Jag har nu fått ut ljudupptagningen av det andra förhöret med uskan. Det här är ett viktigt förhör. Därför är det anmärkningsvärt att det inte skrivits ut "verbatim" utan i form av förhörsledarens minnsesanteckningar. En analys av förhören i FUP:en visar f.ö. att samtliga förhör med de anhöriga är i form av förhörsledarens minnseanteckningar. Bara de inledande två förhören med mamman och flickans farmor 18 och 24 februari och det enda förhöret med pappan den 18 februari är återgivna verbatim. Alla förhör med läkaren utom 2-minutersförhöret den 2 mars är återgivna verbatim. När det gäller uskan är det första förhöret den 9 mars återgivet verbatim medan det viktiga uppföljande förhöret den 17 juni av någon anledning är i form av förhörsledarens minnseanteckningar. Jag vet inte varför man gjort på det sättet men jag känner i vart fall igen tekniken. Alla som haft anledning att sitta i möten som protokollförs vet att sekreteraren är en av mötets viktigaste personer eftersom vederbörande faktiskt kontrollerar hur mötet återges.
En "insinuant" formulering som fick mig att reagera och som nu varit uppe här på tråden är den här:
"Jeanette erinrar sig i efterhand att sprutor användes med okänt innehåll."
Detta är inte Jeanettes egna ord utan resultatet av en ordväxling där förhörsledaren bl.a. anklagar Jeanette för att ha ändrat sig vad gäller användningen av sprutor. Jeanette avvisar anklagelsen. Avslutningsvis konstaterar förhörsledaren att:
F: Men i efterhand erinrar du dig i vart fall sprutor då – är det så?
J: Mmm
F: Med okänt innehåll då?
J: Ja
(FUP sid 211-212)
En "insinuant" formulering som fick mig att reagera och som nu varit uppe här på tråden är den här:
"Jeanette erinrar sig i efterhand att sprutor användes med okänt innehåll."
Detta är inte Jeanettes egna ord utan resultatet av en ordväxling där förhörsledaren bl.a. anklagar Jeanette för att ha ändrat sig vad gäller användningen av sprutor. Jeanette avvisar anklagelsen. Avslutningsvis konstaterar förhörsledaren att:
F: Men i efterhand erinrar du dig i vart fall sprutor då – är det så?
J: Mmm
F: Med okänt innehåll då?
J: Ja
(FUP sid 211-212)