2009-11-28, 23:30
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Bananchoklad, vad har du för erfarenheter intensivvård? Neonatalvård?

Personligen? I så fall begränsade respektive inga.
Citera
2009-11-29, 06:15
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Det är för helvete inte min rätt, det är min skyldighet!

Så det är din skyldighet att inte följa demokratiskt stiftade lagar? Det var ingen tillfällighet att jag nämnde Platon i ett tidigare inlägg, samma extrema elitism är det få som ansluter sig till. Du och Hamilkar är beklagansvärda undantag.
Citera
2009-11-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Så det är din skyldighet att inte följa demokratiskt stiftade lagar? Det var ingen tillfällighet att jag nämnde Platon i ett tidigare inlägg, samma extrema elitism är det få som ansluter sig till. Du och Hamilkar är beklagansvärda undantag.
OM bananchoklads tolkning av likgiltighetsuppsåt är riktig bör du observera att det i denna tråd verkar finnas enighet kring att mycket av den smärtlindring som sker i svensk vård är olaglig. Tycker du att man skall upphöra med den?
Citera
2009-11-29, 10:54
Medlem
Citat:
Du och Hamilkar är beklagansvärda undantag.
Det är du och några få till som utgör de beklagansvärda undantagen - inte Hamilkar, Datja eller Sikhander.
Citera
2009-11-29, 12:04
Medlem
Trumpetlampas avatar
Citat:
Exempel 1 (verklighetsbaserat ur minnet från ett HSAN-fall):
En gammal men mentalt pigg patient samtalar med sin läkare. Läkaren är medveten om att patienten har ytterst stor risk för plötslig hjärtdöd (men det finns eg. inget man kan göra för att förhindra detta). Under samtalet ger patienten flera indirekta signaler om att han vill leva som tidigare och inte vill höra så mycket om sin sjukdom ("Får jag röka som jag alltid har gjort?" - "Jag vill inte veta vad provsvaren visar.") Patientens dotter deltar också under samtalet och frågar specifikt om prognosen. Läkaren bedömer att patienten indirekt har givit signaler att han inte vill veta prognosen och undviker därför att informera om risken för plötslig död. Någon tid senare avlider patienten plötsligt i hemmet. Dottern anmäler. Läkaren frias.

Vafalls! brott mot HSL §2b -- patienten skall ju få information! MEN, läkaren gjorde bedömningen att patienten inte ville veta sin prognos (vilket vida övertrumfar dotterns rätt till information) och att det därför inte vore etiskt rätt att meddela patienten den dystra informationen.

Viktigare än att informera patienten om allt och mer därtill är att allt som händer sker med patientens samtycke. Det kan finnas grund för att respektera patientens uttalade vilja att inte bli informerad. I andra rättsordningar talar man mycket om en right not to know, i svensk rätt kanske man kan tolka in den i 2a§ p3 och st 2 HSL. HSAN friade ju också läkaren du berättar om.

Citat:
Exempel 2 (verklighetsbaserat x 50000/år?):
En patient är svårt cancersjuk och har svåra smärtor. Läkaren ger ökande doser morfin väl medveten om att detta till slut kommer att stänga av patientens andning och leda till död.

Här står jag bakom Bananchoklads alla försök att förklara rättsläget.

Citat:
Exempel 3 (påhittade men ack så verklighetstrogna):
A
Ett prematurt barn föds i vecka 22 (f.ö. född vid en ålder då det fortfarande är tillåtet med abort). Högre hjärnfunktioner föreligger inte hos barnet, men däremot lägre hjärncentra som tillåter ett vegetativt tillstånd.
B
En cancerpatient med förväntad överlevnad på c:a 12 månader.

Patienterna i A och B får hjärtstillestånd. (Notera att båda alltså är legalt vid liv.) Vem skulle man ge hjärt-lung-räddning? Jag skulle göra det i B men inte i A. Vad säger lagen? Tror du jag ringer sjukhusjuristen för vägledning? Beslut skall fattas inom 10 sekunder.

