Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
[- - -]
Eftersom jag aldrig anfört den första delen i artikeln som argument för någonting får du gärna förklara varför du ens tar upp den delen? Eller har du egentligen aldrig läst mina poster?
[- - -]
Det finns väl egentligen inget mer av intresse för det här fallet i Koniaris första artikel från 2005 (som ju inte finns tillgänglig på nätet) än i den andra som jag länkade till igen häromdagen. Tycker inte att jag påstått något annat heller. Så det här är väl ytterligare ett exempel på hur du försöker blanda bort korten hos folk som när de läser något skrivet av en läkare utgår ifrån att vederbörande inte försöker blanda bort korten eller förvirra för att ge intryck av att stor oklarhet råder i det här fallet (varför man inte kan fälla den åtalade läkaren).
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
[- - -]
Nu råkar den 'lilla' empiri du talar om vara den ENDA empiri som finns på människa där man har följt vad som händer med thiopentalkoncentrationen i blod efter döden.
[- - -]
Mja, alltså det som redovisas i tabellen på sid 21 i Dershwitz artikel som inte verkar finnas i andra artiklar är alltså att man tagit värden på halten tiopental i blodet dels kort efter döden och dels vid obduktionen några timmar efter döden. Antalet personer i denna undersökning är vidare 6 personer, inget sägs om urvalet. Det du verkar hävda, även om det är väldigt oklart uttryckt, är att tiopentalhalten måste minska påtagligt mellan dödsögonblicket och en obduktion, låt säga ett halvt dygn senare. Trots detta har vi som sagt tre fall i Koniaris undersökning på 49 avrättade fångar där tiopentalhalten vid obduktionen är 35 till ca 100 % vid obduktionen (värdet på nästan 100 % uppmättes ca 14,5 timme efter döden i den Koniaris-artikel jag länkade till häromdagen).
Det vanliga är som sagt att man inte brukar ha nästan något tiopental kvar i blodet vare sig det är fråga om mätningar kort efter döden eller vid en obduktion ett halvt dygn senare. Men det finns alltså undantagsfall. Du verkar hävda att detta måste vara mätfel (och hävdar att Koniaris också påstår detta, vilket jag inte kan se) i stället för att mer tiopental är kvar i blodet av andra skäl, som t ex att hjärtat stannat snabbare i vissa fall. Så Björn Hurtig får väl försöka köra med det argumentet i rätten då.