn inte finns upptaget i protokollet. Av språket att döma är det förundersökningsledaren AH.
5. Det andra förhöret med uskan hålls av förundersökningsledaren AH själv och är inte återgivet "verbatim" utan i form av AH:s sammanfattning. Det går alltså inte att avgöra vilka frågor som ställts och vilka svar som getts. Uskan har visserligen fått se sammanfattningen men först en månad efter förhöret. Förhöret finns som digital ljudfil och jag har begärt att få ut den.
Jag vet vad som händer när man gör på det här viset. "Sekreteraren" har kontroll över formuleringarna och till viss del även innehållet. Det är svårt att som "förhörd" komma med invändningar eller rättelser, speciellt när det gått en månad som i det här fallet.
I det här protokollet anklagar förhörsledaren bl.a. Jeanette för att ha ändrat sig beträffande sprutor. Det är inte sant. Han skriver också att hon sett sprutor med "okänt innehåll". Det undrar jag verkligen om det är Jeanettes egna ord. Det här osar litet Thomas Quick! Ni som har FUP:en – läs de här två protokollen med skarpa ögon och beställ gärna ut ljudfilen!