Här tror jag att de flesta rättsliga instanser skulle mena att din bedömning är riktig. Man skulle kunna argumentera utifrån de tre prioriteringsprinciper som implementerats i HSL.

Citat:
Exempel 4 (verklighetsbaserat x 1000/år, kanske):
En patient har cancer som inte svarat på tidigare gängse behandling. Det finns vetenskapliga rapporter från andra länder om en ny behandling som ibland kan ha effekt (inte bota, men förlänga livet). Behandlingen ingår inte i vårdprogram. Patienten får behandlingen men svåra biverkningar av denna och avlider dagen efter.

Det finns viss rättspraxis (såvitt jag vet ingen från prejudikatsinstans ännu) som tyder på att det finns ett utrymme att agera på det sätt du beskriver. I allmänhet stödjer man sig då på ett uttalande från alternativmedicinkommittén (SOU 1989:60) som går ut på att alternativa behandlingar (som behandlingar vilka inte ingår i vårdprogrammet borde kunna räknas till) kan vara pragmatiskt motiverade, etiskt förpliktigade eller följder av allmänmänskliga hänsynstaganden. Ej etablerade behandlingar kan alltså i undantagsfall vara motiverade om patienten är helt och hållet är med på båten och om annan känd verksam behandling saknas. Sedan brukar man dessutom kräva att behandlingen ska ha inga eller väldigt små risker. Här tarvade ju ditt exempel, men utgångspunkten vid bedömningen om behandlingen var rättsligt OK eller inte är ju vad läkaren känt till om riskerna när behandlingen inleddes.

Citat:
Länk till intressant läsning, Vårdens alltför svåra val:
http://e.lio.se/prioriteringscentrum/pdf/V%C3%A5rdens%20alltf%C3%B6r%20sv%C3%A5ra%20val%200 703%20plus%20namn.pdf

Intressant läsning, tack för det. Men man kan ju notera att juristerna nästan helt och hållet varit frånvarande när detta dokument arbetats fram. Lite märkligt när hela syftet tycks vara att reda ut vad som betraktas som rätt och fel.
Senast redigerad av Trumpetlampa 2009-11-29 kl. 12:07.
Citera
2009-11-29, 12:08
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Vad skulle detta vara för ett problem som inte det demokratiska samhället skulle kunna lösa? Var det inte så att Platon som många fortfarande beundrar förordade ett elitiskt samhälle?

Jag själv vill varje dag i veckan hellre dö av en mäktig dos av morfin än överleva till nästa dag till priser av smärta och ångest. Men det är mitt val.

Hade min tro varit att de två timmar i smärta och ångest hade befriat mig från 5000 år av tusen gånger värre smärta och ångest i skärselden så hade jag hellre avstått ifrån morfinet.

Så vad jag vill komma till är att saker går att reglera. Till en gräns. Demokrati är summan av medborgarnas värderingar och bättre blir det inte.

Jag hänger inte riktigt med här, eloge.

Menar du att dom som tror på himmel och helvete också tror att man hamnar i det sistnämnda om man blir mördad av en sköterska eller läkare?

Det handlar ju knappast om självmord. Snarare är det väl då så att en läkare kan hjälpa en troende att slippa hamna i helvetet.
Citera
2009-11-29, 12:22
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetlampa
....Vad jag vill få fram är att Bananchoklad inte är någon ensam stolle med en alldeles egen och originell uppfattning.

Noterat. Frågan är bara hur många ni är? Förhoppningsvis en klar minoritet, men fan vet.
Citera
2009-11-29, 12:23
Medlem
Citat:
Här står jag bakom Bananchoklads alla försök att förklara rättsläget.
I så fall måste det väl vara av yttersta vikt och brådska att sjukvårdskunniga och jurister där båda parter representeras av kunniga och godsinnade slår sina huvuden ihopp och skyndsamt ser till att lagen ändras?

