Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Så det är din skyldighet att inte följa demokratiskt stiftade lagar? Det var ingen tillfällighet att jag nämnde Platon i ett tidigare inlägg, samma extrema elitism är det få som ansluter sig till. Du och Hamilkar är beklagansvärda undantag.
Du vet uppenbarligen inte mycket om vad vård av sjuka går ut på. Det har ingenting med elitism att göra - försök förstå det. Demokrati låter bra och är ett OK statsskick, men lagar har ringa relevans vid behandling av patienter. Etiken går först. Skall gå först. Tvärtemot din förmodade elitism är det så att de mest utsatta -- de döende, som inte har mycken röststyrka i demokratin -- som drabbas av ditt legalistiska, antihumana synsätt. Sen kan du ju kalla det för elitism att jag har erfarenhet och kompetens och alltså vet bättre än du (eller en jurist eller en politiker) hur mina patienter skall behandlas. En följd av detta är såklart att läkare blir politiskt svårstyrda, och detta är en
trygghet för patienterna. De skall kunna lita på sin doktor även om lagen säger annat. Tro mig, jag är inte unik.
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetlampa
Intressant läsning, tack för det. Men man kan ju notera att juristerna nästan helt och hållet varit frånvarande när detta dokument arbetats fram. Lite märkligt när hela syftet tycks vara att reda ut vad som betraktas som rätt och fel.
Först, tack för din juridiska bedömning.
Men varför skall jurister delta i en prioritering baserad på medicinsk etik?
Den gamla fina skriften från -92 (jag har länkat till den tidigare i tråden) om vård i livets slutskede (då också jurister deltog) har ju gällt utan att jurister har tyckt det varit felaktigt tidigare. Vadan denna invasion i sjukvården. Notera att de enda jurister jag känner är de som också är patienter. De håller inte med dig och Bananchoklad. Jag har förstått er rent objektiva analys av lagtexterna, men varför sker inte massarresteringar vid svenska hospice i så fall (detta är inget skämt, utan om en åklagare tycker att lagen säger så är väl han/hon skyldig att följa dess bud [i motsats till oss läkare som inte har lagen som främsta rättesnöre])?