2010-02-01, 10:43
  #4789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigkatt
Tror inte det är det enda som dom grundar på. Men det är inte omöjligt att åklagare anser att dom har grund för att åtala om någon har uttalat sig på ett visst sätt, om det finns saker som stödjer detta. Till exempel en för hög dos av ett läkemedel.

Är inte heller undersköterska och vet inte hur mycket kunskap dom har, men som jag har fått höra så brukar undersköterskor oftast inte hantera exempelvis dropp maskinerna.

Tror det kommer bli svårt för åklagaren att bevisa uppsåt och få läkaren dömd. Tror inte heller att läkaren är skyldig och det hela är mer en modern häxjakt på läkare. Vi kommer troligen få höra vad dom har för grunder till åtalet idag.
Då tror vi ungefär samma om fakta i målet.

Tyvärr undrar jag om åklagaren vill väcka åtal baserat på de väldigt tveksamma analysresultaten från RMV. Jag hoppas ännu och då ska det bli intressant att läsa FUP.

Jag har själv sett anhöriga hantera både dropptakt och injektioner i satta infarter.
Citera
2010-02-01, 11:27
  #4790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

Tyvärr undrar jag om åklagaren vill väcka åtal baserat på de väldigt tveksamma analysresultaten från RMV. Jag hoppas ännu och då ska det bli intressant att läsa FUP.

Som jag ha förstått enligt tidnings artiklarna så anser inte åklagaren att analysresultatet är tveksamma. Det är läkarens advokat som anser att de är tveksamma.

Sedan har det tyvärr blivit så prestige i fallet att det kommer vara svårt för åklagaren att inte åtala.

Om det går till rättegång så kommer det bli experter mot experter, sedan kommer det troligen ändå falla på att man kan inte fastställa till 100 % att det var läkaren. Som jag har fått förklarat av min bättre hälft som är advokat, måste man fastställa Utom rimligt tvivel att det var en viss person som har gjort ett visst brott, för att få en fällande dom.
__________________
Senast redigerad av randigkatt 2010-02-01 kl. 11:34.
Citera
2010-02-01, 11:29
  #4791
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigkatt
Som jag ha förstått enligt tidnings artiklarna så anser inte åklagaren att analysresultatet är tveksamma. Det är läkarens advokat som anser att de är tveksamma.

Sedan har det tyvärr blivit så prestige i fallet att det kommer vara svårt för åklagaren att inte åtala.

Om det går till rättegång så kommer det bli experter mot experter, sedan kommer det troligen ändå falla på att man kan inte fastställa till 100 % att det var läkaren. Som jag har fått förklarat av min bättre hälft så måste man fastställa Utom rimligt tvivel att det var en viss person som har gjort ett visst brott, för att få en fällande dom.
ja om det vore så väl... men den diskusionen hör nog hemma i annan tråd
jag tänker dock på fallet med stanfordprofessorn som vittnade o blev bortkörd..
Citera
2010-02-01, 13:27
  #4792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigkatt
Som jag ha förstått enligt tidnings artiklarna så anser inte åklagaren att analysresultatet är tveksamma. Det är läkarens advokat som anser att de är tveksamma.

Sedan har det tyvärr blivit så prestige i fallet att det kommer vara svårt för åklagaren att inte åtala.

Om det går till rättegång så kommer det bli experter mot experter, sedan kommer det troligen ändå falla på att man kan inte fastställa till 100 % att det var läkaren. Som jag har fått förklarat av min bättre hälft som är advokat, måste man fastställa Utom rimligt tvivel att det var en viss person som har gjort ett visst brott, för att få en fällande dom.
Vad jag förstår har ingen expert utanför RMV försvarat dessa prover.

Om du läser mellan raderna i SoS utredning är dom mycket kritiska och många svar från RMV är undvikande. SoS verkar snarast hållt sig på sin sida av skranket för att labbet och i stort hela Rättsmedicin ligger utanför deras tillsynsområde.
Citera
2010-02-01, 13:47
  #4793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigkatt
Om det går till rättegång så kommer det bli experter mot experter, sedan kommer det troligen ändå falla på att man kan inte fastställa till 100 % att det var läkaren.
Lite oroväckande att nu kommer det bli experter mot experter, och den ena sidans experter (läkarens) kommer ha högre status (ibland experter) än den andra sidans (åklagarens).

Hade det varit fråga om en åtalad som inte varit läkare hade det med stor sannolikhet bara handlat om expert (åklagarens) mot en icke expert (försvarsadvokaten) och expertens ord hade vägt blytungt.
Citera
2010-02-01, 13:52
  #4794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Lite oroväckande att nu kommer det bli experter mot experter, och den ena sidans experter (läkarens) kommer ha högre status (ibland experter) än den andra sidans (åklagarens).

Hade det varit fråga om en åtalad som inte varit läkare hade det med stor sannolikhet bara handlat om expert (åklagarens) mot en icke expert (försvarsadvokaten) och expertens ord hade vägt blytungt.
Om det blir åtal skall det bli intressant vilka experter som ställer upp "på åklagarens sida" både när det gäller IVA-hanteringen och provtagningen.

Jag undrar om det inte blir parten RMV han får lita på...
Citera
2010-02-01, 14:04
  #4795
Medlem
porterpjotrs avatar
Så kom då åtalet tillslut.
Citera
2010-02-01, 14:09
  #4796
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porterpjotr
Så kom då åtalet tillslut.

Japp.

Ska bli kul att se hur fuppen ser ut. Misstänker att journalisterna och även flera här
kommer att beställa ett ex
Citera
2010-02-01, 14:27
  #4797
Medlem
Bananchoklads avatar
Det är den lilla flickans familj (mor, far, farmor, farfar, farbröder, morbror) samt en USKa som skall höras om att läkaren injicerat något strax innan det att flickan dog.
__________________
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-01 kl. 14:32.
Citera
2010-02-01, 14:27
  #4798
Medlem
Bra. I vart fall jag var mest rädd för ett nerlagt åtal med efterföljande diskussion som mer eller mindre endast hade lett till oklarheter.

Citat:
2. Läkaren ska ha sagt att det stackars barnet borde slippa lida.

Det här är det primära syftet med all palliativ vård så jag ser inte problemet.
Citera
2010-02-01, 14:34
  #4799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Bra. I vart fall jag var mest rädd för ett nerlagt åtal med efterföljande diskussion som mer eller mindre endast hade lett till oklarheter.



Det här är det primära syftet med all palliativ vård så jag ser inte problemet.

Men frågan är ju när är det mord/dråp och när är det palliativ vård? Det är ju en väldigt fin gräns mellan dem.
Citera
2010-02-01, 14:42
  #4800
Medlem
Allt annat hade varit allt för graverande för åklagaren.
Undrar om usk:ans vittnesmål är sekretessbelagda och hur familjens trovärdighet bedöms.

Öppen eller stängd förhandling?

Nu blir iaf åklagarens resonemang delvis offentliga.
__________________
Senast redigerad av nono2 2010-02-01 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in