2010-02-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helveteshund
Text!
Du vill således förbjuda smärtlindring och morfin?
Morfin kommer alltid att förkorta livet om det ges till en döende patient med plågor!
Citera
2010-02-01, 23:13
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ja, det är mord att ge dödshjälp. Dödshjälp/eutanasi är inte legaliserat i Sverige. Dessutom betackar jag mig för läkare som ger dödshjälp till de som inte bett om det.

Och ja det är precis det jag säger, om du ligger döendes på marken med blodet flödandes ur dig och dina inre organ är mos så kan vi säkert säga att det handlar om ett par rejält plågsamma minuter innan du dör. Om jag då kommer, som barmhärtig samarit, och skär halsen av dig för att förkorta ditt lidande och göra din död så snabb och behagligt som möjligt så kan jag tänka mig att rättsystemet skulle ha vissa synpunkter.

Byt nu ut trafikolycksplatsen mot ett sjukhus, mig mot läkaren i det här fallet, kniven mot en spruta och du mot barnet. Voila saken är ganska klar nu va?

Fast i detta fall ska dom ju ha bett om det.

Anstiftan?
Citera
2010-02-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Om åtalet är korrekt gav hon en dödlig dos av en medicin som det inte fanns något medicinskt skäl att ge, det är inte smärtlindring det är i så fall dråp.
All medicin hon gett hade varit dödlig, allt morfin hon gett hade förkortat livet, så exakt var drar du gränsen?

Nu bestämmer juridiken när smärtlindring övergår i dråp!

Jag förstår exakt vad du säger, du verkar inte kunna ta in överhuvudtaget vad jag säger.

Du säger, det hon gjorde var inte smärtlindring det var dråp, jag säger att all smärtlindring förkortar ofrånkomligen livet hos en döende, så var drar du gränsen för hur mycket man får förkorta livet/smärtlindra?

Du tror att det är svart eller vitt, jag säger att någonstans måste du dra gränsen!
Nej säger du, antingen är det svart eller så är det vitt!
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 23:19.
Citera
2010-02-01, 23:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JensSlask
/.../Kan också passa på att tipsa om genomgången av vittnesberättelser på Dagens Medicin.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/02/01/vittnen-sag-lakaren-ge-fli/index.xml
Det är intressant att uskan vittnar om sprutor och inte en spruta.
Citat:
Det kanske mest centrala vittnesförhöret är det med en undersköterska, som också befann sig i rummet när flickan dog. Till polisen säger undersköterskan att läkaren använde ”sprutor med okänt innehåll”, sprutor som hon gav till patienten och att flickan, strax därefter, dog.
Det kan jämföras med att det nu framkommit att det även fanns extra morfin uppdragit i en spruta.
Citera
2010-02-01, 23:17
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Nu bestämmer juridiken när smärtlindring övergår i dråp!

Jag förstår exakt vad du säger, du verkar inte kunna förstå vad jag säger.

Det är klart att det är juridiken som bestämmer när något är dråp, det är liksom hela syftet med lagstiftning.

Jag förstår vad du menar, men du har fel.
Citera
2010-02-01, 23:20
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Anstiftan?

Inte en helt orimlig tanke om vi ska tro läkarens berättelse (som den återgs i bla Expressen).
Citera
2010-02-01, 23:21
Medlem
Citat:
Vem framställer det så?
Du!
En vanlig patient som får för mycket morfin dör, får hon lagom med morfin så överlever hon. Ger en läkare en vanlig patient för mycket morfin medvetet så är det mord.

En döende patient som får morfin lever alltid ett kortare liv en samma patient med plågor fast utan morfin, alltid.
Du låtsas att L var en vanlig patient som inte alls var döende. Väldigt bekvämt men helt oärligt!

Oj, glömde skriva att jag tror inte att provärdena som obduktionen gav är korrekta.
Får be om ursäkt, stämmer provvärdena är det ju inte smärtlindring utan dödshjälp!
Senast redigerad av Lars365 2010-02-01 kl. 23:28.
Citera
2010-02-01, 23:22
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ja, det är mord att ge dödshjälp. Dödshjälp/eutanasi är inte legaliserat i Sverige. Dessutom betackar jag mig för läkare som ger dödshjälp till de som inte bett om det.

Och ja det är precis det jag säger, om du ligger döendes på marken med blodet flödandes ur dig och dina inre organ är mos så kan vi säkert säga att det handlar om ett par rejält plågsamma minuter innan du dör. Om jag då kommer, som barmhärtig samarit, och skär halsen av dig för att förkorta ditt lidande och göra din död så snabb och behagligt som möjligt så kan jag tänka mig att rättsystemet skulle ha vissa synpunkter.

Byt nu ut trafikolycksplatsen mot ett sjukhus, mig mot läkaren i det här fallet, kniven mot en spruta och du mot barnet. Voila saken är ganska klar nu va?

Nej inte alls. Vad fan menar du?
Citera
2010-02-01, 23:25
Medlem
Citat:
Du fattar ingenting om du tror att det som åklagaren påstår är något som har med praktisk läkarvård att göra, du har inte stöd av en enda läkare med förnuftet i behåll för den ståndpunkten.
Här får jag hålla med dig Bananchoklad och just det att åklagaren hävdar att läkaren har tagit död på barnet 2 * 60 gånger ungefär gör det för mig ganska sannolikt att någon del av beskrivningen är felaktig.
Citera
2010-02-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nej inte alls. Vad fan menar du?
Han menar att all smärtlindring till döende de facto är dödshjälp!

(Fast jag tror att han är omedveten om att detta är det han egentligen säger.)
Citera
2010-02-01, 23:26
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Du!
En vanlig patient som får för mycket morfin dör, får hon lagom med morfin så överlever hon. Ger en läkare en vanlig patient för mycket morfin medvetet så är det mord.

En döende patient som får morfin lever alltid ett kortare liv en samma patient med plågor fast utan morfin, alltid.
Du låtsas att L var en vanlig patient som inte alls var döende. Väldigt bekvämt men helt oärligt!

Det gör jag inte alls. Det gavs, om vi ska tro åklagaren, en substans som inte behövdes ur medicinsk synpunkt i en krftig överdos vilket i så fall endast kan ha gjorts i syfte att döda flicka, ergo dråp.

Jag är inte oärlig och du har inte tur när du tänker.
Citera
2010-02-01, 23:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Du fattar ingenting om du tror att det som åklagaren påstår är något som har med praktisk läkarvård att göra, du har inte stöd av en enda läkare med förnuftet i behåll för den ståndpunkten.

Vad f-n vet du om läkare eller förnuft?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in