Er tolkning gör ju att vi lever i en fruktansvärd situation? Ingen kan väl kräva att anhöriga/sjukvårdsanställda skall riskera att frihetsberövas när de gör sitt yttersta för en människa som lider?

(Observera nu att detta inte har nån bäring på det aktuella fallet om RMV:s mätningar och slutsatser håller.)
Senast redigerad av nono2 2009-11-29 kl. 12:34.
Citera
2009-11-29, 12:40
Medlem
Trumpetlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
I så fall måste det väl vara av yttersta vikt och brådska att sjukvårdskunniga och jurister där båda parter representeras av kunniga och godsinnade slår sina huvuden ihopp och skyndsamt ser till att lagen ändras?

Er tolkning gör ju att vi lever i en fruktansvärd situation? Ingen kan väl kräva att anhöriga/sjukvårdsanställda skall riskera att frihetsberövas när de gör sitt yttersta för en människa som lider?

(Observera nu att detta inte har nån bäring på det aktuella fallet om RMV:s mätningar och slutsatser håller.)

Absolut! Det är något som inte stämmer i samordningen mellan den medicinska verkligheten och de rättsliga kontruktionerna. Saken behöver verkligen diskuteras och belysas från alla möjliga håll.
Senast redigerad av Trumpetlampa 2009-11-29 kl. 12:43.
Citera
2009-11-29, 13:05
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Tyvärr finns det en risk för att delar av regeringsunderlaget aldrig skulle accepterar att frågan kom upp på bordet
Citera
2009-11-29, 14:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Tyvärr finns det en risk för att delar av regeringsunderlaget aldrig skulle accepterar att frågan kom upp på bordet

Menar du samma delar av regeringsunderlaget som satt i debattsofforna och diskuterade eutanasi när läkaren blev häktad? Fallets "onämnbara" som renderar i påståenden om foliehattar och konspirationsnonsens?
Citera
2009-11-29, 16:21
Medlem
datjas avatar
Citat:

Du vet uppenbarligen inte mycket om vad vård av sjuka går ut på. Det har ingenting med elitism att göra - försök förstå det. Demokrati låter bra och är ett OK statsskick, men lagar har ringa relevans vid behandling av patienter. Etiken går först. Skall gå först. Tvärtemot din förmodade elitism är det så att de mest utsatta -- de döende, som inte har mycken röststyrka i demokratin -- som drabbas av ditt legalistiska, antihumana synsätt. Sen kan du ju kalla det för elitism att jag har erfarenhet och kompetens och alltså vet bättre än du (eller en jurist eller en politiker) hur mina patienter skall behandlas. En följd av detta är såklart att läkare blir politiskt svårstyrda, och detta är en trygghet för patienterna. De skall kunna lita på sin doktor även om lagen säger annat. Tro mig, jag är inte unik.

Citat:
Intressant läsning, tack för det. Men man kan ju notera att juristerna nästan helt och hållet varit frånvarande när detta dokument arbetats fram. Lite märkligt när hela syftet tycks vara att reda ut vad som betraktas som rätt och fel.

Först, tack för din juridiska bedömning.

Men varför skall jurister delta i en prioritering baserad på medicinsk etik?

Den gamla fina skriften från -92 (jag har länkat till den tidigare i tråden) om vård i livets slutskede (då också jurister deltog) har ju gällt utan att jurister har tyckt det varit felaktigt tidigare. Vadan denna invasion i sjukvården. Notera att de enda jurister jag känner är de som också är patienter. De håller inte med dig och Bananchoklad. Jag har förstått er rent objektiva analys av lagtexterna, men varför sker inte massarresteringar vid svenska hospice i så fall (detta är inget skämt, utan om en åklagare tycker att lagen säger så är väl han/hon skyldig att följa dess bud [i motsats till oss läkare som inte har lagen som främsta rättesnöre])?
Senast redigerad av datja 2009-11-29 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in