Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hur obehagligt det än verkar så är vi där att ett barn har blivit dräpt...
Är vi där? Det tycks ingalunda vara uppenbart att så är fallet, av döma av tidigare "tunga inlägg".
Citat:
...och åklagaren har en klar uppfattning om vem som dräpt barnet.
Tidigare i denna tråd så påpekade någon att nuvarande åklagaren, PC, är densamme som beslutade att inte DNA-testa alla misstänkta i DaCosta-utredningen, trots att det fanns mycket goda skäl att göra så. Samme åklagare sade i tidningsintervjuer dagen efter preskriptionstidens inträdande att "Vi har vänt på varenda sten." Detta är alltså en åklagare som bevisligen har ljugit i tjänsten.
Jag tar ganska lätt på vad denne åklagare har för uppfattning.
Citat:
Tycker att vissa debattörer skall tänka över sin ståndpunkt. Att i sten förneka inför sig själv och andra att det skett ett brott leder ingenstans. Då är det bättre om man har den inställningen att argumentera för att det är inget brott.
En mellanvariant där man försöker förklara bort brottet bara för att man önskade att det inte var något brott blir ynkligt.
Vad jag kan begripa, så är det faktiskt inte självklart att något brott skett av ett flertal skäl:
1) Lagutrymmet - bananchoklad hävdar att det sen 2004 (likgiltighetsuppsåt) är så att smärtlindring som förkortar livet är straffbart. Hittills har jag bara hört talas om tre jurister som har den uppfattningen - EB, PC och bananchoklad själv. Det finns säkert fler, men frågan är inte avgjord och inte självklar.
2) Uppmätta halter tiopental vis-a-vis dödsförloppet (se tidigare inlägg av nono2 mfl) - även 20-60 ggr normaldos skulle ge ett annat skeende, om jag förstått "tunga inlägg" rätt.
3) Urinkoncentration vis-a-vis lårblodskoncentration ger inte vid handen att det var tiopental som avslutade livet på barnet (se tidigare inlägg av Sikhander mfl)
4) Så länge Aspusas frågeställningar inte fått ett klart svar, så kan man heller inte utesluta att RMVs resultat är fullständigt felaktiga. Med tanke på skiftet från 1000 till 20-60 samt att kompletterande prover saknas, så skall man nog inte ta deras resultat som av Gud givna.
För övrigt har jag inte förnekat att det skulle kunna skett ett brott. Men av skälen ovan så håller jag inte för att det är sannolikt - och än mindre sannolikt att det i så fall är läkaren som skulle ha gjort det.
For the record, så intar jag ungefär samma hållning i frågan kring lagutrymmet som Hamilkar, såsom jag förstått den.