2009-11-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Trådrubriken ger en ledtråd. Det i särklass mest troliga motivet är barmhärtighet. Möjligtvis i kombination med ett etiskt tänkande som inte ligger helt i linje med de riktlinjer som gäller i Sverige.
Om man går strikt efter åklagarens linje, JA!
Om man istället går efter en mordutredares linje är den troligaste motivet fortfarande barmhärtighet men den absolut troligaste misstänkte är då istället i tur och ordning, mamman, mamman respektive sjuksköterskan!
Citera
2009-11-14, 01:56
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Vilket jävla trams. Om läkaren nu var så hårdhudad så hade hon väl inte stannat kvar på sin fria tid, eller om det nu var så att hon kom in på sin fria dag, för att samma personal skulle vara med hela vägen?

Ständigt dessa billiga insinuationer.
Nej det är ingen billig insinuation. Vad menar du att jag vill insinuera? Det kan väl inte vara fel i att hypotetiskt anta ett möjligt motiv? Speciellt om motivet är hedervärt.
Citera
2009-11-14, 03:32
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Om man går strikt efter åklagarens linje, JA!
Om man istället går efter en mordutredares linje är den troligaste motivet fortfarande barmhärtighet men den absolut troligaste misstänkte är då istället i tur och ordning, mamman, mamman respektive sjuksköterskan!
Jag har än inte förstått varför inte pappan kommer med i statistiken. Förklara?
Sen skall du strunta i sköterskan för problemet är att det finns ingen. Läkaren är där och gör sköterskans jobb.

Nu skall jag spekulera, Läkaren får för sig att göra sköterskans jobb och blanda tiopental. Hon tar fel av de flaskor som finns. Det finns en flaska med 0,5 gram tiopental och en flaska med 2,5 gram tiopental. Då har vi en faktor 5 fel i sprutan. Faktor tio är klassisk men faktor fem är också möjlig.

Som jag tänker kan vi nu vara nere i två ml vätska för att ge den uppmätta koncentrationen tiopental vid obduktionen. (Så tänker jag så länge jag inte får något vettigt svar på vilken löslighet tiopental har).

Så vad har troligen hänt egentligen? Det är inte det klassiska att anhöriga och läkare kommit överens om att nu måste det få ett slut. Kanske var det så att läkaren tog ett eget beslut som sedan blev avslöjat.
Citera
2009-11-14, 03:43
Medlem
Citat:
Har ingen aning?
Blir vem som helst mördad är familjen/släkten alltid huvudmisstänkta!
Blir ett barn mördat är familjen (mamman/pappan) alltid huvudmisstänkta!
Blir ett spädbarn mördat är mamman alltid huvudmisstänkt för det är då nästan alltid mamman som är mördaren!
Förlossningspsykos eller vad det nu beror på det vet jag inte?

Om ett spädbarn nu här verkligen har blivit mördat och mamman inte är huvudmisstänkt är det närmast tjänstefel!
Senast redigerad av Lars365 2009-11-14 kl. 03:52.
Citera
2009-11-14, 09:36
Medlem
Citat:
Sen skall du strunta i sköterskan för problemet är att det finns ingen. Läkaren är där och gör sköterskans jobb.

Nu skall jag spekulera, Läkaren får för sig att göra sköterskans jobb och blanda tiopental. Hon tar fel av de flaskor som finns. Det finns en flaska med 0,5 gram tiopental och en flaska med 2,5 gram tiopental. Då har vi en faktor 5 fel i sprutan. Faktor tio är klassisk men faktor fem är också möjlig.

Som jag tänker kan vi nu vara nere i två ml vätska för att ge den uppmätta koncentrationen tiopental vid obduktionen. (Så tänker jag så länge jag inte får något vettigt svar på vilken löslighet tiopental har).

Så vad har troligen hänt egentligen? Det är inte det klassiska att anhöriga och läkare kommit överens om att nu måste det få ett slut. Kanske var det så att läkaren tog ett eget beslut som sedan blev avslöjat.
1 Bestäm dig för vilket scenario som gäller: misstag eller uppsåt.
2 Den koncentration läkaren angett stämmer med räkningen i medicinskåpet.

(Som svar på något tidigare inlägg: SoS anser det befogat att dra upp två sprutor som förberedelse.)

Att en så erfaren läkare skulle ha ett barmhärtighetsmotiv låter helt osannolikt för mig. Hon lär ha ett prickfritt förflutet. Varför valde hon pentotalet istället för det inkopplade morfindroppet?
Citera
2009-11-14, 10:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Den som vill argumentera emot det får förklara det rimliga i att ta in så mycket tiopental i salen. Om en spruta är en orimlig mängd att administrera varför då bereda två sprutor?

Lyssnar man på de som kan så låter det att när (om) det här medlet behövs, så är det alldeles i slutet, inget annat fyller funktionen och det sätts in precis då det behövs. Eftersom man kan fumla, tappa eller på annat sätt göra fel kanske man vill ha två framme även om en räcker bra.
Citera
2009-11-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lyssnar man på de som kan så låter det att när (om) det här medlet behövs, så är det alldeles i slutet, inget annat fyller funktionen och det sätts in precis då det behövs. Eftersom man kan fumla, tappa eller på annat sätt göra fel kanske man vill ha två framme även om en räcker bra.
Nej, tiopental är ett vanligt narkosmedel som kan användas när som och omsätts snabbt.
Citera
2009-11-14, 10:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
1 Bestäm dig för vilket scenario som gäller: misstag eller uppsåt.

