2010-02-05, 13:03
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jag har redan citerat rättsmedicins svar, dsv att rättsmedicinske assistenten inte kommer ihåg hur det gick till när han/hon tog provet eller ens om man följde sedvanliga rutiner... se tidigare inlägg

Jag vet, det framgår av Krister Nilssons yttrande till SoS. Men, vidhåller han det i domtolen blir han ju inte till mycket nytta för åklagaren.
Citera
2010-02-05, 13:10
Medlem
Bergakungens avatar
[quote=Bustopher] Jag vet inte om du satt dig in i de händelserna – jag har det i alla fall gjort det. Jag tycker du ska be om ursäkt för ditt ordval!
QUOTE]

Jag är ruggigt trött på att det aldrig kommer minsta lilla antydan till självkritik när det gäller behandlingsmisstag och felaktigheter. Jag fattar att man inte kan hålla på med sjukvård utan att det görs fel, men för de som drabbas är det inte en dålig dag på arbetet, det kan bli värre än så.

Tack för att du håller med om journalföringen.
Citera
2010-02-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag är ruggigt trött på att det aldrig kommer minsta lilla antydan till självkritik när det gäller behandlingsmisstag och felaktigheter. Jag fattar att man inte kan hålla på med sjukvård utan att det görs fel, men för de som drabbas är det inte en dålig dag på arbetet, det kan bli värre än så.

Tack för att du håller med om journalföringen.
Jag kan bara upprepa att jag uppfattar svensk vårdkvalitet som god i internationell jämförelse även om det är OT. Att kvalitet och kostnad hör ihop trodde jag var obestridligt även om man kan effektivisera och nå gynsamt resultat för en dera eller båda.

Jag tycker inte att vården generellt sticker under stol med att misstag görs. Undersköterskans agerande Lexmaria-anmäldes till exempel.

Slutligen är min erfarenhet att avancerad intensivvård är en väldigt speciell diciplin. Jag vidhåller att total dokumentation av vårdförlopp inte är möjlig eller ens önskvärd.
Citera
2010-02-05, 13:53
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
I det här fallet pekar ju konventionell kunskap på att det här barnet dött av onaturliga orsaker. Jag delar helt åsikten att riklig smärtlindring och därmed rimligt förhöjda värden av morfin och pentotal hade varit helt godtagbara, men då tillsammans med ett besked att medlet tillförts, förstås. Nu har man tillstått det ena medlet, men inte det andra.
Ponera att läkaren (eller annan personal) tillstått givandet av tiopental. Hade det då med det i beaktande varit skäl att se på åtalet som grundlöst? Ett medgivande är att betrakta som just ett medgivande, en lögn är en lögn. För en fällande dom måste väl baseras på mer än en sådan omständighet i sak. Vad skulle förändras i sak då det gäller ett ev. medgivande jämfört med läget som nu är?
Vad gäller de uppmätta nivåerna av tiopental och morfin lämnar de ju mer att önska då det gäller förklaringen kring dem, vilket de flesta är väl medvetna om.
Citera
2010-02-05, 14:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ponera att läkaren (eller annan personal) tillstått givandet av tiopental. Hade det då med det i beaktande varit skäl att se på åtalet som grundlöst? Ett medgivande är att betrakta som just ett medgivande, en lögn är en lögn. För en fällande dom måste väl baseras på mer än en sådan omständighet i sak. Vad skulle förändras i sak då det gäller ett ev. medgivande jämfört med läget som nu är?
Vad gäller de uppmätta nivåerna av tiopental och morfin lämnar de ju mer att önska då det gäller förklaringen kring dem, vilket de flesta är väl medvetna om.

Jo, jag fäste mig i referatet/citatet vid diskussion på RMV: Här påtalar man att det kunde vara annorlunde bedömning om man visste att och hur mycket pentotal som administrerats tidigare. Då skulle man kunna räkna om. Nu kan man tycka (jag är ju grinig idag) att den som jobbar med rättsfrågor och skall utreda bör hursomhelst spela igenom båda de här scenariorna. Skulle det vara så att värdena kan tolkas radikalt annorlunda om man spelar med att att L. fått pentotal (terapeutiskt korrekt) några gånger under dagarna före man avbröt behandlingen så borde det vara en självklarhet att göra så.