Det är ett klassiskt misstag att tro att två eller flera sårbarheter inte kan samverka när det går illa. I de flesta riskmedvetna sammanhang är det så det går illa - man har missat att inse konsekvenserna av några osannolika kombinationer av händelser.

I Eloge:s scenario lägger vi samman två händelser som i kombination kan bli ödesdigra, men där bara den ena är "fel". En "rätt räknad" dos kan ju vara medicinsk försvarbar där en felräknad dos (fem a tio ggr för stor) inte är det.
Nu bryts ju den förklaringslinjen av att läkaren (enligt uppgift) förklarat att inget av medlet över huvud taget använts. Det utesluter ju alla acceptabla anledningar att ge medlet.
Citera
2009-11-14, 10:44
Medlem
Citat:
Det är ett klassiskt misstag att tro att två eller flera sårbarheter inte kan samverka när det går illa. I de flesta riskmedvetna sammanhang är det så det går illa - man har missat att inse konsekvenserna av några osannolika kombinationer av händelser.

I Eloge:s scenario lägger vi samman två händelser som i kombination kan bli ödesdigra, men där bara den ena är "fel". En "rätt räknad" dos kan ju vara medicinsk försvarbar där en felräknad dos (fem a tio ggr för stor) inte är det.
Nu bryts ju den förklaringslinjen av att läkaren (enligt uppgift) förklarat att inget av medlet över huvud taget använts. Det utesluter ju alla acceptabla anledningar att ge medlet.
Förvisso

Misstag är dock inte brottsliga (om oaktsamhet inte kan bevisas) även om dom förnekas så åklagaren har ju uppenbart bestämt sig för en linje.

Edit: Eller iallafall hävdar han envist det i pressen även om han aldrig klämmer ur sig något åtalsbeslut av högst suspekta skäl.
Senast redigerad av nono2 2009-11-14 kl. 10:47.
Citera
2009-11-14, 10:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Har ingen aning?
Blir vem som helst mördad är familjen/släkten alltid huvudmisstänkta!
Blir ett barn mördat är familjen (mamman/pappan) alltid huvudmisstänkta!
Blir ett spädbarn mördat är mamman alltid huvudmisstänkt för det är då nästan alltid mamman som är mördaren!
Förlossningspsykos eller vad det nu beror på det vet jag inte?

Om ett spädbarn nu här verkligen har blivit mördat och mamman inte är huvudmisstänkt är det närmast tjänstefel!

Jag tror inte du behöver vara minsta orolig för att möjligheten att det kan vara någon annan än läkaren som injicerat har glömts bort (Hurtig påminner säkert åklagaren om detta, ideligen), och du har alldeles rätt i att en erfaren mordutredare alltid börjar med mamman i sådana här fall och sedan vidgar kretsen efterhand.

Men i just det här fallet krävs det i så fall att mamman haft med sig en egen spruta, om man tror på de uppgifter som lagts fram hittills. Det krävs också att ett antal människor håller tyst om vad de sett, och vad som sagts och föregått det hela.
Citera
2009-11-14, 11:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nej, tiopental är ett vanligt narkosmedel som kan användas när som och omsätts snabbt.

Jag tänker så här: Om man tappar sprutan (det kan ju tänkas) eller ovanliga omständigheter (hög tolerans), och om det är bråttom (så har det beskrivits, hemska kramper som skall dämpas osv), så kan man kanske vilja ha ytterligare en färdig spruta, beredd.

Jag fattade det som att tiopentalet har en viktig funktion precis i slutet, och att då har man inte tid att blanda till mer eller ordna en ny spruta om det skulle behövas av något ovanligt men tänkbart skäl. Vanligt och användbart har jag redan förstått, att oanvänt, berett medel destrueras har jag också förstått.
Citera
2009-11-14, 11:11
Medlem
Citat:
Jag tänker så här: Om man tappar sprutan (det kan ju tänkas) eller ovanliga omständigheter (hög tolerans), och om det är bråttom (så har det beskrivits, hemska kramper som skall dämpas osv), så kan man kanske vilja ha ytterligare en färdig spruta, beredd.

Jag fattade det som att tiopentalet har en viktig funktion precis i slutet, och att då har man inte tid att blanda till mer eller ordna en ny spruta om det skulle behövas av något ovanligt men tänkbart skäl. Vanligt och användbart har jag redan förstått, att oanvänt, berett medel destrueras har jag också förstått.
Tiopental kan ha en viktig funktion under en långvarig behandling och då går det åt större mängder eftersom det omsätts snabbt. Jag tror inte man räknar in riskerna för spill i sådana här sammanhang. Tror för övrigt inte att en tappad spruta nödvändigtvis blir obrukbar. Det handlar ju inte om någon oskyddad kanyl.

Edit: Oavsett anledning ser SoS det som gängse rutin att bereda två sprutor under omständigheterna.
Senast redigerad av nono2 2009-11-14 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in