Eftersom min misantropi är totalt gränslös kan man ju misstänka att det kan vara sådana "what-if"-beräknar liggande i några av de hemliga delen av FUP:en
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-05 kl. 15:38.
Citera
2010-02-05, 14:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jag vet inte om du satt dig in i de händelserna – jag har det i alla fall gjort det. Jag tycker du ska be om ursäkt för ditt ordval!

Jo, det kan du väl ha rätt i.
Förlåt.
Citera
2010-02-05, 14:46
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Det dyker upp den ena historien efter den andra. Det är klart att det görs fel, detta är exceptionellt på många sätt. Att man inte har minsta aning om den här patientens behandlingshistorik är inte bra.

Jakob Heidbrink sa i Debatt i TV i går, fritt citerat, att "jurister förstår bara jurister, men vi är bildbara". OK, men jurister tyckes inte vara speciellt intresserade av att läsa annat än sånt som hör juridiken till. Men gör ett försök, läs den här artikeln – det tar inte lång tid och det gör inte ont ;–)

http://sites.google.com/site/erikhollnagel2/HESSDKeynote.pdf

Citat:
Och det är klart det gäller den rättsmedicinske assistenten på RMV också. Varför har han ingen dagbok att gå tillbaka till ? ("städat" av undertecknad)

Ja det kan man fråga sig. Se hur rättsläkaren arbeter, hon har bandat hela obduktionsarbetet steg för steg och sedan skrivit ut det. Varför kan inte en rättsmedicinsk assistenten göra sammalunda?
Citera
2010-02-05, 14:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag kan bara upprepa att jag uppfattar svensk vårdkvalitet som god i internationell jämförelse även om det är OT. Att kvalitet och kostnad hör ihop trodde jag var obestridligt även om man kan effektivisera och nå gynsamt resultat för en dera eller båda

När jag ändå är igång med allmänna ursäkter och tillbakadraganden, det är klart att jag förstår att felen är relativt sett få och att vården sköter handläggningen de allra flesta av sina misstag korrekt, även om de ibland inte kan rättas till.
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-05 kl. 14:58.
Citera
2010-02-05, 14:57
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
USK påstår inte att läkaren har givit något.
Det är Claesson som drar sina höga växlar.
Jag har läst FUP!

Sidorna 211-213 har du uppenbarligen hoppat över, där framgår tydligt att den aktuella USKan sett läkaren ge något i en spruta med okänt innehåll. Har inte hunnit kolla resten av FUPen, ville direkt kolla detta då dina påståenden i denna del var så absurda (att åkl skulle åberopa ett vittne till strykande av något denne inte nämnt i förhör).
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-05 kl. 15:01.
Citera
2010-02-05, 14:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jakob Heidbrink sa i Debatt i TV i går, fritt citerat, att "jurister förstår bara jurister, men vi är bildbara". OK, men jurister tyckes inte vara speciellt intresserade av att läsa annat än sånt som hör juridiken till. Men gör ett försök, läs den här artikeln – det tar inte lång tid och det gör inte ont ;–)

http://sites.google.com/site/erikhollnagel2/HESSDKeynote.pdf

Få nu inte för dig att jag är en jurist, inte på det sättet. Jag kan avslöja att den ena av författarna känner jag väl till, och artikeln/keynoteanförandesammadragsunderlaget åkte rakt in i min bra-å-ha-mapp. Utmärkt, tack.

Heidbrink: http://svt.se/2.35188/1.1876118/vi_far_en_atergang_till_standssamhallet?lid=puff_1 876118&lpos=rubrik
Senast redigerad av Bergakungen 2010-02-05 kl. 15:10.
Citera
2010-02-05, 15:39
Medlem
eloges avatar
Det är skönt att inte all media hänger på den hysteriska DN-kampanjen.

Citat:
”Läkarkåren gick i taket då en kollega häktades”
Det är inte vackert då människor i fina yrken anser sig stå ovanför lagen.
[…]
Av någon anledning skrivs inga indignerade debattartiklar då snickare misstänks för dråp eller rörmokare tros ha fifflat med bokföringen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/oisincantwell/article6530345.ab
Citera
2010-02-05, 15:42
Medlem
Bananchoklads avatar
Bustopher - Om vi förutsätter att morfinpumpen gick efter barnets död, skulle det påverka bedömingen av morfinhalten i barnets blod och har du i så fall beaktat det i din analys av morfinhalten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in